Gå til innhold

Hyttetur uten innlagt vann...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår hytte har ikke vann, og vi har vært på ferie der både sommer og vinter fra ungene var 4 uker gamle... Niks problem.

Det kan vært greit å varme litt vann og ha på ei pumpekanne til håndvask, særlig hvis dere har bleie-unge.

Det er også greit å ha med et klesskift ekstra, så du slipper å vaske klær, det er nemlig litt styrete (har måttet vaske både utedress og bilsete-trekk etter div uhell, og da går det med noen bøtter med vann...)

Gjest Elextra

Jeg er vokst opp med stadige turer til hytter uten innlagt vann - hele året. Det var ikke noe problem! :-).

Lurt å ta med seg vaskekluter, det er det eneste must'et jeg kommer på.

Om du får fett hår, er forfengelig, og dere skal være en stund, kan det være en idé med tørrshampo.

Det går helt fint!

Hvis dere ikke gjør det allerede er det lurt å ha en stor kjele med vann på vedovnen. Da har dere hele tiden varmt vann til å vaske både seg selv og kopper med. Vi har kaldtvann i en slik diger "tønne" med tappekran, så er det lett å få tak i for liten og stor.

Våtservietter er et must, ellers nok mat, klær, snop, spill og godt humør. Tenker ungene vil kose seg, det gjør iallefall våres når vi er på fjellhytta uten vann og strøm.

Gjest det går greit noen dager

Ekstra klesskift (du behøver ikke ta alt ut av bilen, ha en ekstra bag som kan ligge i bilen). Godt med kluter, både vanlige og vaskeservietter.

Hvis det ikke er brønn, er det lurt å skillemellom drikkevann og vaskevann, slik at dere ikke kaster bort drikkevannet til ting dere kan bruke smeltet snø eller gammelt regnvann osv til.

Stort sett er det vel dusjing og klesvask som det blir mindre av.

Vaskevannsfat-vasking er helt ok noen dager. Men jeg klør litt (psykisk) når det går for lenge..

Annonse

Gjest Hytte er koselig

Vi har hytte uten vann og vi koser da skvetten av oss når vi er der vi da, og vi har barn :)

Ta med en stooooor dunk med vann, samt en mindre med tappetut som kan stå på benken.

Har dere ikke vann i nærheten, eller det er frosset som nå, så bør dere også tenke vann til vask etc.

Gjest annlovinda

Vi er på hytta på fjellet, uten innlagt vann og strøm både sommer som vinter.

Første gang gutten vår var der var han vel 3,5 mnd, var påsken.

Vi har riktignok hyttedusj da, og solcellepanel, så vi har lys i alle rommene, og også på utedoen.

Vi har alltid en kjele med vann på vedovnen, slik at vi alltid har varmt vann tilgjengelig.

Vi har også med oss godt med våtservietter, og de blir flittig brukt.

Pass på å ha med nok mat/drikkevann.

Vi koser oss masse når vi er på hytta på fjellet.

Bruker mye tid sammen, og spiller masse spill når vi kommer inn etter en lang dag ute. Så husk å ta med spill ungene er glade i å bruke.

Kos dere

''Er det fullt mulig å være på en slik hytte i en uke på vinteren da, uten innlagt vann, men unger og greier? Eller blir det litt for primitivt?

''

Selvfølgelig går det! Men jeg hadde ikke gjort det, hehe. :) Jeg er for bedagelig anlagt til å reise på hyttetur uten innlagt vann (og dusj) og do innendørs. Spesielt på vinteren. ;)

Ikke noe problem! Har leid hytte uten vann på åremål i mange år. Selv med bleiebarn gikk vinteren helt greit. Våtservietter er et must.

Vi hentet vann i dunker på bensinstasjonen som lå en liten kjøretur unna og hadde alltid vann i hytta da, selv om det ikke var innlagt.

Gjest Elextra

Ikke noe problem! Har leid hytte uten vann på åremål i mange år. Selv med bleiebarn gikk vinteren helt greit. Våtservietter er et must.

Vi hentet vann i dunker på bensinstasjonen som lå en liten kjøretur unna og hadde alltid vann i hytta da, selv om det ikke var innlagt.

''Vi hentet vann i dunker på bensinstasjonen som lå en liten kjøretur unna og hadde alltid vann i hytta da, selv om det ikke var innlagt.''

Det er jo "juks" da, når jeg tenker på hytte uten innlagt vann, tenker jeg meg hytte uten strøm og dessuten uten bilvei helt frem! :P

Det har fungert bra det også, vi har gjerne hatt en bekk i nærheten på sommeren og på vinteren har man måttet smelte snø. Viktig da å koke vannet man skal drikke...

Gjest Elextra

Det går nok helt fint, men man føler seg vel litt skitten utover i uka da. Jeg får klaus uten vann og strøm, så jeg klarer ikke mer enn maks en natt på en sånn hytte, er nok ikke noen villmarkens datter, hehe :-)

Man blir akkurat like ren med vaskevannsfat og våtklutmetoden, eneste som kan være litt vanskelig er å vaske håret, særlig om det er langt.

At man ikke blir ren på kroppen uten dusj er bare innbildning.

Annonse

''Vi hentet vann i dunker på bensinstasjonen som lå en liten kjøretur unna og hadde alltid vann i hytta da, selv om det ikke var innlagt.''

Det er jo "juks" da, når jeg tenker på hytte uten innlagt vann, tenker jeg meg hytte uten strøm og dessuten uten bilvei helt frem! :P

Det har fungert bra det også, vi har gjerne hatt en bekk i nærheten på sommeren og på vinteren har man måttet smelte snø. Viktig da å koke vannet man skal drikke...

Vi hadde ikke strøm, men kunne kjøre til døra ja. :o) Med tanke på brannfare blir det i det minste solcelleanlegg på vår kommende fjellhytte. Vann i bekk like ved eller vann til hytteveggen er helt greit. Men om man må gå for å komme seg til hytta på sommeren (scooter på vinterstid) er det uaktuelt å måtte drasse med seg vann.

Gjest Elextra

''Er det fullt mulig å være på en slik hytte i en uke på vinteren da, uten innlagt vann, men unger og greier? Eller blir det litt for primitivt?

''

Selvfølgelig går det! Men jeg hadde ikke gjort det, hehe. :) Jeg er for bedagelig anlagt til å reise på hyttetur uten innlagt vann (og dusj) og do innendørs. Spesielt på vinteren. ;)

Jeg er nærmest vokst opp på slike hytter, men må innrømme at også jeg er blitt mer bedagelig med årene. Nå skal det litt mer til før jeg drar en helg på hytte uten vann og strøm, hvor det kanskje tar et døgn før hytta er noenlunde oppvarmet. Men er man først i hus og har funnet varmen er det jo utrolig sjarmerende, da! *S*

Gjest Elextra

Vi hadde ikke strøm, men kunne kjøre til døra ja. :o) Med tanke på brannfare blir det i det minste solcelleanlegg på vår kommende fjellhytte. Vann i bekk like ved eller vann til hytteveggen er helt greit. Men om man må gå for å komme seg til hytta på sommeren (scooter på vinterstid) er det uaktuelt å måtte drasse med seg vann.

Jeg er blitt mer bedagelig med årene, og tror ikke jeg nå hadde skaffet meg hytte uten strøm, vann og bilvei. Men har blant annet enkelte påskeferier på slik hytte, også med barn, og det er jo utrolig koselig når man først er i hus! *S*

Må innrømme at jeg også føler meg noe utrygg med parafinlamper og småbarn, selv om jeg selv lærte å håndtere slike tidlig. Så solcellepanel er sikkert ikke dumt.

Jeg er blitt mer bedagelig med årene, og tror ikke jeg nå hadde skaffet meg hytte uten strøm, vann og bilvei. Men har blant annet enkelte påskeferier på slik hytte, også med barn, og det er jo utrolig koselig når man først er i hus! *S*

Må innrømme at jeg også føler meg noe utrygg med parafinlamper og småbarn, selv om jeg selv lærte å håndtere slike tidlig. Så solcellepanel er sikkert ikke dumt.

Parafinlampe kunne vi ikke bruke ettersom en av oss fikk hodepine/migrene av det. Så hos oss gikk det på stearinlys til belysning. Hadde noe batterilykter, men det ble dyrt i lengden da.

Gjest Aimabel

Man får tak i så utrolig mye alternativer til innlagt vann og strøm så jeg tror man kan ha det ganske greit likevel. Man skal bruke hytta _mye_ hvis det ikke skal være sinnsykt dyrt å legge inn strøm. med solcellepanel får man så godt som samme luksus.

Man får tak i så utrolig mye alternativer til innlagt vann og strøm så jeg tror man kan ha det ganske greit likevel. Man skal bruke hytta _mye_ hvis det ikke skal være sinnsykt dyrt å legge inn strøm. med solcellepanel får man så godt som samme luksus.

Det kommer an på hvor langt unna strømmen er hvor mye det koster. Det var ikke en bekostelig affære for foreldrene mine å legge inn strøm på hytta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...