Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har skrevet til deg mange ganger før, men har stadig noen spørsmål. 1. Fikk utført lap den 7. desember (fjernet litt endo i bukhulen,punkterte en cyste og hadde åpne eggledere) etter 4 mislykkede inseminasjonsforsøk i danmark. Nå har jeg hørt at lap kan føre til sammenvokste eggledere og dette bekymrer meg. Stemmer det? 2. Nå har jeg prøvd 5. gang uten å lykkes. Bør jeg bli stimulert med hormoner? Har el hver måned og regelm mens. Har også normale hormonverdier (mai 2007). 3. Sliter med menstruasjonsrelatert migrene. Er det slik at den ikke vil komme om jeg skulle være så heldig å lykkes. Er dett veldig uvanlig å ikke lykkes etter 5 forsøk med 1 inseminasjon hver gan i min alder (38 år)? Har mest lyst til å gi opp. Har du ellers noen tips? Jeg har akkurat fyllt 38 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299475-lapraskopi-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Nei, det stemmer ikke. Laparoskopi vil tvert om kunne åpne lukkede eggledere, så det behøver du ikke være engstelig for.

2. Jeg vet ikke om jeg nevnte det tidligere, men en kvinne som er 38 år vil ha en sjanse for å bli gravid (og gjennomføre graviditet) som er ca 10% per syklus med normalt samliv. Inseminasjon på rett tid kan sikkert gi samme suksess-rate. Så 5 ganger betyr bare 50% sannsynlighet. Hvis du har noarmal eggløsning har det vel liten hensikt å stimulere, men iblant gjør man det som en siste utvei.

3. Migrene vil gjerne bedres undre graviditet, men det kan ikke brukes som ’graviditetstest’.

Dessverre er det slik at eggene blir eldre med økende aldre, de fornys ikke. Man har ingen mulighet for å bedre deres kvalitet, men bare vente på at et bra egg skal løsne og bli befruktet. Dessverre øker risiko for abort også med årene, og ved 40 års alderen er det ca 50% som aborterer. Det bør du også ta med i dine vurderinger. Jeg har dessverre ingen tips til å bedre dine muligheter.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299475-lapraskopi-mm/#findComment-2422212
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...