else1 Skrevet 17. juni 2001 Del Skrevet 17. juni 2001 Jeg er jevnlig til sjekk for celleforandringer (2 g i året) og har fått påvist det en gang. Legen mente at jeg kunne ha hpv, men det var dog intet som tydet på det. En sjekk 2 mnd senere viste heller intet tegn på hpv. Heller aldri sett vorter på meg. Nå har kjæresten min fått noe som kan minne om vorter på forhuden og jeg begynner jo å bli litt bekymret for om det er kjønnsvorter. Er det da jeg som har smittet selv om jeg ikke finner de samme på meg? Meget begymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29954-kj%C3%B8nnsvorte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 HPV-PAPILLOMVIRUS-KJØNNSVORTER Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt, det kan føre til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til forekomst av vorter) kan være fra en måned til flere år. Man kan pensle kondylomer med podofyllin så de forsvinner. Man kan også fjerne dem med laser eller fryse dem bort. Behandling fjerner imidlertid ikke virus, det ligger tilbake i kroppen Det behøver imidlertid ikke å smitte, og det er ingen grunn til å bruke kondom fordi man har hatt kjønnsvorter. Ved synlige kjønnsvorter kan det være en ide å bruke kondom, men vi vet ikke om det beskytter fullt ut mot overføring av virus. Ofte kan kroppen selv ta knekken på HPV. Kremen Aldara kan hjelpe til i denne prosess. Under graviditet vil kondylomer kunne blomstre opp (på grunn av svekket immunforsvar?). Det har liten hensikt å pensle under svangerskapet, og cellegiften som brukes i behandlingen vil man unngå under svangerskapet. Enkelte typer øker risiko for forandringer på livmorhalsen (dysplasi) som i få tilfeller (10%) over mer enn 20 år kan utvikle seg til livmorhalskreft. Hvis man tar livmorhalsprøve ("kreftprøve") hvert 3.år, vil man få påvist disse forandringer før de utvikler til kreft og kan få fjernet dem ved en liten operasjon (konisering). De fleste celleforandringer vil ikke utvikle seg til kreft og er altså ufarlige. Hvordan er det med smittefare om man en gang har hatt kondylomer? Vi vet det ikke sikkert, men i praksis kan man betrakte seg som smittefri hvis man har vært uten synlige kondylomer i et halvt år. Om man vil fortelle en ny partner at man har hatt kondylomer er en sak man selv må avgjøre, men det anses ikke å være et pålagt krav å gi slik opplysning. Mange kan bære virus i seg uten å vite det. Hvis ens partner har kondylomer og man ikke selv har symptomer, er det ikke grunn til å la seg sjekke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29954-kj%C3%B8nnsvorte/#findComment-120131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.