Gå til innhold

Hvilken rolle spiller arv og gener?

Anbefalte innlegg

Gjest venteren

Hei! Jeg og mannen ønsker å bli prøvere i september, da vil jeg være 26 og han 28 år. Jeg lurer på hvilken rolle arv og gener kan spille inn på min fruktbarhet. Min mor hadde veldig lett for å bli gravid og har hatt 2 SA (som hun vet om) og 4 fullførte svangerskap. I tillegg mistenker hun at hun i det ene svangerskapet mistet 1 tvilling tidlig da hun gikk gravid med min storesøster, Dette var før ultralydens tid og hun vet ikke dette sikkert. Selv er jeg født tvilling i 27. svangerskapsuke og hadde en tvillingbror som døde 1 mnd gammel. De andre svangerskapene forløp normalt, men hun var mye dårlig. For en tid tilbake leste jeg at studier viste at tvillingjenter med tvillingbrødre hadde 25% større sjanse for infertilitet enn andre, kanskje pga at de blir utsatt for testosteron under svangerskapet. Jeg har siden 21-års alderen tatt årlige cellevevsprøver i livmoren(?) pga uregelmessige celledelinger, noe jeg har fortsått er relativt vanlig og ufarlig for unge kvinner. Mine spørsmål er: Kan min mors fruktbarhet/svangerskap si noe om hva jeg kan forvente? Har jeg større sjanse for tvillinger enn andre? Stemmer det at tvillingjenter er mindre fruktbare enn andre? Kan den uregelmessige celledelingen ha noe så si på fruktbarheten? Har min spesielle fødselshistorie noe å si for hvordan jeg skal forholde meg til egne svangerskap? Det er ikke krise om jeg blir gravid før september, og jeg planlegger å slutte på p-ring en stund før dette, og bruke kondom i mellomtiden. Når vil du anbefale meg å slutte på p-ringen? Har du ellers noen råd til noen snart-prøvere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299568-hvilken-rolle-spiller-arv-og-gener/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Evnen" til å få toeggede tvillinger er arvelig fordi det kommer av dobbel eggløsning, og det er arvelig. Hvorvidt du har arvet mulighet for dobbel eggløsning fra moren din er selvsagt ikke mulig å si. :-)

Mange kvinner får svangerskap lik de mødrene deres hadde, men mange får det ikke. Jeg er gravid med mitt første barn, og foreløpig har plagene jeg har hatt vært nøyaktig de samme som moren min har hatt de gangene hun var gravid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...