Gjest katteelsker Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hei! Jeg har skrevet til deg tidligere om min datter.Takk for gode svar! Nå har hun desverre fått påvist allergi mot både katt, hund og husstøv. IgE på 1180. Svaret er gitt av kontordamen, jeg forventer brev av legen snart. Jeg har sømfart nettet etter mer info, men har fortsatt endel spørsmål. Vi har hatt katter siden før hun ble født, og hele huset er full av kattehår. I skrivende stund har vi fått gitt bort kattungen (som hun reagerte mest på), men jobber enda med å få den voksne katta omplassert. Når den er borte, starter storrengjørngen her. 1. Bør hun ta allergimedisin profylaktisk hver dag, eller ved behov inntil katta er borte? Er faren for forverring så stor at det haster veldig med å "fjerne" katta? Vi ønsker jo ikke å avlive den... 2. Hvor "hysteriske" bør vi være i forhold til selve huset? Jeg antar både sofa, gardiner og tepper bør skiftes ut, men det koster penger. 3. Når klær, sengetøy o.l er vasket, er da allergenene borte selv om man fortsatt finner kattehår på plagget? Hjelper det å rense teppet vi har på gulvet, eller må det skiftes ut? 4. Hun har aldri hatt noen syptomer på allergi mot midd. Er forverringsfaren også der så stor at vi bør anskaffe middfritt sengetøy? Det står at vi kan få noe av slike utgifter refundert hvis det blir bestilt av en spesialist. Regnes legen vår som spesialist, eller må vi henvises? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299633-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Som jeg har sagt tidligere - vi behandler ikke blodprøvesvar, men symptomer og plager. Så vidt jeg husker fra dine tidligere spørsmål så har datteren din reagert med kløe i øynene, men ikke med pustebesvær og astma på kattene, og spesielt på kattungen. Det at kattungen nå er borte betyr vel da aller mest for symptomene hennes og da kan dere godt bruke litt tid på å fjerne den voksne katten. Om hun skal ta allergimedisin er helt avhengig av om hun reagerer. Hvis hun ikke har symptomer/plager må hun ikke ta medisiner regelmessig. Det er klart at huset deres er fullt av kattehår og det vil det nok være lenge selv om dere vasker og renser. MEN, datteren din kommer helt sikkert i kontakt med kattehår andre steder også og det er det lite dere kan gjøre med. Så lenge hun er symptomfri hjemme kan dere beholde sofa, tepper og gardiner og gå inn for vanlig rengjøring av huset. Når det gjelder husstøv midd så pleier vi ikke anbefale middtrekk uten at det er alvorlige symptomer på middallergi med astma eller et alvorlig atopisk eksem. Det er heller ikke refusjonsberettiget uten at en kan vise til en sikker middallergi med astmasymptomer. Som du sikkert har forstått av mine tidligere svar er en blodprøve ikke tilstrekkelig til å stille en diagnose. Hvis du bruker fastlegen til disse tingene så regnes det ikke som en spesialist. Med spesialist menes her barnelege (ev hudlege når det dreier seg om atopisk eksem) eller en barnepoliklinikk på sykehus. Om dere trenger en henvisning til spesialist er igjen helt avhengig av plagene hennes og om det er tilstrekkelig for hennes symptomer at kattene etterhvert blir borte. Hvis hun er frisk og fin uten symptomer trenger dere ikke henvisning, men kan fortsette hos fastlegen. Håper dette var svar på spørsmålene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299633-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-allergi/#findComment-2423972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.