Gå til innhold

Problematikk med "mitt og ditt"

Anbefalte innlegg

Kåre Kruttlapp

''Nå har vi snakket om dette og han har forklart grunnene til det og er nå svært motivert til å forandre på dette. '' Han har problemer med å endre på huset pga sin fortid kanskje? Trenger ikke svare! :)

Ta han med til advokaten slik at han vet hvordan dette blir. Jeg regner med at du har snakket med han om advokat? Be han om å lage en samboeravtale. Evt selg din utleiebolig slik at du kan kjøpe deg inn i din kjæres bolig?

Interessante problemstillinger dette.Jeg skjønner henne veldig godt ang denne "vektfordelingen" Og skjønner også hvor vanskelig det kan være for ham hvis gården er en slektsgård.Å kjøpe seg inn i en gammel gård er uhyre sårbart for slekten som har hatt tilhold der i mange år.Men hvis de skilte ut en tomt og bygde hus sammen ville fordelingen bli anneledes.

Jeg er selv særkullsbarn som satt igjen med skjegget i postkassa da far døde og stemor fikk muligheten til å reise med alt. Det er viktige ting hun tar opp her.

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

10

• PieLill

8

• pekkaline

7

• Kåre Kruttlapp

7

Men om dere har en avtale - så er vel ikke situasjonen noe annerledes for deg? Det er jo også gjort med tanke på brudd vil jeg tro?

Avtalen som jeg snakket om er at vi skal være sammen til vi dør;o)

Siden vi er gift er jo ungene "sikret" dersom en av oss eller begge skulle dø.

Interessante problemstillinger dette.Jeg skjønner henne veldig godt ang denne "vektfordelingen" Og skjønner også hvor vanskelig det kan være for ham hvis gården er en slektsgård.Å kjøpe seg inn i en gammel gård er uhyre sårbart for slekten som har hatt tilhold der i mange år.Men hvis de skilte ut en tomt og bygde hus sammen ville fordelingen bli anneledes.

Jeg er selv særkullsbarn som satt igjen med skjegget i postkassa da far døde og stemor fikk muligheten til å reise med alt. Det er viktige ting hun tar opp her.

Ja det er nok ikke gjort i en vending å finne ut av dette. Men det å bygge ny bolig er sikkert heller ikke lett... Mulig at de kan leie ut gården og da klare å stå på godfot med banken.... Vi har snakket om odel her og det er nok viktig for henne å finne ut av ting, få det på papiret hvem som får rett på hva.

Så bittert det må ha vært når du mistet huset til din stemor. Det er ikke bare å bo nei, mange regler å forholde seg til.æsj.

Persille1365381127

Avtalen som jeg snakket om er at vi skal være sammen til vi dør;o)

Siden vi er gift er jo ungene "sikret" dersom en av oss eller begge skulle dø.

Det er jo ingen avtale som sikrer noen av dere noe.... Og den er ikke verdt noen ting den dagen en av dere ombestemmer dere.

Jeg blir litt sjokkert over at folk kan være så godtroende at de tror alt vil ordne seg om de bare er gift, og er glade i hverandre. Rent rasjonelt tilsier jo statistikken at halvparten av oss tar feil - og det er bare av de som er gift, blant samboende er det minst like mange - om ikke flere.

I mitt hode er det idiotisk naivitet å ikke binde seg juridisk også.

Det er jo ingen avtale som sikrer noen av dere noe.... Og den er ikke verdt noen ting den dagen en av dere ombestemmer dere.

Jeg blir litt sjokkert over at folk kan være så godtroende at de tror alt vil ordne seg om de bare er gift, og er glade i hverandre. Rent rasjonelt tilsier jo statistikken at halvparten av oss tar feil - og det er bare av de som er gift, blant samboende er det minst like mange - om ikke flere.

I mitt hode er det idiotisk naivitet å ikke binde seg juridisk også.

I ditt hode ja, men ikke i mitt;o)

Ja, stedet er helt bra. Boligen er veldig grei og har en bra størrelse.

Men jeg er litt lei av å aldri kunne gjøre noe "unødvendig" i boligen siden det skal betales av ham for å si det sånn. Det blir en god del begrensninger føler jeg.

Og jeg savner litt å pusle rundt meg, vi er aldri ute på byen, aldri fester og drikker, er bare hjemme, så det å stelle med hjemmet og pusle rundt seg blir jo litt viktig det da.

Jobber du på gardsbruket, eller har du inntekt utenfrå?

Eg er gift igjen, og av erfaring frå eit vanskeleg ekteskap, så har eg valgt å ha skille mellom ditt og mitt. Men vi samarbeider fint så vi hjelper kvarandre om det trengst. Vil eg kjøpe noko så går det av mine penger, vil han så går det av hans.

Vi flytta inn i hans hus, for det var mest praktisk. Men eg vil ikkje selge mitt hus, og jobber for lik verdistigning på begge husa med reparasjoner osv.. Fordi vi har mange barn begge to, føler eg at eg må tenke slik med hensyn til arv osv.

Annonse

Kåre Kruttlapp

Ja det er nok ikke gjort i en vending å finne ut av dette. Men det å bygge ny bolig er sikkert heller ikke lett... Mulig at de kan leie ut gården og da klare å stå på godfot med banken.... Vi har snakket om odel her og det er nok viktig for henne å finne ut av ting, få det på papiret hvem som får rett på hva.

Så bittert det må ha vært når du mistet huset til din stemor. Det er ikke bare å bo nei, mange regler å forholde seg til.æsj.

Min fars slekt og min bror og jeg pusset opp en gammel seter i oppdal med 300 mål skog og dyrket mark.Far kjøpte den av sin mors dødsbo og "avtalen" var at bror og jeg skulle arve den.Hans egne ord til meg.Da han døde var ingenting skrevet eller ordnet og min stemor solgte den til en annen slekt der oppe selv om jeg hevdet hva far hadde fortalt meg.Gården var en jordbrukseiendom og hadde både bo og driveplikt.

Dette ble gjort på en slik kald ufølsom måte at jeg fikk veldig sympati for trådstarter fordi hun tar opp en problemstilling som er veldig reell siden dette er en slektsgård og man kan godt å økonomiske rettigheter og ønsker i slikt men den følelsesmessige eierskap i et slektsgård er ugjennomtrengelig siden de er flere søsken og foreldrene ennå lever.

Å bygge nytt rede med blanke ark sidestiller partene på de beste måter er min mening da.

Kåre Kruttlapp

Kunne han tenke seg å flytte inn i en bolig du eier da? Jeg ser at du skriver at det ikke går i praksis, men hvis han i teorien kunne tenke seg å leve i en bolig hvor du betaler alt og tar alle avgjørelser, så høres det jo ut som dere bør ha et godt utgangspunkt for å finne løsninger - siden han ikke bare sitter og er sær og egen.

Kanskje dere kan ha det slik at han eier boligen og du innboet? Noen forandringer må han jo gjøre rett og slett fordi du ønsker deg det slik. Du bor jo der selvom du ikke eier boligen.

Jeg har kjæreste selv, og vi bor i min bolig. Dermed betaler jeg det meste, men jeg vil jo at han skal trives her, så jeg hiver jo ut det han absolutt ikke liker, og lar ham gjerne få siste ordet når vi plukker interiør. Det gjør jeg rett og slett fordi jeg syns det er utrolig kult av ham å godta at han ikke får kjøpe seg inn i huset mitt, og fordi det er viktig for meg å da vise ham på alle andre måter at dette er hans hjem også.

(Jeg har en tøff skilsmisse bak meg og har barn, derfor orker jeg ikke ta sjansen på å eie bolig med noen flere ganger - jeg kan ikke leve med at jeg noengang kan risikere å miste barnas hjem).

Du er utrolig klok og har en refleksjon som jeg beundrer.Ditt og mitt blir utrolig vanskelig spesielt med andres barn og rett til å arve.Og du er real og skvær.

Persille1365381127

I ditt hode ja, men ikke i mitt;o)

Men ser du ikke hvor dumt det blir å argumentere MOT at noen er litt føre var og sikrer barna sine? Og hvertfall når argumentet er en avtale som ikke er verdt noe som helst når den ene ombestemmer seg?

Men ser du ikke hvor dumt det blir å argumentere MOT at noen er litt føre var og sikrer barna sine? Og hvertfall når argumentet er en avtale som ikke er verdt noe som helst når den ene ombestemmer seg?

Jeg har jo skrevet det til trådstarter at jeg skjønner at hun sikrer seg iom at hun har vært igjennom et brudd før. Det er jo hele forskjellen på oss. Men jeg vil leve i min verden og jeg tror(er helt sikker) at vi kommer til å leve sammen til vi blir gamle (Om vi blir gamle da)

Jeg vet også at mange av de som i dag er skilt også trodde det, men skal jeg gå rundt å tenke på å forsikre meg i alle bauer og kanter fordi hvert tredje ekteskap ryker?

Min fars slekt og min bror og jeg pusset opp en gammel seter i oppdal med 300 mål skog og dyrket mark.Far kjøpte den av sin mors dødsbo og "avtalen" var at bror og jeg skulle arve den.Hans egne ord til meg.Da han døde var ingenting skrevet eller ordnet og min stemor solgte den til en annen slekt der oppe selv om jeg hevdet hva far hadde fortalt meg.Gården var en jordbrukseiendom og hadde både bo og driveplikt.

Dette ble gjort på en slik kald ufølsom måte at jeg fikk veldig sympati for trådstarter fordi hun tar opp en problemstilling som er veldig reell siden dette er en slektsgård og man kan godt å økonomiske rettigheter og ønsker i slikt men den følelsesmessige eierskap i et slektsgård er ugjennomtrengelig siden de er flere søsken og foreldrene ennå lever.

Å bygge nytt rede med blanke ark sidestiller partene på de beste måter er min mening da.

Det er grusomt tragiskt å høre. Jeg føler meg litt truffet selv også. Min far sa alltid at jeg skulle overta gården fordi han så at jeg kunne være en som kunne klare gårdsdrift. Men det ble ikke slik, min eldre søster kjøpte det av min mor for en billig penge. Det var nok ikke hennes feil, men da når min far var død og min mor ikke ville bo der lengre, da hadde jeg og min mann kjøpt oss eget hus like før.....Og vi var ikke akkurat rike. Men nå er det ingen i familien spom eier det lengre..... :(

Da mener du at paret/trådstarter bør kjøpe eller bygge et annet hus slik at de starter med blanke ark? Du har nok rett i det. Håper at alt blir undersøkt i alle fall....

Kåre Kruttlapp

Det er grusomt tragiskt å høre. Jeg føler meg litt truffet selv også. Min far sa alltid at jeg skulle overta gården fordi han så at jeg kunne være en som kunne klare gårdsdrift. Men det ble ikke slik, min eldre søster kjøpte det av min mor for en billig penge. Det var nok ikke hennes feil, men da når min far var død og min mor ikke ville bo der lengre, da hadde jeg og min mann kjøpt oss eget hus like før.....Og vi var ikke akkurat rike. Men nå er det ingen i familien spom eier det lengre..... :(

Da mener du at paret/trådstarter bør kjøpe eller bygge et annet hus slik at de starter med blanke ark? Du har nok rett i det. Håper at alt blir undersøkt i alle fall....

For trådstarter med barn hun vil sikre gjennom arv er det riktigste å gjøre å bygge et nytt rede for seg og samboer.Hvor de bygger nytt rede\kjøper brukt er deres avgjørelse.Men jeg "kjenner"problemstillingen hennes helt hit.Hun bor på en slektsgård med aner fra mange mange år tilbake.Det skal en stor inkluderingsevne til av gårdeier å få følelsen av å være "deleier" av noe slikt!

Mye ville vært lettere hvis de fikk sitt eget uten bindinger til gården.Det er jeg 100% sikker på!

Og slike eksempler som jeg selv\du har erfart forteller meg at det er en mening i det som skjer og den skal man ta alvorlig.

For trådstarter med barn hun vil sikre gjennom arv er det riktigste å gjøre å bygge et nytt rede for seg og samboer.Hvor de bygger nytt rede\kjøper brukt er deres avgjørelse.Men jeg "kjenner"problemstillingen hennes helt hit.Hun bor på en slektsgård med aner fra mange mange år tilbake.Det skal en stor inkluderingsevne til av gårdeier å få følelsen av å være "deleier" av noe slikt!

Mye ville vært lettere hvis de fikk sitt eget uten bindinger til gården.Det er jeg 100% sikker på!

Og slike eksempler som jeg selv\du har erfart forteller meg at det er en mening i det som skjer og den skal man ta alvorlig.

''det er en mening i det som skjer og den skal man ta alvorlig.''

Det er helt riktig. Selv om det ikke ser slik ut der og da, så er det en grunn for det som skjer.

(Jeg har vært fra og til her i kveld. Masse romantikk på tv vettu ;) )

Annonse

Kåre Kruttlapp

''det er en mening i det som skjer og den skal man ta alvorlig.''

Det er helt riktig. Selv om det ikke ser slik ut der og da, så er det en grunn for det som skjer.

(Jeg har vært fra og til her i kveld. Masse romantikk på tv vettu ;) )

Ja masse romantikk og litt krim.Kjenner du smiler inne i deg.Alltid veldig Interessant å utveksle disse "meningsytringene" med deg pekkaline.Du er reflektert og sensibel.Flotte egenskaper det der.Ønsker deg en god natt og en fortryllende dag imorgen.

Gjest Valnøtt

Du er utrolig klok og har en refleksjon som jeg beundrer.Ditt og mitt blir utrolig vanskelig spesielt med andres barn og rett til å arve.Og du er real og skvær.

Takk :-)

Det er langt mellom komplimentene på dol, så nå ble jeg virkelig glad :-)

Ja masse romantikk og litt krim.Kjenner du smiler inne i deg.Alltid veldig Interessant å utveksle disse "meningsytringene" med deg pekkaline.Du er reflektert og sensibel.Flotte egenskaper det der.Ønsker deg en god natt og en fortryllende dag imorgen.

Takk for fine ord :) Morgenen min kunne ikke blitt mere fortryllende skal jeg si deg. Sov lenge siden minstebarnet er på "ferie" hos bestemor, og så våkner jeg til dette fantastiske været!

Det blir endel forskjellige saker/tråder her på forumet. Veldig interessant, og man lærer litt titt og stadig :) Og sakene har alltid mere enn en side.

Ha en fantastisk dag du også :)

Kåre Kruttlapp

Takk :-)

Det er langt mellom komplimentene på dol, så nå ble jeg virkelig glad :-)

Bare hyggelig! Å gi et kompliment for en edel refleksjon burde ikke være mangelvare noe steder.Jeg har som mål vær eneste dag å si noe fint eller å glede noen hvis jeg ser det er på sin plass.På den måten løfter jeg min egen hverdag og sprer noe godt.Hverdagen for folk flest er tøff nok og når jeg selv får høre noe fint så blir jeg extra glad inne i meg!

Gjest Valnøtt

Bare hyggelig! Å gi et kompliment for en edel refleksjon burde ikke være mangelvare noe steder.Jeg har som mål vær eneste dag å si noe fint eller å glede noen hvis jeg ser det er på sin plass.På den måten løfter jeg min egen hverdag og sprer noe godt.Hverdagen for folk flest er tøff nok og når jeg selv får høre noe fint så blir jeg extra glad inne i meg!

Akkurat det er faktisk mitt livsmotto også. Hvis man ser en enkel måte å spre litt glede på så kan man jo bare ta fart og gjøre det :-)

Kåre Kruttlapp

Akkurat det er faktisk mitt livsmotto også. Hvis man ser en enkel måte å spre litt glede på så kan man jo bare ta fart og gjøre det :-)

Helt klart å bare ta fart å gjøre det.Resultatet blir bare godt og fint.Og som den gode varme personen du er så får du en klem på begge kinn fra meg.

Vet ikke hvordan det er med denne gården. Han har søsken men er ikke eldstemann. Odel er det vel kanskje på alle gårder som har litt størrelse?

Han har som sakt ikke egne barn og vil ikke skaffe det.

Men han har som sakt søsken, og de igjen har barn.

Ta med slektstavla hans til advokaten!

Slikt må ned på papiret ellers kan det bli ganske vilkårlig hva som skjer om han skulle falle fra.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...