Gå til innhold

leververdier

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er normal leververdi? Jeg tok noen prøver,-den ene hadde en verdi på 46 og skulle vere 45.Den andre var 215 og skulle vere ,-er ikke sikker men kan det ha vært 206?Jeg fikk ikke svar med min lege på hva som har gitt meg for høye verdier,Jeg vil gjøre det jeg kan for å få verdien ned til det normale. Er det fet mat, tabletter eller hva som gjør det? hilsen pippi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299666-leververdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Verdiene du nevner er tilnærmet normale, men nok til at fastlegen din sikkert vil ta en kontroll-prøve etter noen uker. Det finnes totalt 5-6 ulike blodprøver som gjenspeiler funksjon i lever og galle-systemet. To verdier som forteller om selve levercellene heter ASAT og ALAT; oftest er øvre normalverdi ca 40-45. Overvekt er vanlig årsak til lett forhøyet ALAT. Verdiene kan ellers øke ved ulike virus-infeksjoner som angriper lever; f.eks kyssesyke eller hepatitter. Så kan såkalt GT og ALP måles, de fortelle mer om forbindelsen mellom galle og lever; kan være forhøyede ved alkoholinntak dagene forut eller ved gallesten. Når prøvene skal kontrolleres bør du ikke drikke alkohol siste døgnet før prøvetaking, og du bør generelt være forsiktig med medisiner som nedbrytes i lever. verdiene dine er minimalt forhøyede, og kan være tilfeldige og forbigående. Dersom du er slapp og kvalm, bør du bestille ny time. Vedvarende forhøyede og økende leververdier må utredes; kan sees ved en rekke sykdommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299666-leververdier/#findComment-2426153
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...