Gå til innhold

far uten opptjent ferie og uten permisjon

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel

Mannen min er i ny jobb, og har ikke opparbeidet seg ferie. Det er tvilsomt at jobben vil betale to ukers perm når baby kommer. Jeg lurer på hvordan det skal gå da, vil jeg klare å være alene med baby helt fra første dag hjemme da? Har hørt at det er vanvittig slitsomt de to første ukene, selv om man er to. Og de seks ukene med pappaperm, han har jo ikke lov til å ta to av de ukene når baby kommer. Håper noen av dere kan gi noe råd!

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan reglene er (dvs jeg tror man har krav på 2 uker uten lønn), men pappaen jobbet den første uka jeg var hjemme med nyfødt baby første gangen (han hadde sommerferie uka etter) Da jeg fikk nr 2 januar 2,5 år etter jobbet han hele tiden og tok vel ikke fri før til påskeferien tror jeg. Både jeg og ungene har overlevd, og det var ikke værre enn at han avlastet meg når han kom hjem om ettermiddagene.

Det er da ganske mange arbeidsplasser der man ikke får fri med lønn i 2 uker i forb med fødsel?

(meget mulig jeg ikke er oppdatert altså, det er 6 og 8,5 år siden jeg fikk baby)

Gjest Hos oss

Han har kravpå to uker fri, iflg arbeidsmiljøloven. Det er mange som ikke har fri med lønn, de fleste jeg kjener tar mye fri disse ukene allikevel, de må evt spare opp litt på forhånd slik at man tåler halv lønn en mnd. Uansett kan jo ikke dette fraværet planlegges 100% (babyen kan jo komme kjempetidlig eller noen uker over tiden), så han kan jo se det an når babyen kommer, hvis du eller baby ikke er helt i form og trenger mye hjelp, så får han ta fri og så får dere leve litt på oppsparte midler. Hvis du er i fin form og baby sover mye, så kan han jo kanskje jobbe litt kortere dager disse ukene?

Jeg tror absolutt ikke de to første ukene trenger å være de mest slitsomme. Hvis han har fleksitid, kan han kanskje opparbeide litt slik at han kan ha kortere dager - de fleste kolleger vil forstå at han ønsker det.

Det kan være like mye hjelp i en ivrig pappa som kommer hjem og tar babyen med på trilletur mens du tar en lur, enn en rastløs pappa som har tankene på jobben og holder på å gå på veggen mens babyen sover seg gjennom dagen, for å sette det litt på spissen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...