Gå til innhold

Reflux??

Gjest Studenten 27

Anbefalte innlegg

Gjest Studenten 27

Hei, jeg er en gutt på 27 år som sliter med utrolig plagsomme brystsmerter, som har blitt forsterket de siste 3 årene. Jeg har vært grundig utredet for hjerte/lunge-feil (spirometri, røntgen av hjerte/lunge, belastnings EKG, 24-timers EKG, og 7-dagers EKG. Med andre ord: Full pakke), uten at det har fremkommet noe unormalt. Men jeg er daglig plaget av kraftige "brennende" smerter i brystet: Smerten sitter på begge sider av brystbenet, og kan føles over hele brystet, helt ned til der hvor brystbenet slutter. Av og til får jeg også smerter helt bak til ryggen, og noen ganger kraftig i mellomgulvet. Ofte er de "akkompagnert" med stikkende/sviende smerter i brystmuskulaturen. Det kjennes ut som en infeksjon/betennelse, nærmest som om jeg har pustet inn "etsende damp." Jeg er lite plaget av sure oppstøt, men noen ganger får jeg kraftige oppstøt som føles som oppkast som kommer opp i halsen. Dette er derimot meget sjeldent. Jeg kan videre bli noe oppblåst til tider, og av og til føles det også som om lungene er i ferd med å vokse ut av kroppen: Selv om pust/puls føles forholdsvis normal, kjenner jeg et sterkt trykk i lunge-regionen, nærmest som om området er fylt med luft som ikke finner veien ut. Smertene kommer gradvis i løpet av dagen, og varer i flere timer. Hvis plagene fremdeles er der når jeg skal legge meg, kjenner jeg ofte et trykk i brystet dersom jeg ligger på ryggen. Av en eller annen grunn føles det bedre å nærmest sove sittende, eller ligge på siden. En annen ting jeg har observert, er at smertene er langt sterkere "dagen derpå" etter en kveld med alkoholinntak. Til slutt vil jeg nevne at jeg alltid har vært plaget av tett nese/slimdannelser, men det er påvist at det er i nesen at slimet dannes, og som gjør at jeg i løpet av dagen må hoste og harke litt. Dette har derimot aldri vært noe problem mht almenntilstanden. I utredningsfasen har jeg fått utskrevet bricanyl og innhalasjonskortison, men dette har ikke hatt noen effekt på de plagene jeg har beskrevet. Merk også at i perioder hvor jeg er smertefri, føler jeg meg i god fysisk form, og har bedre kondisjon enn mange jevnaldrende. Jeg synes derfor det virker pussig om det er lungene som er problemet, selv om det oppleves som om det er der smertene stammer fra? I så fall tror jeg at alle testene ville ha indikert noe annet. Merk også at når jeg våkner om morgenen er jeg smertefri, og har også åpne luftveier og ingen slimproblemer. Dette avviker fra hva jeg vet om symptomer på kroniske lungesykdommer. Problemet med tett nese pleier å komme i løpet av dagen, og fører som sagt til litt hosting/harking, men dette avdempes med bruk av saltvannsspray. Beklager et langt brev, men dette plager meg grenseløst, og det verste er at jeg ikke vet hva det er. Men jeg har lest om at denne typen problemer kan tilskrives fordøyelsessystemet, og håper nå å bli litt klokere (og ikke minst friskere).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299739-reflux/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lizzenja

Er du utredet gastrologisk? Du kan jo ha magekatarr/sår, dårlig lukkemuskel mellom tolvfingertarmen og magesekken etc. I så fall ikke rart det føles "etsende", det er sterk syre i magesekken, og viss det blir for mye av denne, er noen av symptomene dine veldig typiske. Ang. lukkemuskelen, vil den lettere slippe igjennom syre (oppover), dersom den er slapp. Men har du magesår, skal det mye til for å stoppe det (syren).

Spør legen om du kan prøve Lanso, evt Lansoprazol, (syrenøytraliserende) dette hjelper raskt dersom problemet ligger her. Evt kan du prøve Novaluzid, som fåes reseptfritt på apoteket. Samme virkning, bare svakere. Begge preparat helt ufarlige, og kan være verdt et forsøk.

Uansett bør du ikke drikke alkohol inntil årsaken er klarlagt, og helst til du er frisk :-) Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299739-reflux/#findComment-2424404
Del på andre sider

Gjest Lizzenja

Er du utredet gastrologisk? Du kan jo ha magekatarr/sår, dårlig lukkemuskel mellom tolvfingertarmen og magesekken etc. I så fall ikke rart det føles "etsende", det er sterk syre i magesekken, og viss det blir for mye av denne, er noen av symptomene dine veldig typiske. Ang. lukkemuskelen, vil den lettere slippe igjennom syre (oppover), dersom den er slapp. Men har du magesår, skal det mye til for å stoppe det (syren).

Spør legen om du kan prøve Lanso, evt Lansoprazol, (syrenøytraliserende) dette hjelper raskt dersom problemet ligger her. Evt kan du prøve Novaluzid, som fåes reseptfritt på apoteket. Samme virkning, bare svakere. Begge preparat helt ufarlige, og kan være verdt et forsøk.

Uansett bør du ikke drikke alkohol inntil årsaken er klarlagt, og helst til du er frisk :-) Lykke til!!

Les disse og se om du kjenner deg igjen.

http://www.apotek1.no/modules/module_123/proxy.asp?D=1&C=4908&I=0&tabmid=249&gclid=CM3n1YqWz5ECFSfkXgodWWXqyQ

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage_og_tarm/refluks_og_spiserorsbetennelse

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299739-reflux/#findComment-2424405
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synmptomene dine kan godt være forenlig med sår slimhinne nederst i spiserøret. Dette kan skyldes overproduksjon av magesyre og/eller dårlig lukkemuskel mellom magesekk/spiserør som gir tilbakeskyll av magesyre til spiserør og dermed sår slimhinne. Ikke uvanlig at dette også kan gi astma-liknende plager. Vanlig at plagene lindres ved høyt leie/sideleie, og ved inntak av f.eks melk eller mild mat, og forsterkes av kaffe, alkohol og fet/krydret mat. Synes du skal presentere plagene til fastlegen din, så vil du trolig få prøve en syreblokkerende tablettkur på 2-4 uker. Dersom du får tilbakefall, eller dette ikke virker bør du trolig henvises til gastroskopi der slimhinnen og syreproduksjonen undersøkes, og det sees direkte om spiserørsbrokk eller dårlig lukkemuskel er årsak til plagene dine. Du kan også høre med fastlegen din om du kan prøve en kortisonholdig nesespray; dette har ofte svært god effekt på tett nese, uansett årsak. Om neseplagene fortsetter bør du kanskje til allergi-utredning, eventuelt til øre-nese-hals lege for sjekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299739-reflux/#findComment-2426170
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...