Gjest Mannnn 29 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 jeg er en mann på 28. For en tid tilbake fikk jeg problemer med røde prikker på penis. Konfronterte lege med dette og fikk beskjed om at det var sopp. fikk diverse kremer og det gikk bort men kom igjen og igjen og når jeg var hos lege fikk jeg bare en ny krem. ikke lenge siden var jeg hos en annen lege og han mente det var sårhet og anbefalte meg og smøre penis med fuktighetskrem etter dusjing . dette hjalp når jeg fikk røde prikker igjen men spørsmålet mitt er hva kommer dette av og hva er det?? har jo ikke hatt dette alltid.dette har ihvertfall pågått i ett og et halvt år mens i det siste halve året så har forhuden også begynt å bli trangere føler jeg for bare når jeg drar forhuden tilbake så er det sårt og ømt. håper du kan hjelpe meg med dette eller eventuelt henvise meg videre. Hilsen en som gir opp snart 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299786-r%C3%B8de-prikker-p%C3%A5-penistrang-forhud/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Til Mannnn 29 ! Problemene du beskriver er relativt hyppige selv om det er vanligst i høyere alder. I kulturer der man foretar rutinemessig omskjæring, er denne typen problemer sjeldne. Det ser altså ut til at den tilstedeværende forhuden medfører økologiske forhold med en mikroflora som kan lage problemer. Tilstanden din kalles "balanitt", en irritasjons/betennelses prosess under forhuden. I denne prosessen inngår gjerne sopp(candida) og bakterier samt en irritert ømfintlig slimhinne i et for deg negativt samspill. Ømfintligheten og irritasjonen kan også medføre sårhet og "skrumpning" av forhuden med stramhet til følge. Alt dette er plagsomt og skaper også problemer for den seksuelle utfoldelsen samt usikkerhet med tanke på om man kan smitte partneren osv. Den stramme forhuden kan sprekke ytterligere og med enda trangere forhold som resultat. Enkelte ganger kan det ligge en hudsykdom til grunn som f eks psoriasis , men ikke i de fleste tilfellene. Balanitt kan være vanskelig å behandle og for å få det bra må man gjerne gjøre flere ting. Du må : Vaske med skånsom såpe med lav pH f eks Neutrogena eller annen "intim" såpe 2 ganger daglig. For å styrke/ gjenopprette overflate og barriereeffekt i slimhinnen benytt en fukt krem for eksempel Locobase Repair . Dette er noe du skal holde på med over lengre tid også i bedre perioder for å hindre tilbakefall. Dessuten må gjøre noe for å dempe slimhinneirritasjonen og få redusert forekomst av sopp og bakterier. Du kan benytte f eks Brulidin krem om morgenen og Dactacort krem om kvelden i 1-2 uker , deretter bare fuktighetskrem. Da bør du kunne bli bra selv om du ikke har garanti mot tilbakefall. Når dette er i orden, får du se hvordan det fungerer med forhuden. Er den fortsatt trang så det sprekker eller skaper problemer ellers , kan du be legen henvise deg til en urologisk poliklinikk til forhudsplastikk. Da kan de legge flere små snitt på langs og sy dem sammen på tvers for å skape bedre plass, så vil det kunne fungere som tidligere eller bedre. Full omskjæring er mye mer omfattende og gjøres vanligvis ikke i disse tilfellene. Lykke til ! Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299786-r%C3%B8de-prikker-p%C3%A5-penistrang-forhud/#findComment-2426166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.