Gjest Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Min mann og jeg, begge snart 32 år, har i ca 6 mnd forsøkt å bli gravid for første gang. Dvs. vi stresser ikke, men håper det skjer snart. Jeg fikk vite av legen min at det i snitt tar opp til ett år. Samtidig har jeg ganske uregelmessig mens. Etter jeg sluttet på p-pillen for over 2 år siden, gikk det over 6 mnd før jeg fikk mens og i ettertid dukket den opp alt fra hver måned til hver annen måned. Det siste halve året har den vært ganske regelmessig hver måned. Men nå har jeg ikke hatt menstruasjon på ca 9 uker! Jeg har tatt to negative graviditetstester. Jeg har ellers ingen typiske graviditetstegn. Er av og til litt småkvalm og trøtt, men det er sånn jeg alltid har vært i mellom. Ellers spiser jeg sunt, regelmessig og trener ca 3 ggr i uken og er slank. Jeg kjenner alltid på kroppen om jeg snart skal ha menstruasjon, men nå kjenner jeg ingen ting enda. Jeg er bekymret om denne uregelmessigheten kan gjøre det vanskelig for oss å få barn, for i realiteten så har jeg jo sjeldnere eggløsning. Hvor lenge er det "forsvarlig" å bare gå og vente på mens? Det gjør det også veldig vanskelig for oss i forhold til å planlegge barn. Dessuten bruker jeg en formue på graviditetstester fordi jeg stadig venter på mens og vil teste meg før jeg for eks. tar meg et glass vin. Kan det være hormonforstyrrelser som forårsaker dette? Er det noe jeg kan/bør gjøre med det i forhold til at vi ønsker barn. Etter hvor lenge synes du jeg evt. bør oppsøke lege fordi jeg ikke blir gravid? Det hjelper jo ikke særlig på motivasjonen når "alle" venner får barn etter 2 forsøk. Er det en mulighet for at jeg faktisk er gravid selv etter to tester (morgenurin)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299807-ingen-menstruasjon-ikke-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg synes du allerede nå skal be din lege om henvisning til gynekolog for utredning. Som du anfører kan det ligge en hormonforstyrrelse bak som gjør at du har sjelden eller manglende eggløsning. Tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) er den vanligste årsaken, da vil det ofte være andre symptomer som overvekt, uren hud og evt. unormal hårvekst. Tilstanden kan diagnostiseres ved hormonprøver og ultralyd. Mye trening kan også hemme eggløsning, men neppe ved slik aktivitet du beskriver Man kan ikke utelukke at du kan ha vært tidlig gravid og at det har stoppet opp men ikke er blitt abort (’missed abortion’), det skjer mye oftere enn man har regnet med. Eggløsning kan sette i gang med tabletter (Pergotime) uansett hva som er årsaken. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299807-ingen-menstruasjon-ikke-gravid/#findComment-2425730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mita79 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg synes du allerede nå skal be din lege om henvisning til gynekolog for utredning. Som du anfører kan det ligge en hormonforstyrrelse bak som gjør at du har sjelden eller manglende eggløsning. Tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) er den vanligste årsaken, da vil det ofte være andre symptomer som overvekt, uren hud og evt. unormal hårvekst. Tilstanden kan diagnostiseres ved hormonprøver og ultralyd. Mye trening kan også hemme eggløsning, men neppe ved slik aktivitet du beskriver Man kan ikke utelukke at du kan ha vært tidlig gravid og at det har stoppet opp men ikke er blitt abort (’missed abortion’), det skjer mye oftere enn man har regnet med. Eggløsning kan sette i gang med tabletter (Pergotime) uansett hva som er årsaken. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Hei! Det du beskriver, høres ut som mitt liv!!! (Jeg har PCOS) Dette ble ikke oppdaget hos meg,før den dagen vi bestemte oss for å bli gravid...! Etter første kuren med Pergotime, fikk vi verdens fineste gutt, som blir 4 år nå!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299807-ingen-menstruasjon-ikke-gravid/#findComment-2461473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.