Gå til innhold

Unormalt store SF-mål og veldig bekymret

Anbefalte innlegg

Snurvelmamma

Håper du kan gi meg svar på denne bekymmringen min. Skal forsøke å skrive dette kort! Jeg er i dag 30+5 og ved 30 ukers kontrollen var SF målet mitt på hele 34cm, og ved 26 ukers kontrollen var SF på 30cm. Har hele tiden ligget litt i toppen av det grønne feltet, men nå ligger jeg langt uten for. Jordmor sa at det lignet mer ett tvillingsvangerskap. Har vært på 3 UL i henholdsvis uke 12, 17 hvor jeg ble satt tilbake på termin fra 16 - 22 august, og en UL uke 23 for å vite kjønnet. Alt bra på disse kontrollene og kun en baby. Jeg var til kontroll i forrige uke og skal allerede denne uken tilbake på kontroll. Syntes det er flott med god oppfølging, men har jeg noen grunn til å bekymre meg? Har lest at for mye fostervann kan være tegn på misdannelser hos fosteret. Kan jeg kreve en ekstra kontroll hos en spesialist? Håper på snarlig svar og takker for en kjempefin informasjons side.

På forhånd takk!

Fortsetter under...

Melkerullen

Hei Snurvelmamma

Jeg hadde ganske høyt SF mål i uke 14..da lå det på 15-17 cm..Har ikke hørt at det kan være på grunn av misdannelser. Litt rart at jordmor ikke sier noe om det da? Hun nevnte bare at jeg kanskje var lenger på vei, at det var to eller mye forstervann (men ikke at mye fostervann kunne ha sammenheng med misdannelser). Dette syns jeg var litt skremmende lesning. Hvor er det du har lest den hen?

Hilsen bekymret Melkerull 16+3

caramellina

Hei Snurvelmamma

Jeg hadde ganske høyt SF mål i uke 14..da lå det på 15-17 cm..Har ikke hørt at det kan være på grunn av misdannelser. Litt rart at jordmor ikke sier noe om det da? Hun nevnte bare at jeg kanskje var lenger på vei, at det var to eller mye forstervann (men ikke at mye fostervann kunne ha sammenheng med misdannelser). Dette syns jeg var litt skremmende lesning. Hvor er det du har lest den hen?

Hilsen bekymret Melkerull 16+3

Jordmor har svart på dette med for mye fostervann tidligere. har kopiert svaret hennes for dere, så slipper dere å vente så lenge:

"Det er viktig å merke seg, før man fokuserer på mulige misdannelser, at de aller fleste som har litt i overkant med fostervannsmengde, slettes ikke har noe galt med barnet. Det er stor forskjell på øvre og nedre normalområde med fostervannsmengde, og det er vanlig at man blir henvist til spesialist hvis man ligger mot grensen i den ene eller andre retningen. Mange av de misdannelsene som kan ligge til grunn for for mye fostervann, er så alvorlige og omfattende at man vil se dem på ultralyd, f.eks. ryggmargsbrokk, eller større misdannelser i fordøyelsesorganene. Har mor diabetes eller det er snakk om rhesusimmunisering, er dette også noe man vet om på forhånd. Jeg vil absolutt anbefale dere å ikke fokusere noe særlig på disse mulighetene. Det er faktisk svært vanlig at man får en ekstra sjekk på grunn av mistanke om for mye/eller for lite fostervann, og som sagt, i de aller fleste tilfellene er det kun normale variasjoner det er snakk om."

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder spørsmålet om for mye fostervann, registerer jeg at noen her på forumet har vært så greie å klippe ut noe som jeg tidligere har skrevet. Du kan jo ta en titt på det.

Ellers tror jeg ikke du har noen grunn til å bekymre deg. De fleste jordmødrene vil kjenne forskjell på et stort barn og en livmor som inneholder altfor mye fostervann. Du skal selvfølgelig ikke se bort i fra at du bærer på et stort barn, og det er i de fleste tilfeller et sunnhetstegn. Dessuten er det veldig mange som i dag blir henvist til spesialist på bakgrunn av høyt SF-mål og som går rundt og engster seg helt unødvendig. I de aller fleste tilfeller er det ikke noe som er galt.

Jeg synes likevel at du kan snakke med din lege/jordmor og høre om de vurdererer situasjonen dithen at du burde vurderes av spesialist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...