Gå til innhold

Angst for brystkreft

Anbefalte innlegg

Gjest Enstelig 20

Heisann! Jeg er 26 år og har fått to barn, siste for 5 måneder siden, første i 2004. I begynnelsen av mitt andre svangerskap fikk jeg en veldig vond kul i brystet. Legen henviste meg til sykehuset for trippeldiagnostikk. Der møtte jeg en lege som nærmest lo av meg og sa at det var svangerskapsrelatert uten en gang og se på brystet. Videre sa han at jeg var altfor ung og sendte meg hjem igjen. Smertene avtok etter noen uker og jeg ble ikke videre undersøkt. Jeg har veldig små bryster, men en enorm produksjon. Etter 8 uker med åpent sår på det samme brystet og flere brystbetennelser, ble jeg nødt til og "senke" produksjonen og supplere med morsmelkerstatning. Dette for gullet mitt klarte ikke ta unna alt melken og det ble bare styr. Han klarte heller ikke ta så mye bryst i munnen, p.g.a. sprengen. Da jeg begynte og få melk i det siste svangerskapet, la jeg merke til en "fordypning", "søkk" i øverste halvdel, litt ut på den ene siden av areola. Ene halvdelen av brystvorten pleier og bli liggende litt skjevt oppi denne fordypningen, særlig ved melkespreng. Tenker selvfølgelig det verste. Jeg har nevnt det for legen ved noen anledninger, første gang på 6-ukers kontrollen, men hun brydde seg ikke. Dette brystet er samtidig mye større enn det andre, men mener og huske at det var slik i mitt første svangerskap og. Jeg hadde egentlig slått meg til ro med dette, men merker at det gnager i bakhodet hele tiden. Jeg er en engstelig person fra før av. Klumper og kuler er det så mange av nå når jeg ammer, og jeg kjenner brystene dårlig fra før. Kan det være at "søkket" blir større ved spreng siden brystet er så lite fra før. Kan melkekjertlene være ujevne under der? J Jeg vurderer og gå til privat undersøkelse, men vet ikke hvem jeg kan henvende meg til. Har time hos fastlege om 3 uker for innsetting av spiral. Vet legen er borte neste uke og fullbooket uka etterpå. Hva bør jeg gjøre? Håper på raskt svar! Hilsen engstelig mor...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299934-angst-for-brystkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror at søkket kan skyldes at du har hatt betennelse og det er dannet en slags arrvev, men jeg synes du skal be din lege henvise deg til spesialist igjen eller i det minste få brystet sjekket ved mammografi. Hvis legen ikke vil henvise deg, kan du bestille mammografi ved et privat røntgeninstitutt, det er ikke så veldig dyrt. Så kan du forhåpentlig slå deg til ro. Det er ikke greit å være engstelig, spesielt ikke når man har to små barn.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299934-angst-for-brystkreft/#findComment-2426003
Del på andre sider

Gå til en ny lege. jeg hadde en kul i brystet som 29- åring, veldig uvanlig, men ble tatt på alvor. Fikk sjekket kulen med mammografi, men siden jeg den gang ikke hadde født barn kunne de ikke se skikkelig på bildene. Ble så henvist til biopsi der de stakk inn en nål for å ta en vevsprøve. Det viste seg å værre en ufarlig cyste. Men- jeg ble tatt på alvor, ble undersøkt og ble beroliget.

Kan opplyse at jeg gikk til et privat legesenter for henvisning. (Dette var før fastlgeordningen.) Det kostet litt, men var det vel verdt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299934-angst-for-brystkreft/#findComment-2428271
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...