Gå til innhold

På diagnosejakt, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Tannlegen her sier jeg må ha en diagnose for å få hjelp.

Lurer på om noen her på dette forum har fått en diagnose for kjeveproblemer, som kan fortelle om den, kanskje jeg kan dra nytte av den. Har problemer med å gape, og kjeven låser seg innimellom, og det knaker og braker hele tiden. Når jeg skal gape opp så må jeg ta en sving på kjeven sier tannlegen min, og det er ikke normalt visstnok, og så har jeg vondt på høyre side, ca halve høyre side av hodet. Har mye mer tannkontakt på høyre side enn venstre. Det er verre om morgenen, da virker det som jeg er bedøvd i høyre side, slik man føler når man har hatt bedøving hos tannlegen. Mest bedøvd i underkjeven helt bakerst. Det føles som om noen drar øret mitt nedover noenganger. Og det føles som høyre øye dras til høyre. Noen sier jeg skjeler noen ganger. Dette har jeg hatt i 8 år, og det blir bare verre og verre.

Vet noen her om et fint latinsk navn på en diagnose som kan passe til dette. Da står jeg mye sterkere ifølge tannlegen, så den som svarer er jeg evig takknemlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29997-p%C3%A5-diagnosejakt-kan-noen-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

En foreløpig diagnose kan være TMD - Temporo Mandibular Disorder. Det er helt klart du har et kjeveleddsproblem du må ta på alvor. Årsaken kan man bare finne ved en grundig undersøkelse der røntgenbilder inngår som en viktig del av denne.

Jeg ville i første omgang rekvirert kjeveleddsrøntgen.

Dette er en egen teknikk. Ved universitetstannklinikkene i Bergen og Oslo har de slik apparatur og gode fagfolk til å vurdere bildene. Disse klinikkene har også egne avdelinger som steller nettop med folks kjeveleddsplager.

Jeg skulle anta at de problemene du har i dette området stammer fra problemene i kjeveleddet.

Dersom tannlegen din er i tvil om hvordan hun skal gripe an problemet kan hun henvende seg til en av disse klinikkene og søke råd.

Håper du nå fikk vite litt mer og jeg ønsker deg lykke til.

En foreløpig diagnose kan være TMD - Temporo Mandibular Disorder. Det er helt klart du har et kjeveleddsproblem du må ta på alvor. Årsaken kan man bare finne ved en grundig undersøkelse der røntgenbilder inngår som en viktig del av denne.

Jeg ville i første omgang rekvirert kjeveleddsrøntgen.

Dette er en egen teknikk. Ved universitetstannklinikkene i Bergen og Oslo har de slik apparatur og gode fagfolk til å vurdere bildene. Disse klinikkene har også egne avdelinger som steller nettop med folks kjeveleddsplager.

Jeg skulle anta at de problemene du har i dette området stammer fra problemene i kjeveleddet.

Dersom tannlegen din er i tvil om hvordan hun skal gripe an problemet kan hun henvende seg til en av disse klinikkene og søke råd.

Håper du nå fikk vite litt mer og jeg ønsker deg lykke til.

Tusen millioner takk Erik.

Jeg har søkt på nettet og lest om dette og føler meg ganske overbevist om at dette er rette diagnose. Spesielt dette med vondt i øret, og rundt der som var typisk for denne diagnosen. Jeg fikk skaden sommeren 1994 og øresuset kom momentant, har vært hos "øredoktor" men de kunne ikke finne noe, og det var visstnok vanlig at de med disse problemer hadde vært innom øresjekk uten å finne noe. Jeg har prøvd bittskinne uten at det hjalp, så det har nok utviklet seg til å bli kronisk er jeg redd, siden det bare har blitt verre og verre for hvert år. Jeg har også trukket en tann, slik som en annen her på forum skriver at hun har gjort (brukte søk-knappen her på TMD) men det hjalp heller ikke. Nå har jeg printet ut det jeg fant av informasjon og faxet over til tannlegen min, så nå håper jeg hun vet hva hun kan fokusere på når det gjelder henvisning til røntgen.

Håper jeg nå kan komme et skritt videre med denne diagnosen, ved å få den bekreftet eller eventuelt avkreftet. Takk for hjelpen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...