Gå til innhold

Kul i brystet

Gjest den vanskelige ventetida

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har hatt kul i brystet og vært inne til mammografi? Jeg har de siste månedene hatt en tiltakende stikkende smerte og kløe i brystet, fra brystvorta og innover, og fant en flat kul på kanskje 3 cm dypt i brystet. Etter et par uker fikk jeg innsmett hos fastlegen, og så går det ytterligere 5 uker før jeg kommer meg til mammografi. Ei venninne fra sentrale strøk av landet ble sendt rett fra fastlegen til universitetssykehuset. Er det bare vi i distriktene som må vente i over en måned?

Er litt utålmodig, da, for tanken på hva det kan være gnager aldri så lite hele tida. Er midt inne i en adopsjonsprosess også, som har tatt uendelig lang tid, og om utfallet av undersøkelsen er dårlig, så er det strek over alt som heter adopsjon for vår del. Så jeg går litt rundt meg sjøl om dagene, ja...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299972-kul-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei til deg.

Tror jeg har lest et innlegg fra deg på et annet forum :-)

Jeg skjønner at det er vanskelig å gå å vente på en slik undersøkelse. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg synes 5 uker hørtes veldig lenge ut å vente på mammografi. Har du muligheter til å få henvisning til et annet sykehus/klinikk???

Jeg oppdaget også en kul i begynnelsen av uken. Ringte å bestilte time i går, og fikk time nå førstkommende mandag. Kanskje du skulle høre med fastlegen din om vedkommende kan henvise deg til noen som kan gi deg time tidligere. Synes ikke du skal måtte gå å vente slik, når du har det så tungt.

Når det er sagt; jeg skjønner din bekymring for om kulen kan "være noe". Men i de aller, aller fleste tilfellene så er det helt godartet. Prøv, om du greier det, å fokusere på det :-)

Masse lykke til til videre i adopsjonsprosessen!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299972-kul-i-brystet/#findComment-2426611
Del på andre sider

Hei til deg.

Tror jeg har lest et innlegg fra deg på et annet forum :-)

Jeg skjønner at det er vanskelig å gå å vente på en slik undersøkelse. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg synes 5 uker hørtes veldig lenge ut å vente på mammografi. Har du muligheter til å få henvisning til et annet sykehus/klinikk???

Jeg oppdaget også en kul i begynnelsen av uken. Ringte å bestilte time i går, og fikk time nå førstkommende mandag. Kanskje du skulle høre med fastlegen din om vedkommende kan henvise deg til noen som kan gi deg time tidligere. Synes ikke du skal måtte gå å vente slik, når du har det så tungt.

Når det er sagt; jeg skjønner din bekymring for om kulen kan "være noe". Men i de aller, aller fleste tilfellene så er det helt godartet. Prøv, om du greier det, å fokusere på det :-)

Masse lykke til til videre i adopsjonsprosessen!!!

Det kan nok hende du har lest om meg før, ja ;) Nettverden er ikke SÅ stor, og derfor velger jeg å være veldig anonym både her og der og andre steder.

Den verste frustrasjonstoppen er godt og vel over, har lest øyet stort og vått om at som regel er det ufarlige greier. Men det forundrer meg at det tar så lang tid. For oss i det ytterste nord er det lettest tilgjengelige sykehuset etter Tromsø i Oslo, pga flykapasitet og ruter. Og det blir litt voldsomt å orge med billett og opphold dit, når sjansen er størst for at alt er ok.

Jeg er mest forundret - og litt irritert - over at det tar så lang tid. Trodde at kuler ble prioritert for "unge" kvinner, men har følelsen av at det kommer litt an på hvor man bor. Hadde ikke tenkt å lære meg det med fritt sykehusvalg på maaange år enda, men viser det seg å være dårlig resultat, så skal jeg jammen sørge for å komme meg inn den kjappeste plassen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299972-kul-i-brystet/#findComment-2426689
Del på andre sider

Det kan nok hende du har lest om meg før, ja ;) Nettverden er ikke SÅ stor, og derfor velger jeg å være veldig anonym både her og der og andre steder.

Den verste frustrasjonstoppen er godt og vel over, har lest øyet stort og vått om at som regel er det ufarlige greier. Men det forundrer meg at det tar så lang tid. For oss i det ytterste nord er det lettest tilgjengelige sykehuset etter Tromsø i Oslo, pga flykapasitet og ruter. Og det blir litt voldsomt å orge med billett og opphold dit, når sjansen er størst for at alt er ok.

Jeg er mest forundret - og litt irritert - over at det tar så lang tid. Trodde at kuler ble prioritert for "unge" kvinner, men har følelsen av at det kommer litt an på hvor man bor. Hadde ikke tenkt å lære meg det med fritt sykehusvalg på maaange år enda, men viser det seg å være dårlig resultat, så skal jeg jammen sørge for å komme meg inn den kjappeste plassen.

Heisan.

Godt å høre at de verste frustrasjonene har lagt seg litt :-)

Enig med deg at det er svært betenkelig at slike undersøkelser ikke blir prioritert høyere. Men hvis du skulle, men jeg håper du slipper, være i en slik situasjon igjen, så vil jeg anbefale deg å bruke "fritt sykehusvalg", og få en time raskere på et annet sykehus. Jeg tror du vil få dekket økonomisk reise og opphold gjennom NAV.

Masse lykke til til deg, med undersøkelse og adopsjonsprossessen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299972-kul-i-brystet/#findComment-2426894
Del på andre sider

Gjest senkveld

Jeg synes 5 uker høres lenge ut. Har nettopp vært igjenom det samme, og fikk time hos fastlege etter to dager, og fikk videre time etter to uker for videre undersøkelse.

Føler med deg. Selv om det sannsynligvis ikke er noe farlig, så er det vondt å bære på den usikkerheten inntil man får svar. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299972-kul-i-brystet/#findComment-2430130
Del på andre sider

Jeg synes 5 uker høres lenge ut. Har nettopp vært igjenom det samme, og fikk time hos fastlege etter to dager, og fikk videre time etter to uker for videre undersøkelse.

Føler med deg. Selv om det sannsynligvis ikke er noe farlig, så er det vondt å bære på den usikkerheten inntil man får svar. Lykke til :-)

Takk for svar!

Har vært inne og sjekka fritt sykehusvalg, og funnet ut at jeg i hvert fall ved en eventuell senere anledning kommer til å velge det stedet køen er kortest. Da blir ventetida kortere, og jeg kan velge å kombinere ekspedisjonen med besøk til gode venner.

I tillegg har skuldrene senka seg noe, og det er nesten bare når jeg våkner om natta at jeg synes det er skummelt. Bortsett fra at jeg har en del stikkende smerter i brystet og under armen, da - det får meg til å bli litt stressa innimellom:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299972-kul-i-brystet/#findComment-2432368
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...