Gjest Tiggern82 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hei, jeg har et spørsmål ang. SET behandling. Fikk store smerter i korsrygg og baksiden av låret etter en fotballkamp for 6 uker siden. Gikk da til manuell terapeut som diagnoserte prolaps, dette gjorde meg bekymret. Han foreslo slyngetrening og knekking av korsryggen, hadde 8 behandlinger på 4 uker. Dette ble jeg kun verre av. Så hørte jeg av moren til en kamerat at kiropraktor kunne behandle prolapser. Men, kiropraktoren mente det var en låsning i bekkenet og ikke prolaps. Kiropraktoren mente at manuelterapeuten hadde knekket på feil sted i ryggen og at dette var årsaken til at jeg ble verre. Etter 2 behandlinger med knekking hos kiropraktoren følte jeg meg helt fin. Kiropraktor anbefaler nå at jeg skal begynne med trening av ryggen med slyngeterapi hos en fysioterapeut på kiropraktor klinikken. Kiropraktor mente dette skulle gå bra siden låsningen var borte. Men jeg er redd det skal gjøre vondt. Hva er din mening? Hva er forresten forskjellen mellom manuellterapeuter og kiropraktorer, og er det vanskelig å vite hvilket sted man skal knekke på? Svar mottas med stor takk. Hilsen tiggern82 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299987-verre-med-set-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Et prolaps er en mellomvirvelskive som er skadet slik at den buker bakover mot ryggmarg eller isjasnerver. Skiven kan være lett skadet så den bare buker bakover, eller den bløte massen i midten kan lekke ut så det klemmer ut mot nervene. Sistnevnte gir oftest sterkere smerter helt ned i foten, man kan miste følelse i huden og kraft i muskulaturen. En skivebukning vil oftest kun gi korsryggsmere og smerter i baken og litt i låret. De fleste blir spontant bra på 2-6 uker. ET CT eller MR-bilde kan vise graden av skiveskade, men taes oftest kun når man er usikker på diagnose, eller før operasjoner. En manuell terapeut er en fysioterapeut med flere års etterutdanning på rygg/nakke-søyle. Kiropraktor-utdanning gies ikke i Norge, de fleste er utdannet i USA. Begge kan "knekke-teknikkene", og begge gjør ofte gode undersøkelser. Det er ikke sikkert manuellterapeuten har diagnostisert feil, men kanskje ble SET-treningen startet for tidlig; det er en ganske tøff treningsform. Kanskje er det TIDEN som har leget ryggen din. Synes uansett at du bør gjøre stabiliserende trening de neste måneder; du kan eventuelt la prisen avgjøre. Fint om de to behandlerne kunne samarbeidet.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299987-verre-med-set-behandling/#findComment-2428995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.