Gå til innhold

Kviser

Gjest FortviletPizza

Anbefalte innlegg

Gjest FortviletPizza

Hei Jeg er en jente på 24 år, som har et problem som jeg egentlig føler hører tennårene til. Kan du hjelpe meg? Da jeg var 14-16 var jeg en del plaget med kviser, men da jeg var 17 år begynte jeg på Diane p-piller, noe som hjalp meg veldig. Disse har jeg gått på siden, og ikke vært plaget i det hele tatt. Men for ca et halvt år siden ble jeg sammen med en gutt, som jeg fremdeles er sammen med. Etter at vi hadde vært mye sammen i noen uker begynte jeg å få mye store kviser. Ikke så mye i selve ansiktet, men på halsen og brystet. Dette var jeg veldig plaget med helt til han i Januar dro bort i en måned. Da ble huden gradvis bedre og til slutt var den helt fin, uten så mye som en eneste kvise. Jeg tenkte først at dette kanskje hadde med at jeg hadde vært uten Diane en liten periode før jeg traff han, og at det først i Januar begynte å hjelpe på huden. Men nå har han vært hjemme igjen i to uker og plutselig kommer kvisene tilbake....og nå har jeg ikke hatt pause fra Diane. Dette plaget meg skikkelig. Jeg mister alt selvtillit, og det ødelegger humøret. Jeg bruker veldig mye av tiden min på å prøve å skjule kvisene med sminke, og kler meg kun i høyhalsede gensre for å skjule det på halsen og brystet. Det hemmer meg veldig. Jeg skjønner at dette gjerne har med hormoner å gjøre, men det hjelper lite. Jeg har alltid brukt dyre, gode ansiktsproduktet for uren hud, og sminken jeg bruker er av typen mineralpudder, som i utgangspunktet ikke skal være dårlig for huden. Kan du hjelpe meg? Er det noe jeg kan gjøre utenom å slutte å treffe kjæresten min....for det vil jeg ikke. Er dette noe som vil gå over etter en stund (forgje gang varte det jo ihvertfall tre måneder, helt til han dro), eller må jeg regne med å se slik ut så lenge jeg er sammen med han. Har ikke vært plaget med dette i tidligere forhold. Det må jo ha vært hormoner med i bildet der også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300000-kviser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det er nok slik at kviser først og fremst skyldes arvelighet og hormonpåvirkning. Din teori om at du har en annen hormonprofil når du er sammen med kjæresten, kan ikke uten videre avvises, selv om det kan være svingninger i kviseaktivieteten av andre grunner. Skulle det være på grunn av samværet med kjæresten, må det være sterke følelser og mye ”kjemi” og det kan jo tenkes å flate ut litt etter hvert (!?) Dersom kviseproblemet skulle fortsette, bør du vel ta kontakt med almenlege eller hudlege for å diskutere hva som kan gjøres. Plagene høres ut til å være for utbredte til at det er tilstrekkelig med midler som smøres på huden. Du kan evt benytte tetracyclin tabletter en kortere eller lengre periode (evt når du er sammen med kjæresten ?). Hvis dette ikke fungerer og/ eller du blir varig plaget med store kviser, kan Roaccutane tabletter kanskje være en mulighet, men dette må du evt diskutere med en hudlege som kan se hvordan du ser ut. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300000-kviser/#findComment-2428941
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...