Gjest Bekymret utenforstående Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hei Nina!! Bestemoren til samboeren min har fyllt 80. Jeg har kjennt henne i 5 år og har en følelse av at noe er galt. Familien hennes påstår at det er en vanelig depresjon fodi hun har mistet mange rundt seg. Hun har stadig blitt verre. Symptomer: Hun blir "borte/flakket" i blikket og veldig satt ut av helt daglige situasjoner.Hun ringer min samboer 5-10 ganger på rad flere ganger i uken får å fa tak i ett annet familiemedlem. Vi forklarer at hun har ringt feil og gir henne korrekt nummer på tross av dette ringer hun på nytt. Da har hun glemt at hun har snakket med oss. (Familien sier at hun alltid har surret litt med navn og telfonnr). Hun setter ribba i ovnen flere dager på rad fordi hun tror det er julaften. Hun må alltid "prates varm" før hun kan være normalt med i en samtale. Hun gjentar seg selv opptil 10 ganger på rad. Hun bryr seg ikke om hygene lenger og blir veldig fort sliten. Jeg skulle gjerne ha bekreftet/avkreftet om dette er noe som bør undersøkes videre. Hun går rutinemessig til sin fastlege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300037-depresjon-eller-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Dette er opplysninger som jeg synes dere skal formidle til fastlegen hennes. Jeg synes dette høres ut som demens, mest sannsynlig av Alzheimer type. Ikke uvanlig at man ser symptomene klarere etter livspåkjenninger. Fastlegen vil kunne gjøre en undersøkelse ut fra spørreskjemaer for å skille depresjon fra demens. Men ofte er man avhengig av opplysninger fra pårørende som kan komme med slike eksempler som du gjør her. Dersom du mener at den nærmeste familien hennes "benekter" sykdom, kan du eventuelt skrive et brev eller ringe fastlegen hennes. Det er viktig at hun får den hjelpen hun har krav på, og at hjemmeforhold gjøres sikre for henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300037-depresjon-eller-sykdom/#findComment-2429000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.