Gå til innhold

kronisk elveblest/nerver

Anbefalte innlegg

Gjest rødstrupe

For 2 år siden fikk jeg en depresjon p.g.a. forskjellige uheldige omstendigheter. Jeg endte opp med Sobril. Imovane og Efexor. Etter 4,5 mnd. kuttet jeg ned på Efexor. 5 dager senere fikk jeg utslett som viste seg å være elveblest. Utslettene kom bare om natten,de ga seg når jeg gikk rundt ca 20 min. og var borte om morgenen. Det gikk greit å slutte med Efexor,Sobril var jeg ferdig med og å sove gikk også greit. Jeg tok først Telfast, siden Cetirizin. Da var utslettene ikke plagsomme men varte ca. 1 år. Begynte sent om kvelden og gikk bort tidlig om morgenen. Etter opphør av utslett prøvde jeg 3 dager uten Cetirizin. Da fikk jeg hoven overleppe og noen utslett og begynte igjen. Etter ca 1 mnd. uten utslett begynte jeg å sove dårlig igjen, drømte mye og ble etter hvert urolig om morgenen. Tok først Stilnocht for å sove bedre men endte opp med Stilnocht, Tolvon og Cipralex, alle om kvelden. Kan elveblest komme av nerver? Og hvorfor bare om natten? Den behandlingen jeg nå får har ikke bedret søvnen og jeg har mere nerver morgen og formiddag. Nå har jeg vært uten Cetirizin i 4 dager og venter litt spendt på hvordan det blir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300063-kronisk-elveblestnerver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Rødstrupe. Din situasjon med utslett som kommer og går gjennom lang tid er ikke så veldig sjelden. Heller ikke at det er vanskelig å fastslå hva som setter igang og utløser utslettene. Medikamenter er en av flere årsaksgrupper , stress en annen. Dessuten er det mange med "kronisk elveblest" (varighet over 3 mnd) som har fysikalsk form eller "dermografisme" , det vil si at det også kan utløses av temperaturvariasjoner, dusjing, kulde, varme eller av bare å klø på huden. Jeg pleier å se på kronisk elveblest som en "ømfindtlighet" i huden der spesielt histaminsystemet er ustabilt og "trigges" veldig lett. Hva som setter det igang, vet vi ikke, noen ganger kan det være en eller annen banal infeksjon. Heldigvis er det slik at kronisk elveblest av ukjent årsak, hos de fleste(ca 75%) gir seg i løpet av mindre enn 1 år. Hvorfor du får utbrudd om natten, er ikke så godt å si , men døgnvariasjon i kroppens naturlige cortison nivå kan være en årsak. Dersom du får tilbakefall uten Certrizin, synes jeg bare du skal begynne med det igjen så lenge som du trenger det. Det kan også benyttes en kur eller 2 med kortisontabletter i hardnakkede tilfeller, med høy dose f eks Prednisolon 25-30mg og deretter avtrappende gradvis til null i løpet av 3-4 uker. For å få det, må du tilfelle snakke med legen din. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...