Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i 22. uke, og skal begynne å ta jerntilskudd. I begynnelsen av svangerskapet ble ferritin målt til 22. Ved forrige legekontroll ble Hb målt til 11,5 (men litt synkende fra første måling).

Problemet mitt er at legen min og jordmor ikke er enige om hvilket tilskudd jeg skal ta. Legen mener at jeg skal ta 2 tabletter Hemofer om dagen, mens jordmor mener jeg skal ta 2 Duroferon. Jeg har gjort dem opmerksomme på uenigheten, men begge står like sterkt på sin mening.

Hvem skal jeg høre på og hvorfor?

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30008-hvilket-jerntilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke jordmor, men kan svare ut fra egen erfaring med jerntabletter i svangerskap.

Jeg ble også anbefalt både Hemofer og Duroferon (men det var motsatt hos meg *s*). Jeg prøvde først Duroferon, for

blodprosenten var så veldig lav. Men du og du...Jeg fikk sånne problemer med magen at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. De fleste får visst hard mage av jerntabletter, men jeg fikk diare. Så jeg gikk over på Hemofer, og var da helt oppe i 4 tabletter om dagen. Dette uten å få problemer med magen i det hele tatt, og blodprosenten holdt seg sånn omtrent stabil. Hemofer inneholder en annen type jern enn Duroferon, så selv om Hemofer ikke er så sterke, så klarer kroppen å nyttiggjøre seg dette jernet lettere/bedre enn det "vanlige" jernet som er i Duroferon.

En annen ting jeg vil nevne, er at siden de fleste kan få problemer med hard mage av Durofereon, så vil jeg ikke anbefale at gravide bruker dem ihvertfall. For gravide har ofte plager med treg mage fra før av (pga svangerskapet), og det er skikkelig vondt, altså...*s*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30008-hvilket-jerntilskudd/#findComment-119924
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er faktisk enig med din lege i at det burde holde med Hemofer (organisk jerntilskudd), så lenge du ikke har noen jernmangelanemi. Det er ikke vanlig at man anbefaler duroferron uten at det er klare indikasjoner på at du er blodfattig. Med dine blodverdier, er det ingen ting som tilsier det. Det er anbefalt et lite kosttilskudd, når man har ferritin rundt 20. Fordelen med hemofer, kontra duroferron, er at det er lite bivirkninger knyttet til dette kosttilskuddet. Mage-tarm-funksjonen blir vanligvis ikke påvirket, så man slipper hard avføring osv. som man gjerne får ved bruk av bl.a. duroferron.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30008-hvilket-jerntilskudd/#findComment-119936
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...