Gjest Sliten mamma til MT. Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Har skrevet innelgg her for en liten stund siden og da skrev jeg dette: Lurer så fælt på hva som feiler meg, og om det i det hele tatt feiler meg noe... Kanskje er jeg bare fryktelig sliten! Jeg er hjemme med en baby på 11 mnd, så det går i ett hele dagen og blir ikke så veldig mye sammenhengende søv. Babyen har egentlig aldri sovet noe særlig godt, så mange måneder med søvn begynner vel å tære litt... Men klarer ikke helt å slippe tanken på at det kan vere noe mer enn bare det at jeg er trett. Jeg er altså veldig veldig sliten, og føler meg kraftløs. Jeg er ikke så veldig trett, mer tung og sliten og "seig" i kropp og muskler. Jeg har spesielt vondt i en ryggvirvel midt på ryggen, men ellers så er jeg øm i de fleste muskler. Den ene ryggvirvelen er veldig vond hele dagen og natten og også veldig trykkøm. Jeg har tidligere fått diagnosen fibromyalgi. I tillegg til dette er jeg veldig svimmel og noen ganger også kvalm, og føler at hele gulvet gynger under meg. Jeg har også en del synsforstyrrelser i form av alt henger igjen på netthinnen når jeg flytter blikket. Ser jeg på en ting og flytter blikket så ser jeg den forrige tingen over den nestt. Jeg ser også et lite blått lys som farer over netthinnen sånn 5-6 ganger for dagen. Det er også veldig mange "fluer" som flyr rundt foran øynene mine. Vanskelig å forklare... Jeg er ikke plaget med noe særlig hodepine. De siste par dagene har jeg vært litt tung i hodet, men er ikke plaget. Ofte når jeg våkner "sover" begge eller den ene armen, og jeg er fullstendig kraftløs i armene. Men etter en stund går det over og jeg kjenner ingen nummenhetsfølelse resten av dagen. Noen som har noen synspunkter?? Er jeg bare en utslitt småbarnsmor, eller kan det ligge noe mer bak? Jeg har nå vært hos både optiker og lege. Optikeren fant ingenting galt. Synet mitt var helt perfekt og det var ingen tegn til at noe var på gang i forhold til netthinneløsning. Legen syntes det ikke hørtes bra ut med disse symptomene mine. Hun tok masse blodprøver av bla stoffskifte og blodprosent. Hun henviste meg til CT ganske raskt, så jeg fikk time etter en uke. Jeg spurte henne om hun trodde jeg hadde kreft, men hun kunne ikke utelukke noe sa hun. Jeg sa også at jeg er redd det er noe alvorlig galt med meg, og da svarte hun at noe må det vere men hun kunne ikke si hva det kan vere. Jeg er veldig redd for at jeg er alvorlig syk, feks hjernesvulst. Jeg tenker på at jeg ksal dø fra den lille jenta mi og synes dette er helt fryktelig. Jeg tenker på det hele tiden. Veldig glad for at jeg skal få sjekket det ut nå, men gruer meg veldig. Ser for meg at jeg får beskjed om at jeg bare har noen mnd igjen. Men så sier fornuften min at jeg burde vel vært mye dårligere og hatt vondt i hodet om det var hjernesvulst. Ville jeg ikke? Huff jeg er så redd. Håper noen vil lese og hvis noen har noen tanker eller gode råd så er jeg veldig takknemlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Er det ikke på grunn av fybromyalgien du er så sliten og har disse smertene da? Prøv å få avlastning med barnet - kan pappan ta henne noen netter så du får sovet sammenhengende? Evt. besteforeldre, annen slekt eller venner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2427355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sliten mamma til MT. Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Er det ikke på grunn av fybromyalgien du er så sliten og har disse smertene da? Prøv å få avlastning med barnet - kan pappan ta henne noen netter så du får sovet sammenhengende? Evt. besteforeldre, annen slekt eller venner? Jeg har tenkt på at det er fibromyalgien, men da må den ha blitt mye verer i det siste, for det var ikke sånn tidligere. Men disse synsforstyrrelsene mine kan de stamme fra fibromyalgien? Og svimmelheten og kvalmen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2427356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg har tenkt på at det er fibromyalgien, men da må den ha blitt mye verer i det siste, for det var ikke sånn tidligere. Men disse synsforstyrrelsene mine kan de stamme fra fibromyalgien? Og svimmelheten og kvalmen? Svimmelhet kan relateres til fibromyalgi i alle fall, det andre vet jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2427357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Eg fikk omtrent de samme symptomene som deg (med unntak av ryggvirvelen og at synet "henger igjen") i november 2005, alle fluene, svimmelhet, kvalme, kraftløsheten, muskelsmerter, dovne armer og bein (prikking i fingre), nakke- og hodesmerter osv. Og var redd for kreft, ME eller lignende. Har vært gjennom ALT av undersøkelser og fikk først i fjor vår/sommer roen på at eg var frisk, bare utslitt av bekymringer og stress. Vet ikkje om det samme gjelder deg, men uansett hva som feiler deg så får du ikkje gjort noe mer med det enn de undersøkelser du nå skal igjennom, be legen følge deg opp til du føler deg 100% sikker på at du er frisk. I mellomtiden så nyter du livet og tar godt vare på deg sjøl, pass på å spise sundt og næringsrikt, drikk masse vatn og trim/mosjoner og sov godt ! Lykke til, du er sikkert bare utslitt...:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2427387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loralei Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg har tenkt på at det er fibromyalgien, men da må den ha blitt mye verer i det siste, for det var ikke sånn tidligere. Men disse synsforstyrrelsene mine kan de stamme fra fibromyalgien? Og svimmelheten og kvalmen? Fibromyalgien kan ha blitt forværret pga mye stress som småbarns mor, og lite søvn. Svimmelheten kan føre til kvalme. "fluer" i synsfeltet er helt normalt, det er stor prosent av befolkningen som opplever dette fra tid til annen. Prøv å tenke så positivt som overhodet mulig er, og ikke fokuser på symptomene. Hvis du har fokus på symptomer, og tenker at det er noe farlig så kan dette føre til at du forsterker symptomer, så kommer gjerne nye symptomer, pga spenningen som forekommer når man engster seg. Hvis jeg oppfattet deg riktig, så venter du på en CT-undersøkelse. Da vil du iallefall få svar på om det er eller ikke er. Inntil videre vil jeg råde deg til å leve i nuet, og tenke at du er frisk. Ikke ta sorgene på forskudd. Tenk også på det lille barnet ditt.. Barn har en utrolig sans, og oppfatter når mor er bekymret, redd og stresset. Og dette påvirker til en viss grad barnet. Har et godt eks. på dette. Da jeg skulle i et selskap, så måtte jeg få min sønn til å sovne før jeg kunne dra, jeg var stresset i tankene, og det kunne sønnen min merke, så han brukte veldig lang tid på å sovne. På normale dager sovner han rimelig fort. Dette skjedde gjentatte ganger, så det var ikke tilfeldig. Når mor/far stresser, så stresser også barnet. Så for din egen del, og ikke minst barnet ditt sin del, vær frisk inntil det motsatte er bevist. Lykke til og god bedring =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2427418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Du sier du tidligere har fått diagnosen fibromyalgi... Jeg har selv denne sykdommen, og alle symptomene du beskriver i innlegget ditt er forenelig med denne sykdommen:-) Greit å få sjekket det hos lege altså, men jeg tror nesten du kan slappe av. Fibromyalgi er ikke en sykdom du dør av, men en sykdom du dør MED:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2427716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg har tenkt på at det er fibromyalgien, men da må den ha blitt mye verer i det siste, for det var ikke sånn tidligere. Men disse synsforstyrrelsene mine kan de stamme fra fibromyalgien? Og svimmelheten og kvalmen? Svimmelehet og kvalme er jeg veldig plaget av, og også problemer med synet... At fibromyalgi forverrer seg er en kjensgjerning, og spesielt i perioder som er slitsomme og du i tillegg får lite søvn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2427720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Ventetiden på undersøkelser er ofte vanskelig. men synes det er et veldig godt tegn at alle blodprøver er iorden, at du ikke har veldig hodepine eller kvalme. Risikoen for alvorlig sykdom i din alder er veldig lav. Mest sannsynlig får du vite at alt er iorden. Du har, og føler stort ansvar for den lille. Sykdomsangst kan ofte bli ille i den livsfasen du er nå; babyen er så avhengig av at du fungerer. Kanskje hadde det vært fint for deg å dele ansvaret med noen. Kanskje fastlegen kan hjelpe til med prioritert plass i barnehage? Trolig ville det være godt for deg å få tid til egen helse, litt hvile, og vite at andre bidrar med at barnet ditt har gode dager. Prøv å snakk med legen din om å få henvisning til en psykolog som kan hjelpe deg med mestring i hverdagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2429009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg har tenkt på at det er fibromyalgien, men da må den ha blitt mye verer i det siste, for det var ikke sånn tidligere. Men disse synsforstyrrelsene mine kan de stamme fra fibromyalgien? Og svimmelheten og kvalmen? Typisk fibromyalgiplager. Mine ble også forverret etter fødseler. Gå videre og få hjelp for fibromyalgien. Kanskje har du godt av et mestrings og opptreningsopphold? Det får du bl. a. på Lillehammer revmatismesykehus og kan anbefales på det varmeste. Der kommer pasienter fra hele landet og oppholdet blir dekket av trygdekontoret, søk via fastlege. Oppholdet varer fra søndag til fredag og er veldig lærerikt. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300100-er-s%C3%A5-redd-for-at-jeg-skal-d%C3%B8-fra-babyen-min/#findComment-2430254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.