frodigjente Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hei Jeg er en kvinne på 38 år har hatt hormonspiral i 2,5 år. Helt siden jeg satte inn spiralen, som for øvrig var meget smertefullt, har jeg hatt noe smerter ved "mens". Jeg har ikke hatt så mye blødning (dog hver måned) , men litt opp og ned i løpet av de 2,5 åra. Det som plager meg veldig er at smertene hver måned har økt det siste året, og nå har jeg 5-6 smerte-dager i måneden, og da snakker jeg om skikkelige kramper og som om noen klyper og drar med en tang e.l. der inne. Det er forferdelig vondt, og jeg har vært hos min gynekolog som sier at alt ser normalt ut og at det bare er å ta noen piller mot smertene..men jeg vil ikke spise piller 6 dager i måneden, og jeg er på randen til å fjerne den. Jeg har den fordi jeg ellers har så kraftige blødninger at jeg blir blodfattig. Jeg har i den siste tiden også fått en del smerter i korsryggen, og er bekymret for om det kan ha med saken å gjøre. Kan jeg kanskje få fjernet det jeg ikke trenger der nede selv om jeg "bare" er 38? Jeg skal ikke ha flere barn, og skulle gjerne gjort mye for å slippe både mens og smerter i framtiden...forøvrig har jeg så og si aldri sex, det er ikke det som utløser smertene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300122-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Du er en av de få som ikke har glede av hormonspiralen. Jeg er enig at det er lurt å fjerne den og se det an uten spiral en stund. Hvis smertene ved menstruasjon ikke bedres, er det kanskje like greit å fjerne livmoren. Det er et relativt enkelt inngrep hvor man kan fjerne via skjeden, det gir lite smerter og man er rask på beine igjen, bare få ukers sykmelding. Hvis smertene ved menstruasjon blir borte, men du fortsatt har rikelige blødninger, kan livmorslimhinnen fjernes så det ikke blir blødning eller svak blødning, men det vil ikke hjelpe på smertene. Snakk med din gynekolog på nytt og disse muligheter. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300122-hormonspiral/#findComment-2427834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.