Gå til innhold

urinveisproblemer og lukt av ånde og hud

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene vært plaget med endel urinveisinfeksjoner, noen er blitt behandlet med antibiotika. Andre ganger har legen ikke kunnet konstatere noen infeksjon, selv om jeg har hatt sterke plager. Jeg har over lengre tid hatt et sett med plager som henger sammen. Jeg har i perioder smerter i forbindelse med vannlating, brå trang til å tisse, og unntaksvis smerter i urinveiene også mellom vannlatingene. Det føles som at urinen "etser" urinveiene. Urinen har en karakteristisk lukt, som virker veldig kjemisk, uten at jeg klarer si presist at det lukter aceton/ammoniakk el.l - uansett, den samme lukten har jeg tidvis på ånden og av huden. Dette gir en metallisk følelse i munnen/på tungen.

Jeg har oppfattet at lukt av ånde og urin kan henge sammen med diabetes/ketose, men det ligger ikke diabetes til familien, annet enn aldersdiabetes (er selv 35). Har normal vekt (litt sped) og er fysisk aktiv, med et rimelig greit kosthold. Jeg har aldri slanket meg eller vært på noen diett, og tror i utgangspunktet ikke at kosthold kan være årsaken.

Jeg har fått tatt ultralyd av nyrene og urinledere, uten at man har funnet noen ting. Har også fått dactacort, som reduserte ubehaget såpass at jeg ikke lenger har smerter eller trenger å gå opp om natten for å tisse. Lukten er der likevel, også på ånden.

Andre ting som muligens kan være relevante? Jeg har plutselig fått veldig irritert hud, og har endel leddsmerter i hendene. Vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre (opphoping av urinsyre eller annet).

Jeg oppfatter det som at en slik "runde" gjerne utløses av mye sex/frysing, og at ubehaget øker hvis jeg drikker lite og urinen blir konsentrert.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...