Gjest FRH Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hei. Jeg har en sønn på 7 år , med diabetes 1. Oppdaget dette ved 2,5 års alderen. Jeg har samvær med barnet annen hver helg , pluss div ferier osv. Problemet mitt er at jeg er bekymret over kostholdet til barnet resten av tiden. Det består av Nugatti på evnt loff,brød osv. Middag er mye fet fastfood , pølser , men selvfølgelig også poteter med tilbehør en gang i blant. Hos meg prøver jeg å "gjemme" nugatti , syltetøy osv. Tok kontakt med barnets dia-lege , for å få råd. Men ble møtt med motstand i form av "hvem jeg ville henge ut" osv. Uforståelig etter min mening.Kosten ble godtatt av lege , da det var viktigst å få mat i kroppen. Kan forstå dette til en viss grad også , men har ingen problemer med å få barnet til å spise sunnere mat. Jeg mener bare at et barn med diabetes , ikke kan innta 6 skiver med nugatti pr.dag. Er jeg hysterisk rundt dette? Blitt møtt med motstand overalt , og trenger en veiledning for å ta vare på barnets helse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300254-barn-med-diabetes-1/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecil1 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg synes ikke du er hysterisk, man ønsker kun det beste for sitt barn. Og man har jo hørt om senskader osv. Det som er viktig er at barnet lærer fra barnsben av hva som er sunt og usunt, og hva som ikke er bra for han i hverdagen. Jeg synes du virker som en oppegående foreldre, som kun ønsker det beste for ditt barn. Kan du ta en prat med den andre foreldren? Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300254-barn-med-diabetes-1/#findComment-2454039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hei, Hvis kostholdet hans er så dårlig som du beskriver, så skjønner jeg din bekymring. Antar allikevel at leger og andre vil undre seg litt over hvordan du med sikkerhet kan vite hva gutten spiser når han ikke er hos deg. Du må nok forsøke å ta denne dialogen direkte med guttens mor, og ikke forsøke å bruke helsepersonell som "mellommann". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300254-barn-med-diabetes-1/#findComment-2454054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg synes ikke du er hysterisk, man ønsker kun det beste for sitt barn. Og man har jo hørt om senskader osv. Det som er viktig er at barnet lærer fra barnsben av hva som er sunt og usunt, og hva som ikke er bra for han i hverdagen. Jeg synes du virker som en oppegående foreldre, som kun ønsker det beste for ditt barn. Kan du ta en prat med den andre foreldren? Lykke til Du er ikke hysterisk dersom det virkelig stemmer at sønnen din har i seg seks brødskiver nugatti. Alle bør jo få variert kost, helst med treige karbohydrater, frukt, grønt. Men er han overvektig, eller sliter han med blodsukkeret på noen måte? Ikke fordi jeg ikke tror på det du skriver, men disse tingene kan være noe legen bruker som indikator når han vurderer barnet. Om han ikke er overvektig eller på vei til å bli det, og ikke har problemer med blodsukkeret så vil kanskje ikke en travel lege være så bekymret. Jeg synes dine tanker er fullt berettiget; det er jo tross alt sønnen din, og selvsagt vil du hans beste! Jo tidligere man innarbeider gode kostholdsvaner jo bedre, tror jeg. Det er trist at mor og andre deler av familier går i forsvar og opplever seg uthengt. Slik får man ikke løst floker dessverre. Mitt råd er at dere begge får en lang samtale med diabetesteamet som behandler gutten. Ernæringsfysiolog, diabetessykepleier og en lege som er speialist i indremedisin pleier å ugjøre et slikt team. Noen har psykolog også - som kan bistå i situasjoner lik den du befinner deg i. Vet dette var et sent svar, men jeg håper dere har fått ordnet opp eller at det på en eller annen måte blir et bedre samarbeid i familien! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300254-barn-med-diabetes-1/#findComment-2460651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.