Gå til innhold

I all verden- jeg er gravid!!!

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd i 16 år å bli gravid, hatt tre prøverørsforsøk og har adoptert to nydelige unger har jeg oppdaget at jeg er gravid!!! Er snart 41 år så dette kom som ei bombe ja. Mange tanker som flyr rundt i hodet...

Hvor tidlig går en til lege? Spesiell oppfølging pga av alder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300451-i-all-verden-jeg-er-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gratulerer

Bestill legetime så fort som mulig, særlig i Oslo er det rift om fødeplassene, bestilles fødeplass for sent får du tildelt et sykehus ute i gokk..

Du får informasjon om tilbud om fostervannsprøve for å avdekke downs og andre tilstander når du er over 38 år.

(En gynekolog med ultralyd kan også avdekke nakkefold i uke 11, mange sørger "tilfeldigvis" for å være hos gynekologen da, siden dette ikke er en del av tilbudet i Norge.)

Bortsett fra dette tror jeg ikke du får noe ekstra oppfølging pga alderen, det begynner å bli en vanlig alder å få barn i :-)

Oj, det høres spesielt ut! Gratulerer så mye, selv om du kanskje er i "sjokkfasen" ennå!

Du kan godt si jeg er i sjokkfasen ennå ja. Dette kom totalt uventet!! Klarer ikke å tenke klart på noen ting. Den yngste vår er snart 4 år og jeg har akkuart hatt en periode der jeg har gitt vekk nesten alt utstyret. Hun var to år da hun kom til oss, så vi har aldri hatt baby.

Har ikke merket noe ubehag, så det er bare å krysse fingrene.

WOW!!! Hvilket mirakel!!! Gratulerer så hjerteligst.

Ring legen med en gang du, så vil du få beskjed om når du skal komme til time.

Jeg vil tro du etterhvert vil få litt ekstra oppfølging, men kanskje ikke de første 2-3 mnd.

Du vil også få tilbud om fostervannsdiagnose, så det kan være greit å ha tenkt igjennom om du/dere ønsker det.

Lykke til videre :)

Gratulerer - for en flott overraskelse!

Jeg håper du får et fint og problemfritt svangerskap - kos deg med den voksende magen! Tipper at to storesøsken vil bli superglade, når nyheten slippes!

Husk å ta folsyre fra og med NÅ. Du får kjøpt det på apoteket. Forebygger ryggmargsbrokk.

pga din alder, vil jeg tro at du får litt tettere oppfølging.

Annonse

Bestill legetime så fort som mulig, særlig i Oslo er det rift om fødeplassene, bestilles fødeplass for sent får du tildelt et sykehus ute i gokk..

Du får informasjon om tilbud om fostervannsprøve for å avdekke downs og andre tilstander når du er over 38 år.

(En gynekolog med ultralyd kan også avdekke nakkefold i uke 11, mange sørger "tilfeldigvis" for å være hos gynekologen da, siden dette ikke er en del av tilbudet i Norge.)

Bortsett fra dette tror jeg ikke du får noe ekstra oppfølging pga alderen, det begynner å bli en vanlig alder å få barn i :-)

''(En gynekolog med ultralyd kan også avdekke nakkefold i uke 11, mange sørger "tilfeldigvis" for å være hos gynekologen da, siden dette ikke er en del av tilbudet i Norge.)''

Det er ikke nok med ultralyd for å se etter Downs syndrom på denne måten. Man må også ta blodprøve.

Gratulerer!

Om du får spesiell oppfølging på grunn av alder kommer nok litt an på legen din. I utangspunktet er det ingenting i veien for at du kan gjennomføre en graviditet. Jeg kjenner flere som har fått barn i din alder.

Første legeundersøkelse pleier å være en gang i løpet av 8-12, men som en her sier kan det lønne seg å bestillle tidligere hvis du bor i Oslo hvis du ønsker å føde på et bestemt sykehus. Du vil også bli tilbudt en fostervannsprøve.

Gjest Gratulerer

''(En gynekolog med ultralyd kan også avdekke nakkefold i uke 11, mange sørger "tilfeldigvis" for å være hos gynekologen da, siden dette ikke er en del av tilbudet i Norge.)''

Det er ikke nok med ultralyd for å se etter Downs syndrom på denne måten. Man må også ta blodprøve.

Ja, selvsagt. Jeg skrev bare nakkefold, ikke kromosomavvik.

Men det er en måte å få utført fosterdiagnostikk for kvinner under 38, som er greit å nevne.

Annonse

Ja, selvsagt. Jeg skrev bare nakkefold, ikke kromosomavvik.

Men det er en måte å få utført fosterdiagnostikk for kvinner under 38, som er greit å nevne.

Du tar fortsatt feil. Nakkefoldscanningen brukes for å regne ut sannsynligheten for at barnet har Downs syndrom, som er et kromosomavvik. Resultatet av nakkefoldscanningen settes inn i en formel sammen med mors alder og resultatet av en doubletest (blodprøve) hvoretter man regner ut sannsynligheten for at barnet har Downs syndrom. Den kan for eksempel bli 1:7500. Jeg har selv fått utført en nakkefoldscanning (tilbud til alle gravide her jeg bor), så dette vet jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...