Gjest perioral d? Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hei, jeg er en 45 år gammel kvinne, som har gått med en stygg utslett i ansiktet i flere måneder nå. Var hos lege ca to måneder siden, legen var ett stort spørsmålstegn, men med litt hjelp fra en kollega, fant hun ut, att jeg muligens hadde lupus. Det blev tatt blodprøver - de var negative - og det blev sendt brev till et større sykehus, der de har lupus-ekspertisme. Ventetid 6-8 måneder... Men jeg begynner å bli desperat og deprimert. Ansiktet klør, og jeg som alltid har elsket solen, har nå fått oppleve att ansiktet mitt tåler ikke sol. Utslettet er værre en noensinne, ansiktet er flekkete, og beskrivelsen om perioral dermatitt passer perfekt. men lupus-utslett ligner jo også... Hva er forskjellet mellom de her to utslettene? Har søkt mye informasjon på nettet om begge, for å ha noe i baklommen, hvis legen min - ny time neste tirsdag - er like lite oppdatert som sist. Jeg trenger hjelp nå, ikke om ett halvt år. Sommeren kommer, kortison eller ikke kortison? Påskeferie på fjell? Håper du kan hjelpe meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300472-lupus-eller-perioral-dermatitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nova67 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Høres ut som om vi har vært i ca samme båt. Men etter utredning på Rikshospitalet har legene falt ned på at utslettet i ansiktet mitt er rosacea + perioral dermatitt. Har brukt tetracyklin tabletter og Finacea gel. Dette virker, men jeg blir ikke helt kvitt det. Jeg har i tillegg kløende utslett over hele kroppen og unormale blodverdier som kan tilsi Lupus. Men jeg har heldigvis ingen leddsmerter + normal urinprøve så jeg er ikke syk nok til å få diagnosen. Håper bare det fortsetter slik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300472-lupus-eller-perioral-dermatitt/#findComment-2431785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nova67 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Glemte å si at både Rosacea og perioral dermatitt blir verre av både kortison og sol! Er det fastlegen du skal til, eller hudlege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300472-lupus-eller-perioral-dermatitt/#findComment-2431791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pipari Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Glemte å si at både Rosacea og perioral dermatitt blir verre av både kortison og sol! Er det fastlegen du skal til, eller hudlege? hei og takk før svar! jeg har time til min fastlege, og planen min er å få en rekvisition til den nærmeste hudklinikken snarest mulig. De kan ju prøve å finne ut om dette likevel ikke er lupus, men perioral dermatitis. Jeg har utslett bare i ansiktet. Hvite rundinger rundt øynene og en smal hvit stripe rundt munnen. Ellers er det mer eller midre klart flekkete rødt. Og det klør, spesielt i pannen. Som jeg skrev, var blodprøvene (lupus) negative, urinprøve kan jeg ikke huske att blev tatt. Om leddsmerter - har hatt ont i venstre arm i noen uker nå, noen dager mer enn andre, og har egentlig tenkt att jeg kanske har en betennelse i armen. Har forstått att i reumatiske sykdomer kommer leddsmertene på begge sidene, dvs i mitt tilfelle att jeg ville hatt ont også i den høyre armen...? Jeg har ikke brukt kortison-krem, fordi jeg ville få beskjed om det fra en lege. Heldigvis. Nå har jeg sluttet med fuktighetskrem også, etter att jeg fant ett bilde om PD på nettet og info om sykdommen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300472-lupus-eller-perioral-dermatitt/#findComment-2432821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei ! Ja, det kan være vanskelig å skille disse utslettene fra hverandre også for "fagfolk". Alt er rødt og kan være lokalisert på og omkring nesen(”somerfuglokalisasjon”). Men ved nærmere undersøkelse skal det være mulig å se forskjell. Perioral dermatitt og rosacea er talgkjertelsykdommer som gir røde, irriterte nupper og gjerne også gulhvite topper(kviser) i huden. Ved lupus er det en form for tørr litt fast finkornet tørrhet i huden , mens ved seborre er det mer flaket , fet flassing. Perioral dermatitt kan godt forekomme sammen med seborrhe og er noen ganger forårsaket av for sterke cortisonsalver. Forskjellen på perioral dermatitt og rosacea er at den ene er en forbigående(med behandling) reaksjon i huden , mens rosacea er en kronisk tilbakevendende hudsykdom. Før øvrig kan de to se helt like ut. Dersom det er tvil i forhold til lupus og lenge å vente, kan du foreslå for legen å forsøke en tetracyclinkur imens evt også smøre litt Finacea som begge deler vil hjelpe på rosacea og perioral dermatiitt. Tatt i betraktning at lupus også er en mye mer sjelden sykdom synes jeg det må være et forsvarlig opplegg. Legen eller du selv bør også evt kunne sende digitale nærbilder på e-post til hudlege for å få en raskere diagnose. Lykke til ! Hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300472-lupus-eller-perioral-dermatitt/#findComment-2433936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nova67 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 hei og takk før svar! jeg har time til min fastlege, og planen min er å få en rekvisition til den nærmeste hudklinikken snarest mulig. De kan ju prøve å finne ut om dette likevel ikke er lupus, men perioral dermatitis. Jeg har utslett bare i ansiktet. Hvite rundinger rundt øynene og en smal hvit stripe rundt munnen. Ellers er det mer eller midre klart flekkete rødt. Og det klør, spesielt i pannen. Som jeg skrev, var blodprøvene (lupus) negative, urinprøve kan jeg ikke huske att blev tatt. Om leddsmerter - har hatt ont i venstre arm i noen uker nå, noen dager mer enn andre, og har egentlig tenkt att jeg kanske har en betennelse i armen. Har forstått att i reumatiske sykdomer kommer leddsmertene på begge sidene, dvs i mitt tilfelle att jeg ville hatt ont også i den høyre armen...? Jeg har ikke brukt kortison-krem, fordi jeg ville få beskjed om det fra en lege. Heldigvis. Nå har jeg sluttet med fuktighetskrem også, etter att jeg fant ett bilde om PD på nettet og info om sykdommen. Rosacea gir kløende utslett, og jeg klør også i panna. På meg tok de en biopsi (hudprøve) i panna, og denne var forenlig med rosacea. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300472-lupus-eller-perioral-dermatitt/#findComment-2435619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.