Gå til innhold

Parmesanost

Gjest gravid og siste innspurt

Anbefalte innlegg

Gjest gravid og siste innspurt

Hei. Jeg er gravid i uke 28 og er så engstelig for alt jeg spiser, og for at jeg skal få i meg denne listeria bakterien. Det har nesten blitt til at jeg ikke tør å spise ute. Men her en dag kastet jeg alle hemninger og spiste et smørbrød med tomatpesto på en kafe. Jeg trodde ærlig talt at det var et kryddersmør, men har i ettertid funnet ut at det er parmesanost i den. Etter det jeg har forstått trenger ikke denne å være pasteurisert hvis de har kjøpt inn pestoen fra Italia. Jeg er nok litt vel overhysterisk, men dette plager meg faktisk. Det verste nå er at jeg har fått både vondt i halsen, er blitt snufsete og har litt mageknip. Prøver å si til meg selv at det bare er tilfeldig. Vet ikke helt sikkert om de varmebehandler denne pestoen? Synes det begynner å bli litt lite hyggelig dette her, men det er jo jeg selv som er alt for streng mot meg selv. Jeg skulle ønske jeg klarte å slappe av med venner på en kafe og bare kose meg litt av og til. Tror det kommer til å bli slitsomme tre siste måneder hvis jeg skal fortsette å bekymre meg slik. Har jeg noe å frykte angående denne retten jeg spiste? Det var ikke noe annet jeg kunne spise der, for enten var det brie til pålegg eller så var det røkt laks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300550-parmesanost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke hørt at parmesan er på noen svarteliste, så jeg synes du kan ta det helt med ro. Den brie man kjøper i Norge er vanligvis pasteurisert. Jeg synes du skal slappe av og tenke på at kvinner i hele Europa spiser mye rart og likevel får friske barn. Det er god kontroll med matvarer i EU, så jeg synes ikke du skal bekymre deg om det du har spist, men glede deg til barnet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300550-parmesanost/#findComment-2432177
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...