Gå til innhold

Frosset kjøtt og toksoplasmose

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene

Har hørt at man kan spise kjøtt som ikke er gjennomstekt hvis det har vært frosset først. Fordi Tokso - parasitten dør ved nedfrossing. Mens listeriabakterien derimot, bare dør ved varmebehandling (så det hjelper ikke å fryse rakfisk f.eks.)

Noen som vet om det er ok å spise en blodig biff hvis kjøttet har vært frosset ned først? Har lyst på biff, hehe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300664-frosset-kj%C3%B8tt-og-toksoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har hørt det samme som deg. At Toxo-parasitten dør ved dypfrysing i minst et par dager, samt av det høye saltinnholdet i spekemat. (Noe med at parasitten inneholder vann, og saltet tørker den ut og frosten dreper den.)

Men, når det er sagt, selv turte jeg ikke spise rødt kjøtt i det hele tatt de gangene jeg var gravid. Tror heller ikke jeg rørte rå salat, rå jordbær eller noe annet som kunne inneholde Toxo. Nå i ettertid kan jeg se at jeg var overnervøs, men :-)

Nei, det hjelper ikke å fryse ned kjøttet først. Salt tar heller ikke livet av alle bakterier. Skal du være på den sikre siden, spiser du bare kokt eller gjennomstekt kjøtt.

Toxoplasmose er en parasitt, ikke en bakterie, såvidt jeg har forstått. Men ellers er jeg enig med deg, altså. Jeg var kjempeforsiktig da jeg var gravid...

Toxoplasmose er en parasitt, ikke en bakterie, såvidt jeg har forstått. Men ellers er jeg enig med deg, altså. Jeg var kjempeforsiktig da jeg var gravid...

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva som er forskjellen, men det går vel omtrent ut på det samme. :-) Jeg har fulgt myndighetenes anbefalinger under graviditeten min, dvs. ikke spise rått eller halvrått kjøtt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...