Gå til innhold

Hudproblemer på hendene

Anbefalte innlegg

Gjest husmor 47

Jeg er en kvinne i slutten av 40 årene. Og mitt problem er at jeg med få ukers opphold får sprekker og store hudavskallinger på begge hendene. Hendene er i disse periodene tørre, og selv om jeg smører dem med fete kremer mange ganger pr dag blir jeg plaget av dette i opptil 2 uker av gangen. Når huden skaller av blir huden under svært tynn og sår. Det er serlig fingrene som er utsatt. Det kommer også dype smertefulle sprekker i fingrene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300796-hudproblemer-p%C3%A5-hendene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Utslett på hendene som du beskriver, ser vi hyppigst hos dem som har en form for disposisjon, dvs har hatt barneeksem eller beslektet "atopisk" manifestasjon som høysnue, astma, matvareallergi eller tørr hud hos seg selv eller i nærmeste familie. Noe sjeldnere kan det også være en form for psoriasis med "eksematisering". Vanligst er nok at utbruddene kan komme etter mye direkte kontakt med vann eller annen påkjenning på hendene, men kan dessverre også slå ut uten bestemt foranledning. Stressfaktorer kan være av betydning. Du bør ha fuktighetskrem som du allerede gjør nærmest kontinuerlig . Dessuten bør en mellomsterk cortisonkrem , evt også en sterkere kunne benyttes for å stanse og redusere utbruddene. Kan også være aktuelt med en form for ufarlig strålebehandling ("grensestråler") eller lysbehandling som kan "stabilisere" huden din. Du kan ta med deg mine forslag til Fastlegen eller kontakte hudlege dersom det ikke gir seg . Hilsen Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...