Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gamle_Trine

Jeg er gravid - 1 mnd til termin. Har i lang tid følt meg hoven nedentil, og jeg har nå oppdaget noe som jeg lurer på er åreknuter i skjeden. Der er små klumper innenfor huden, og ett sted er det tydelig en kraftig blodåre med krøll på.

Kan dette være farlig? Kan de sprekke under fødselen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30081-%C3%A5reknuter-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er en ganske vanlig komplikasjon å få åreknuter eller hemoroider, som det heter når det opptrer i endetarmen/anus. At du har det i skjeden, er helt sikker ubehagelig, men det er svært sjelden det byr på komplikasjoner under fødselen. Da er det i så fall svært omfattende. Jeg vil anbefale deg å ikke sitte mer enn nødvendig. Prøv å ligge på sofaen i stede for å sitte i stol, eller aller helst stå litt på alle fire, for å minske belastningen mot bekkenregionen. Man får slike åreknuter både p.g.a. hormonpåvirkning i svangerskapet, men også fordi det blir stående mer blod i årene i bekkenområdet p.g.a. presset fra magen; kroppen klarer ikke å føre alt tilbake til hjerte i rask nok hastighet. Jeg vil uansett anbefale deg å ta det opp med din lege/jordmor så det blir sett på før du går i fødsel. Du kan ganske sikkert stole på at det ikke skjer noe dramatisk under fødselen med tanke på disse åreknutene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...