Gå til innhold

Strekkmerker og ikke strekkmerker?

Anbefalte innlegg

Gjest ingenmerker

Hvorfor får noen skikkelig stygge synlige strekkmerker når de er gravide, mens andre ingen? Jeg er høygravid og har ennå ikke fått, men er 1. gangs gravid - kan man få d av mange fødsler? Moren min har fire unger og har aldri hatt strekkmerker, så kanskje arv har noe å si?

Hva med røyking og mye sol- det gjør jo huden uelastisk - så kanskje man lettere får strekkmerker da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300853-strekkmerker-og-ikke-strekkmerker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strekkmerker er sannsynligvis genetisk og man kan ikke forhindre det hvis man først er disponert for å få det. Antallet graviditeter har heller ikke noe å si. Om røyking ødelegger hudens elastitet skal jeg ikke uttale meg om, men soling kan indirekte ha noe å si for hvor synlige strekkmerkene blir senere i livet. Får man først strekkmerker, bør man behandle dem som arr, dvs. ingen sol den første tiden. Så blir det ikke så synlige senere.

Gjest ingenmerker

Vet ikke hvorfor noen får det og andre ikke...

Du skriver at du ikke har fått det, - det trodde jeg også helt til fødselen var over - først da ble strekkmerkene tydelige...

Ja det er det jeg er redd for, at de vises etter graviditeten. men jeg har sett høygravide med masse strekkmerker..... Men vi får se :) Moren min fikk aldri strekkmerker, så tror nok arv har litt å si. Ikke har jeg vært flink å smøre meg med bodylotion heller, har hørt det kan forebygge strekkmerker...

Ja det er det jeg er redd for, at de vises etter graviditeten. men jeg har sett høygravide med masse strekkmerker..... Men vi får se :) Moren min fikk aldri strekkmerker, så tror nok arv har litt å si. Ikke har jeg vært flink å smøre meg med bodylotion heller, har hørt det kan forebygge strekkmerker...

Det er en myte at krem forebygger strekkmerker. Strekkmerkene kommer i underhuden og dit ned rekker ikke bodylotion.

Gjest jada mhm

strekkmerker kommer vel av at underhuden sprekker.

de som har mye underhudsfett på de utsatte stedene får lettere strekkmerker.

jeg skal ikke legge skjul på at jeg hadde litt "mage" før mine svangerskap,mens en annen venninne av meg var tynn som flisa og gikk mye større gravid ikke fikk ett eneste strekkmerke!

urettferdig!!!

Annonse

Gjest ingenmerker

strekkmerker kommer vel av at underhuden sprekker.

de som har mye underhudsfett på de utsatte stedene får lettere strekkmerker.

jeg skal ikke legge skjul på at jeg hadde litt "mage" før mine svangerskap,mens en annen venninne av meg var tynn som flisa og gikk mye større gravid ikke fikk ett eneste strekkmerke!

urettferdig!!!

Uenig der, jeg gikk faktisk opp 10 kg i løpet av året før jeg ble gravid og har egentlig alltid sett litt smågravid ut hehe :D Men nå er magen min svær og spent... Har ikke merket strekkmerkene ennå, men vi får se etter fødselen da. Har hørt at flergangsfødende og de som får veldig store barn ofte får strekkmerker. Ei venninne av meg fikk skikkelig strekkmerker av siste gutten hun fikk, han var en 5 kilos krabat. Hun fikk ingen etter den første, det var en litt mer normal jente på 3 1/2 kg.

Men jeg tror nok det er mest genetisk - kanskje litt etter hudtypen en har, hvor godt huden tåler å bli strukket.

Jeg vet ikke hva årsaken er.

Moren min har født 2 barn og har ikke ett eneste strekkmerke.

Jeg så ut som et verdensatlas ganske tidlig med førstemann. (Så kan du jo tenke deg hvordan jeg ser ut etter nr. 3 :D)

Men jeg bryr meg ikke noe om dem. De har bleknet mye, og er bare et bevis på at jeg har satt 3 fantastiske barn til verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...