Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nok på vei ut av ekteskapet, dessverre.. Nå er det jobb jeg må få på plass, så kan jeg begynne å tenke fremover..

Har tilbud om 80 % fast stilling og 100% fast stilling.. Som alenemor trenger jeg nok inntekten av en full stilling, men fritiden som en 80 % gir meg..

Hva ville dere valgt? eller Hva har dere valgt?

Ønsker jo å kjøpe meg hus etterhvert.. lønn i full stilling er ca 300.000,-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 80% stilling, i underkant av 240.000,- i året. Ikke mye å bli feit av, men jeg er tross alt såpass heldig at jeg ikke har så mye lån (har vært heldig med summen jeg fikk med meg ut av ekteskapet + arv + penger etter salg av eiendom jeg var medeier i).

Før jeg begynte å kjøre bil hadde jeg ikke mulighet til å ha større stilling, da hadde jeg ikke rukket å hente ungene rett og slett. Nå har jeg bedre tid, men det er ikke midler til å utvide stillingen min og så lenge det går rundt så er det egentlig greit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2435175
Del på andre sider

Jeg har 80% stilling, i underkant av 240.000,- i året. Ikke mye å bli feit av, men jeg er tross alt såpass heldig at jeg ikke har så mye lån (har vært heldig med summen jeg fikk med meg ut av ekteskapet + arv + penger etter salg av eiendom jeg var medeier i).

Før jeg begynte å kjøre bil hadde jeg ikke mulighet til å ha større stilling, da hadde jeg ikke rukket å hente ungene rett og slett. Nå har jeg bedre tid, men det er ikke midler til å utvide stillingen min og så lenge det går rundt så er det egentlig greit.

jeg har ikke gjeld (men må kjøpe meg bil). -

Har litt oppsparte midler som jeg tenker å bruke minst mulig av..

Får ingen ting fra huset, for det er min mann som eier det (særeie). midler i banken vet jeg ikke om jeg får noe av.

Har lurt på å kanskje si ja til 100 prosent og heller søke permisjon i 20 % til ungene er større... så hadde jeg hatt mer i bakhånd.... Eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2435224
Del på andre sider

Se litt ordentlig gjennom økonomien. Huske at også skatten blir lavere da du tjener mindre.

Dersom dere er gift så har du jo også krav på å få med deg noe ut av ekteskapet (dersom dere eier noe). Oppsøk evt. advokat for at alt skal gå riktig for seg.

Jeg syens fritid er mye værdt. Men økonomien må jo også gå rundt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2435488
Del på andre sider

jeg har ikke gjeld (men må kjøpe meg bil). -

Har litt oppsparte midler som jeg tenker å bruke minst mulig av..

Får ingen ting fra huset, for det er min mann som eier det (særeie). midler i banken vet jeg ikke om jeg får noe av.

Har lurt på å kanskje si ja til 100 prosent og heller søke permisjon i 20 % til ungene er større... så hadde jeg hatt mer i bakhånd.... Eller?

Hvis det bare er huset som står på hans særeie har du krav på halvparten av resten av de verdiene som har blitt opparbeidet mens dere har vært gift, dvs. sparepenger, bil osv. Har han særeie på alt, tror jeg ikke du har krav på noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2435819
Del på andre sider

Annonse

Hvis det bare er huset som står på hans særeie har du krav på halvparten av resten av de verdiene som har blitt opparbeidet mens dere har vært gift, dvs. sparepenger, bil osv. Har han særeie på alt, tror jeg ikke du har krav på noe.

det er, så vidt jeg vet, kun huset han har særeie på.. som han sikret seg før vi giftet oss.. Vi har ikke skrevet noe kontrakt på noe som helst, og jeg har heller ikke skrevet under på at han har særeie på noe.

Huset har han arvet, og skrev visst særeie den gangen. Hadde han hatt særeie på ande ting, skulle vel det kommet frem da vi giftet oss?

Ser vel egentlig at jeg bør jobbe fult.. så har jeg i alle fall en sikkerhet.. selv om jeg kan klare meg med 80 nå, er det jo ikke sikkert det er holdbart på sikt.. Tror jeg skal satse på kvalitetstid med ungene mine når jeg har fri, jobbe fult, og heller ha mulighet til å spare til ferieturer etc. så ungene ikke "lider" under det at "vi har ikke råd".

Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2435981
Del på andre sider

det er, så vidt jeg vet, kun huset han har særeie på.. som han sikret seg før vi giftet oss.. Vi har ikke skrevet noe kontrakt på noe som helst, og jeg har heller ikke skrevet under på at han har særeie på noe.

Huset har han arvet, og skrev visst særeie den gangen. Hadde han hatt særeie på ande ting, skulle vel det kommet frem da vi giftet oss?

Ser vel egentlig at jeg bør jobbe fult.. så har jeg i alle fall en sikkerhet.. selv om jeg kan klare meg med 80 nå, er det jo ikke sikkert det er holdbart på sikt.. Tror jeg skal satse på kvalitetstid med ungene mine når jeg har fri, jobbe fult, og heller ha mulighet til å spare til ferieturer etc. så ungene ikke "lider" under det at "vi har ikke råd".

Eller er jeg helt på jordet nå?

''Hadde han hatt særeie på ande ting, skulle vel det kommet frem da vi giftet oss?''

Ja, det vil jeg tro. Uten at jeg skal si det 100% sikkert ville dere skulle skrevet under på felles særeieavtale da dere ble gift. Du har med andre ord krav på halvparten av alle verdier som har blitt opparbeidet mens dete har vært gift.

Om jeg ville valgt 80% eller 100% jobb i ditt tilfelle kommer mye an på hva slags jobb du har. Det er mye å tenke gjennom. Kan du selv velge når du tar de 20% fri, eller må det være en bestemt dag i uka eller må det være på et visst tidspunkt av dagen? Kan du klare deg uten den ekstra lønna? Husk på at mindre i lønn også kan bety lavere skatteprosent. Kommer 80% jobb reelt til å bety like mye jobbing i løpet av kortere tid? Osv... Husk å ta med i beregningen at barna kan "lide" like mye av manglende tid med mor i hverdagen som mulighet til en sydentur. :-) Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2436209
Del på andre sider

Vet jo ikke hva slags yrke du har, men jeg har en jobb som er ganske fleksibel og har valgt å jobbe 90%. De 10% jeg har fri bruker jeg til litt ekstra tid om morgenen og ettermiddagene slik at hverdagen ikke bare blir ett stress. I tillegg jobber jeg ekstra når ungene er hos faren eller tar en time på kvelden. Dette fungerer veldig godt for oss og jeg slipper dårlig samvittighet på jobb hvis jeg går tidlig:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2436395
Del på andre sider

Jeg ville prioritert fritid fremfor penger, og forsøkt å jobbe 80%!

Fleksibiliteten dette medfører er gull verdt! Særlig hvis du blir alene med hovedomsorgen og den daglige oppfølgingen med mindre barn.

Det er heller ikke sikkert det vil utgjøre så mye på lønnen du får utbetalt.

Lavere inntekt, gir også lavere skatteprosent. Og hvis vi går utifra at du betaler 5% mindre i skatt med kun 80% inntekt, vil det utgjøre ca 1.500,- kr mindre utbetalt pr måned med den lønnen du nevner.

Kan du leve uten disse pengene, tror jeg du vil merke stor lettelse i hverdags logistikken!

Jeg har selv gått ned til 80% stilling etter å ha jobbet 100% i flere år. Delvis pga tidkrevende og slitsom reisevei til jobb, og delvis fordi jeg ønsker å prioritere mere tid til familie og fritidsinteresser.

Fridagen gir meg et pusterom i uka, og er med på å senke stressnivået ved at tiden ikke strekker til!

Absolutt å anbefale hvis du har muligheten!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2436861
Del på andre sider

Synes det kommer litt an på alderen til barna. Er de i småskolen trenger de mer av din tid enn om de er i ungdomsskole etc.

Da ville jeg prøvd å få det til på 80%.

Samtidig vil du jo få endel tid fri når barna er hos barnefar. Kanskje du kan samle fritiden din til de dagene og heller jobbe 100%?`

Vanskelig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2440374
Del på andre sider

Jeg ville prioritert fritid fremfor penger, og forsøkt å jobbe 80%!

Fleksibiliteten dette medfører er gull verdt! Særlig hvis du blir alene med hovedomsorgen og den daglige oppfølgingen med mindre barn.

Det er heller ikke sikkert det vil utgjøre så mye på lønnen du får utbetalt.

Lavere inntekt, gir også lavere skatteprosent. Og hvis vi går utifra at du betaler 5% mindre i skatt med kun 80% inntekt, vil det utgjøre ca 1.500,- kr mindre utbetalt pr måned med den lønnen du nevner.

Kan du leve uten disse pengene, tror jeg du vil merke stor lettelse i hverdags logistikken!

Jeg har selv gått ned til 80% stilling etter å ha jobbet 100% i flere år. Delvis pga tidkrevende og slitsom reisevei til jobb, og delvis fordi jeg ønsker å prioritere mere tid til familie og fritidsinteresser.

Fridagen gir meg et pusterom i uka, og er med på å senke stressnivået ved at tiden ikke strekker til!

Absolutt å anbefale hvis du har muligheten!

Hei løvinne71.

Er du alene med omsorg for barn?? Kan jeg spørre hvor mye du tjener? Har du mye lån/gjeld?

Vet jeg spør og graver veldig mye nå, men jeg må få litt trøstende ord med på vegen... kjenner det vil være gull verd å få litt fritid, samtidig som jeg jo vet at økonomi og er viktig :o))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2441217
Del på andre sider

Hei løvinne71.

Er du alene med omsorg for barn?? Kan jeg spørre hvor mye du tjener? Har du mye lån/gjeld?

Vet jeg spør og graver veldig mye nå, men jeg må få litt trøstende ord med på vegen... kjenner det vil være gull verd å få litt fritid, samtidig som jeg jo vet at økonomi og er viktig :o))

Nei, jeg er ikke alene med omsorg for barn.

Men jeg har gått ned til 80% stilling fordi jeg har en forholdsvis tidkrevende og slitsom reisevei til jobb (rushtrafikk eller tog gjennom Oslo tar ca 1 time hver vei) og i tillegg til barn og hus, har jeg også en tidkrevende hobby som jeg gjerne vil bruke tid på (Har hester)

Uavhengig av gjeld og utgifter forøvrig, så er poenget mitt at inntekten din ikke nødvendigvis blir så mye lavere selvom du velger å jobbe bare 80%.

Skattebergningen vil bli annerledes, og siden du også endrer livsituasjon ved å bli alenemor, vil dette også spille inn.

Til syvende og sist blir jo spørsmålet om hva som vil gjøre tilværelsen lettere for nettopp deg!

Er det de ekstra pengene, eller den ekstra fritiden som vil bety mest?

For meg er det fritiden. Men for andre kan det være de ekstra pengene som gjør hverdagen lettere.

Før du bestemmer deg, kan det nok være lurt å sette opp en regnskap over hvilke inntekter og utgifter du kommer til å få som alenemor.

Samt kontakte ligningskontoret for å høre hvordan de vil beregne skatten din utifra om du jobber 80 eller 100%.

Når du vet hva forskjellen blir i kroner og øre, er det også lettere å vurdere hva du bør velge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300937-alenemor-og-jobbing/#findComment-2442293
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...