Gå til innhold

Å legge på seg..........

Anbefalte innlegg

Gjest Bolla

Jeg er gravid i min 26-27 uke og har lagdt på meg ca 9-10 kg, synes selv dette er utrolig mye og synes jeg har fått kjempe store lår :0( Jordmoeren min mente dette var mye magen min, har et stort nurk i magen som er større en gjennomsnittet visnok. Har også endel vann i kroppen, når jeg trykker på leggene mine så får jeg en stor grop i leggen, så mye av dette er vel kommet i lårene også??Jeg er ikke så veldig opptatt av dette med vekta, men må si det er kjedelig når man føler seg som en hvalross!!!Hvor mye av dette er barn, livmor, vann og hvor mange av disse er fett??Hvor mye må jeg regne med å gå opp når jeg har gått opp så mye til nå? Håper du kan gi meg litt veiledendes svar, Jeg har også nok å gå på fra før av, så jeg trenger ikke mere kg på kroppen nå. Er det sannt at vekt oppgangen stopper opp i ca uke 32?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30094-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig å legge på seg langt mer enn det du har gjort. Jeg vil anbefale deg å ikke legge så alt for vekt på dette. Sansynligvis vil du gå ned det aller meste uten problemer når du har ammet en stund. Du må regne med at noe av det du har lagt på deg er fett, men disse fettreservene er noe vi fra naturens side, alltid vil fylle opp ekstra i svangerskapet. Hvis du tar utgangspunkt i et fullbårent svangerskap, kan du regne med at barnet veier + - 3,5kg, morkaken 500 gram, fostervann 1 kg, ekstra blod i omløp ca 2 kg, ekstra væske som du snakker om kan fort utgjøre 1 liter (1 kg) eller mer.

Det er ikke sant at vektøkningen stopper opp etter uke 32. Du kan sikkert regne med å legge på deg minst 250 grami uken fram til termin. Om du ender opp med en vektøkning på 15 kg, så er det normalt, og sansynligvis noe du vil gå ned igjen. Det er vanlig å gå ned en del ganske raskt etter fødsel, og resten vil de fleste bli kvitt i løpet av de første 9-12 månedene etter fødsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...