Gå til innhold

Ureg. puls og T-kurveabnormalitet på EKG

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært plaget med uregelmessig hjerterytme i 4 dager. Har hatt dette også periodevis før, men nå er det lenge siden sist. Denne gangen har det vært mye verre enn tidligere, med 1 pulsslag, så pause, deretter 1 pulsslag og pause...opp mot 20 ganger etter hverandre. Når jeg har hatt slike uregelmessigheter tidligere, har det iallefall vært 7 pulsslag i mellom pausene. Er sykepleiestudent, og siden jeg nettopp har hatt praksis på en hjerteavdeling, ville jeg gjerne ta en EKG. Fikk tatt en ekg på legevakta, men hadde selvsagt ikke slik uregelmessig rytme de få sekundene EKG registrerte data. Jeg hadde en sinustachycardi på 109, og så stod det: tkurveabnormalitet,vurder ischemisk sykdom. Legen påstod at dette var normalt. Jeg er 27 år, jente, ikke overvektig, ikke røyker, ikke drikker, men har røyket litt i min ungdomstid. Men siden EKG maskinen vurderte EKG'n min som unormal er jeg fortsatt veldig usikker. Hva tror du? Bør jeg oppsøke spesialist? Kan jeg ha en ischemisk hjertesykdom?? Har ganske dårlig kondisjon, da jeg ikke har trenet noe særlig de siste årene.

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Uregelmessig hjerterytme som du beskriver skyldes ofte ufarlige årsaker som feks røyking, tobakk, angst men kan også være tegn på noe underliggende problem med hjertet. Det sistnevnte er vel mindre sannsynlig med det er helt riktig å be din lege om henvisning til en hjertespesialist for nærmere undersøkelse.

Episoder med uregelmessig hjerterytme er ofte vanskelig å fange opp på vanlig EKG - dette har selvfølgelig sammenheng med at pasienten ofte ikke har uregelmessig hjerterytme mens EKG blir tatt! Løsningen rundt dette er å bruke noe som kalles "Holter registrering" - dette er kompakt utstyr som du vil kunne utstyres med hos en spesialist og som vil lagre et EKG opptak over 24 timer. Det finnes også utstyr (men mindre vanlig) som lar deg trykke på en knapp for å starte opptak når du oppfatter uregelmessig hjerterytme. Dermed vil man ved oppfølging hos spesialist kunne ta utskrift fra maskinen og forhåpentligvis se nærmere på EKG målingen som ble gjort i det øyeblikket du opplevde uregelmessig hjerterytme og gjøre at en nærmere diagnose kan stilles.

Når det gjelder den automatiske tolkningen som maskinen gjorde av ditt EKG så er det viktig å være klar over at man kan ikke stole 100% på slik tolkning - vi ser ofte at maskinen oppfatter et normalt EKG som unormalt og dette har sammenheng med at det er individuelle forskjeller og EKG tolkning kan ofte være vanskelig (for maskinen). Å få beskjeder som "t-kurve abnormalitet, vurderer ischemisk sykdom" er ikke så uvanlig og jeg synes ikke at du skal bekymre deg om akkurat dette. Dårlig kondisjon er ikke det samme som ischemisk sykdom og det sistnevnte vil som oftest gi brystsmerte ved aktivitet. Uansett vil en vurdering av spesialist fort kunne utelukke dette samt gi deg svar på årsaken til din uregelmessig hjerterytme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...