Gå til innhold

Er grueppene etter nivå på vei ut av skolen?


Anbefalte innlegg

Gjest serri

På skolen hvor dattera mi på 8 år går deler de barna inn i to grupper. Den ene for de flinkeste og den andre for de svakeste. Dette gjøres for at hver elev skal få undervisning på sitt nivå.

Nå hører jeg at flere skoler velger å gå bort fra slike grupper. Hva er grunnen til det?

Fortsetter under...

Jeg mener at det er positivt med slik inndeling - det er en praktisk måte å gi differensiert opplæring på - og det skal man jo gjøre i Norsk skole. Synes lærerene til min 8 åring er flinke til å normalisere det at barn er forskjellige og at noen er flinke til en ting og andre til andre ting. Gruppeinndeling vil jo variere fra fag til fag og jeg tror barn uansett vet at den er "flink" og at den er "mindre flink".

Jeg mener at det er positivt med slik inndeling - det er en praktisk måte å gi differensiert opplæring på - og det skal man jo gjøre i Norsk skole. Synes lærerene til min 8 åring er flinke til å normalisere det at barn er forskjellige og at noen er flinke til en ting og andre til andre ting. Gruppeinndeling vil jo variere fra fag til fag og jeg tror barn uansett vet at den er "flink" og at den er "mindre flink".

Bra at du er fornøyd med inndelingen og med lærerene til elevene dine!

Jeg lurer på hvorfor det ikke er tillatt å dele inn etter kjønn, i kunst og håndverk... Hvis guttene fikk sitte og pusle med symaskina, uten å få skrå "besser-wisser"-jenteblikk på seg... Likedan trives jentene bedre på sløydsalen, om de slipper å "konkurrere" med gutter som har gått ilag med bestefar i snikkerbua i mange år... Dette var bare eksempler, men dette er også en måte å differensiere på, men det er ikke lov å dele inn etter kjønn... Jeg vet om en skole som gjorde dette, men de fikk påpakning fra høyrere hold, og det ble til og med avisoppslag av det... Forstå det, den som kan!:-/

Gjest klaymen

Bra at du er fornøyd med inndelingen og med lærerene til elevene dine!

Jeg lurer på hvorfor det ikke er tillatt å dele inn etter kjønn, i kunst og håndverk... Hvis guttene fikk sitte og pusle med symaskina, uten å få skrå "besser-wisser"-jenteblikk på seg... Likedan trives jentene bedre på sløydsalen, om de slipper å "konkurrere" med gutter som har gått ilag med bestefar i snikkerbua i mange år... Dette var bare eksempler, men dette er også en måte å differensiere på, men det er ikke lov å dele inn etter kjønn... Jeg vet om en skole som gjorde dette, men de fikk påpakning fra høyrere hold, og det ble til og med avisoppslag av det... Forstå det, den som kan!:-/

Man hadde jo ikke trengt å dele inn sløyd og håndabeid etter kjønn hvis man delte inn etter ferdigheter. Da ville de gutta som hadde hengt med betefar i snekkerbua _og_ den jenta som hadde lært masse snekring av sin far eller mor vært i samme gruppe, og de jentene som likte godt å hekle og sy kunne være på gruppe med den gutten som hadde lørt å strikke av farmor.

Hvis man delte kun etter kjønn kunne det blir kjedelig for den jenta som hadde lyst til å gjøre mer enn å spikke brødfjøl, eller den gutten som allerede kunne hekle grytekluter.

;-)

Bra at du er fornøyd med inndelingen og med lærerene til elevene dine!

Jeg lurer på hvorfor det ikke er tillatt å dele inn etter kjønn, i kunst og håndverk... Hvis guttene fikk sitte og pusle med symaskina, uten å få skrå "besser-wisser"-jenteblikk på seg... Likedan trives jentene bedre på sløydsalen, om de slipper å "konkurrere" med gutter som har gått ilag med bestefar i snikkerbua i mange år... Dette var bare eksempler, men dette er også en måte å differensiere på, men det er ikke lov å dele inn etter kjønn... Jeg vet om en skole som gjorde dette, men de fikk påpakning fra høyrere hold, og det ble til og med avisoppslag av det... Forstå det, den som kan!:-/

Vi ble noen ganger inndelt etter kjønn i gym på ungdomsskolen. Det var de beste gymtimene synes jeg, uten "jeg er bedre enn deg i fotball-gutter".

Ikke-kjønnsinndeling i kunst og håndverk har jeg imidlertid forståelse for. Da foretrekker jeg inndeling etter ferdigheter eller hva man ønsker å gjøre. Sløyd var yndlingsfaget mitt på barneskolen, og broren min er en racer på symaskinen.

Annonse

Vi ble noen ganger inndelt etter kjønn i gym på ungdomsskolen. Det var de beste gymtimene synes jeg, uten "jeg er bedre enn deg i fotball-gutter".

Ikke-kjønnsinndeling i kunst og håndverk har jeg imidlertid forståelse for. Da foretrekker jeg inndeling etter ferdigheter eller hva man ønsker å gjøre. Sløyd var yndlingsfaget mitt på barneskolen, og broren min er en racer på symaskinen.

Og jeg som var god i idrett syntes det var pyton å bli delt etter kjønn i gymmen. Jeg ville spille fotball med guttene.

Inndeling etter ytre kriterier vil alltid få uheldige virkninger. Hvofor kan man ikke dele inn etter hårfarge? De med lyst hår er jo dummere enn de med mørkt hår, det er noe alle vet....

Og jeg som var god i idrett syntes det var pyton å bli delt etter kjønn i gymmen. Jeg ville spille fotball med guttene.

Inndeling etter ytre kriterier vil alltid få uheldige virkninger. Hvofor kan man ikke dele inn etter hårfarge? De med lyst hår er jo dummere enn de med mørkt hår, det er noe alle vet....

De jentene som ville det fikk lov til å ha gym med guttene så vidt jeg husker. Men det var sjelden noen som ville det. De som jentene som var gode i gym foretrakk kanskje å spille med de andre jentene for å hevde seg mer.. *fordomsfull*

''Inndeling etter ytre kriterier vil alltid få uheldige virkninger.''

Godt poeng!

Grunnen kan jo være at det er litt stigmatiserende å bli delt inn etter hvor flink man er, særlig hvis det er samme gruppene hele tiden slik at man lett kan bli stemplet ut fra hvilken gruppe man tilhører.

I den andreklassen jeg kjenner til, deler de imidlertid inn i "mestringsgrupper" i norsk (og matte?) på tvers av den andre gruppeindelingen og det har jeg inntrykk av er vellykket.

Gjest stigmatiserende

Slik gruppeinndeling kan være svært stigmatiserende. Får de en lærer som ikke er flink til la barna få bytte grupper av og til så blir det som å alltid sitte på reservebenken.

Å vite at en tilhører en gruppe for de svakeste gang på gang virker selvsagt destruktivt inn på selvbildet. Spesielt om barnet har gjort sitt beste. Barna burde heller fått skryt etter innsats.

Jeg håper og tror skolene finner et profesjonelt opplegg som både gir individuell tilpasset opplæring og hvor ikke barna blir satt i bås.

Gjest efoll

Jeg er imot å dele barna inn i grupper etter skoleflinkhet. Det er stigmatiserende, og dessuten mister både de svake og de flinke npe. De mister det å se at verden er slik at noen er flinke og trenger hjelp (noe de flinke kan gjøre og som gir dem verdifull læring), og de svake kan ha noe å strekke seg etter. Lærerne må finne andre måter å gi tilpasset opplæring, synes jeg. Gruppene burde vært mye mindre, og lærerne flere.

Om disse gruppene med flinke og svake elever er på vei ut, det vet jeg ikke. Sikkert opp til hver enkelt lærer/skole.

Vi ble noen ganger inndelt etter kjønn i gym på ungdomsskolen. Det var de beste gymtimene synes jeg, uten "jeg er bedre enn deg i fotball-gutter".

Ikke-kjønnsinndeling i kunst og håndverk har jeg imidlertid forståelse for. Da foretrekker jeg inndeling etter ferdigheter eller hva man ønsker å gjøre. Sløyd var yndlingsfaget mitt på barneskolen, og broren min er en racer på symaskinen.

Jeg mente ikke at guttene skulle ha sløyd, og jentene strikking, men heller omvendt!

De andre argumentene kjøper jeg ikke.

Annonse

Gjest en lærer

Jeg synes både foreldre og elever kan bli litt vel hårsåre når det gjelder disse mestringsgruppene. Du kan jo sammenligne det med mange andre ting her i livet, som f.eks fotball. Du flytter jo oppover i divisjonene etterhvert som du mestrer mer.

Vi er pålagt å gi tilpasset undervisning, og mange barn blir usynlige når man ser klassen under ett. I mestringsgrupper er det veldig lett å gi riktig type undervisning.

På vår skole har vi kun mestringsgrupper i norsk og matematikk. I de andre fagene er det blandet. Jeg tror de "skoleflinke" synes det er godt å slippe å være ekstralærere i alle fag, men få møte andre på samme nivå. På samme måte tror jeg det kan være godt for de som sliter med å lese synes det er godt å få tilpassede oppgaver og å være sammen med andre som er på samme nivå. Her er de blant "likemenn" og behøver ikke å grue seg for å vise hva de kan/ikke kan.

Jeg bruker ofte bildet av en trapp i samtale med elevene. Å lære er som å være i en trapp. Du kan gå oppover og nedover, og det er din egen innsats som gjør at du kommer deg noen vei. Det er ingen rulletrapp eller heis, men du må på egenhånd ta ansvar og jobbe med læringen. Jeg jobber mye med metalæring, lærer elevene om hvordan man lærer, hvorfor man lærer best på den ene eller andre måten, og hvordan de kan se om de har kommet noen vei. Jeg er tydelig på hva jeg krever av dem, og viser hvilke mål vi til enhver tid skal oppnå.

Jeg synes både foreldre og elever kan bli litt vel hårsåre når det gjelder disse mestringsgruppene. Du kan jo sammenligne det med mange andre ting her i livet, som f.eks fotball. Du flytter jo oppover i divisjonene etterhvert som du mestrer mer.

Vi er pålagt å gi tilpasset undervisning, og mange barn blir usynlige når man ser klassen under ett. I mestringsgrupper er det veldig lett å gi riktig type undervisning.

På vår skole har vi kun mestringsgrupper i norsk og matematikk. I de andre fagene er det blandet. Jeg tror de "skoleflinke" synes det er godt å slippe å være ekstralærere i alle fag, men få møte andre på samme nivå. På samme måte tror jeg det kan være godt for de som sliter med å lese synes det er godt å få tilpassede oppgaver og å være sammen med andre som er på samme nivå. Her er de blant "likemenn" og behøver ikke å grue seg for å vise hva de kan/ikke kan.

Jeg bruker ofte bildet av en trapp i samtale med elevene. Å lære er som å være i en trapp. Du kan gå oppover og nedover, og det er din egen innsats som gjør at du kommer deg noen vei. Det er ingen rulletrapp eller heis, men du må på egenhånd ta ansvar og jobbe med læringen. Jeg jobber mye med metalæring, lærer elevene om hvordan man lærer, hvorfor man lærer best på den ene eller andre måten, og hvordan de kan se om de har kommet noen vei. Jeg er tydelig på hva jeg krever av dem, og viser hvilke mål vi til enhver tid skal oppnå.

Dersom en slik gruppeinndeling skal fungere etter intensjonen, trenger man ikke da egentlig ganske mange ulike nivåer? Jeg tror at slike grupper kan være godt egnet for å gi tilpasset undervisning for mange elever, men samtidig kan det vel fort blir slik at dersom man tilhører den dårligste gruppa tidlig på høsten, så er man i den samme gruppa også når sommeren kommer, og det kan i såfall bli svært vanskelig å tilhøre noe annet enn den dårligste gruppen også neste skoleår - eller?

Som vanlig er gruppeinndeling ok for de som ligger "midt" i gruppa, mens "utkantelevene" vel kan tendere til ikke i like stor grad å få tilpasset undervisning etter sitt behov.

Man hadde jo ikke trengt å dele inn sløyd og håndabeid etter kjønn hvis man delte inn etter ferdigheter. Da ville de gutta som hadde hengt med betefar i snekkerbua _og_ den jenta som hadde lært masse snekring av sin far eller mor vært i samme gruppe, og de jentene som likte godt å hekle og sy kunne være på gruppe med den gutten som hadde lørt å strikke av farmor.

Hvis man delte kun etter kjønn kunne det blir kjedelig for den jenta som hadde lyst til å gjøre mer enn å spikke brødfjøl, eller den gutten som allerede kunne hekle grytekluter.

;-)

Man klarer jo å gi andre oppgaver til dem som er flinkere enn de andre! Det er mer snakk om at jentene må få gjøre det på _sine_ premisser, og ikke på guttenes!

Men vi kjører unisex-grupper på vår skole, altså! Jeg er sløydlæreren deres, og alle får oppgaver de må strekke seg litt for å klare!.-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...