Gjest serri Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 På skolen hvor dattera mi på 8 år går deler de barna inn i to grupper. Den ene for de flinkeste og den andre for de svakeste. Dette gjøres for at hver elev skal få undervisning på sitt nivå. Nå hører jeg at flere skoler velger å gå bort fra slike grupper. Hva er grunnen til det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosemor Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg mener at det er positivt med slik inndeling - det er en praktisk måte å gi differensiert opplæring på - og det skal man jo gjøre i Norsk skole. Synes lærerene til min 8 åring er flinke til å normalisere det at barn er forskjellige og at noen er flinke til en ting og andre til andre ting. Gruppeinndeling vil jo variere fra fag til fag og jeg tror barn uansett vet at den er "flink" og at den er "mindre flink". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2435711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Vår skole er en såkalt foregangsskole, og de deler klassen (eller gruppen, som det nå heter) inn i tre ulike mestringsgrupper i norsk og matte. Gruppene er selvfølgelig ulikt sammensatt i norsk og matte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2435760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg mener at det er positivt med slik inndeling - det er en praktisk måte å gi differensiert opplæring på - og det skal man jo gjøre i Norsk skole. Synes lærerene til min 8 åring er flinke til å normalisere det at barn er forskjellige og at noen er flinke til en ting og andre til andre ting. Gruppeinndeling vil jo variere fra fag til fag og jeg tror barn uansett vet at den er "flink" og at den er "mindre flink". Bra at du er fornøyd med inndelingen og med lærerene til elevene dine! Jeg lurer på hvorfor det ikke er tillatt å dele inn etter kjønn, i kunst og håndverk... Hvis guttene fikk sitte og pusle med symaskina, uten å få skrå "besser-wisser"-jenteblikk på seg... Likedan trives jentene bedre på sløydsalen, om de slipper å "konkurrere" med gutter som har gått ilag med bestefar i snikkerbua i mange år... Dette var bare eksempler, men dette er også en måte å differensiere på, men det er ikke lov å dele inn etter kjønn... Jeg vet om en skole som gjorde dette, men de fikk påpakning fra høyrere hold, og det ble til og med avisoppslag av det... Forstå det, den som kan!:-/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2435963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Bra at du er fornøyd med inndelingen og med lærerene til elevene dine! Jeg lurer på hvorfor det ikke er tillatt å dele inn etter kjønn, i kunst og håndverk... Hvis guttene fikk sitte og pusle med symaskina, uten å få skrå "besser-wisser"-jenteblikk på seg... Likedan trives jentene bedre på sløydsalen, om de slipper å "konkurrere" med gutter som har gått ilag med bestefar i snikkerbua i mange år... Dette var bare eksempler, men dette er også en måte å differensiere på, men det er ikke lov å dele inn etter kjønn... Jeg vet om en skole som gjorde dette, men de fikk påpakning fra høyrere hold, og det ble til og med avisoppslag av det... Forstå det, den som kan!:-/ Man hadde jo ikke trengt å dele inn sløyd og håndabeid etter kjønn hvis man delte inn etter ferdigheter. Da ville de gutta som hadde hengt med betefar i snekkerbua _og_ den jenta som hadde lært masse snekring av sin far eller mor vært i samme gruppe, og de jentene som likte godt å hekle og sy kunne være på gruppe med den gutten som hadde lørt å strikke av farmor. Hvis man delte kun etter kjønn kunne det blir kjedelig for den jenta som hadde lyst til å gjøre mer enn å spikke brødfjøl, eller den gutten som allerede kunne hekle grytekluter. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2435970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Bra at du er fornøyd med inndelingen og med lærerene til elevene dine! Jeg lurer på hvorfor det ikke er tillatt å dele inn etter kjønn, i kunst og håndverk... Hvis guttene fikk sitte og pusle med symaskina, uten å få skrå "besser-wisser"-jenteblikk på seg... Likedan trives jentene bedre på sløydsalen, om de slipper å "konkurrere" med gutter som har gått ilag med bestefar i snikkerbua i mange år... Dette var bare eksempler, men dette er også en måte å differensiere på, men det er ikke lov å dele inn etter kjønn... Jeg vet om en skole som gjorde dette, men de fikk påpakning fra høyrere hold, og det ble til og med avisoppslag av det... Forstå det, den som kan!:-/ Vi ble noen ganger inndelt etter kjønn i gym på ungdomsskolen. Det var de beste gymtimene synes jeg, uten "jeg er bedre enn deg i fotball-gutter". Ikke-kjønnsinndeling i kunst og håndverk har jeg imidlertid forståelse for. Da foretrekker jeg inndeling etter ferdigheter eller hva man ønsker å gjøre. Sløyd var yndlingsfaget mitt på barneskolen, og broren min er en racer på symaskinen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2436221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Vi ble noen ganger inndelt etter kjønn i gym på ungdomsskolen. Det var de beste gymtimene synes jeg, uten "jeg er bedre enn deg i fotball-gutter". Ikke-kjønnsinndeling i kunst og håndverk har jeg imidlertid forståelse for. Da foretrekker jeg inndeling etter ferdigheter eller hva man ønsker å gjøre. Sløyd var yndlingsfaget mitt på barneskolen, og broren min er en racer på symaskinen. Og jeg som var god i idrett syntes det var pyton å bli delt etter kjønn i gymmen. Jeg ville spille fotball med guttene. Inndeling etter ytre kriterier vil alltid få uheldige virkninger. Hvofor kan man ikke dele inn etter hårfarge? De med lyst hår er jo dummere enn de med mørkt hår, det er noe alle vet.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2436231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Og jeg som var god i idrett syntes det var pyton å bli delt etter kjønn i gymmen. Jeg ville spille fotball med guttene. Inndeling etter ytre kriterier vil alltid få uheldige virkninger. Hvofor kan man ikke dele inn etter hårfarge? De med lyst hår er jo dummere enn de med mørkt hår, det er noe alle vet.... De jentene som ville det fikk lov til å ha gym med guttene så vidt jeg husker. Men det var sjelden noen som ville det. De som jentene som var gode i gym foretrakk kanskje å spille med de andre jentene for å hevde seg mer.. *fordomsfull* ''Inndeling etter ytre kriterier vil alltid få uheldige virkninger.'' Godt poeng! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2436236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Grunnen kan jo være at det er litt stigmatiserende å bli delt inn etter hvor flink man er, særlig hvis det er samme gruppene hele tiden slik at man lett kan bli stemplet ut fra hvilken gruppe man tilhører. I den andreklassen jeg kjenner til, deler de imidlertid inn i "mestringsgrupper" i norsk (og matte?) på tvers av den andre gruppeindelingen og det har jeg inntrykk av er vellykket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2436242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stigmatiserende Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Slik gruppeinndeling kan være svært stigmatiserende. Får de en lærer som ikke er flink til la barna få bytte grupper av og til så blir det som å alltid sitte på reservebenken. Å vite at en tilhører en gruppe for de svakeste gang på gang virker selvsagt destruktivt inn på selvbildet. Spesielt om barnet har gjort sitt beste. Barna burde heller fått skryt etter innsats. Jeg håper og tror skolene finner et profesjonelt opplegg som både gir individuell tilpasset opplæring og hvor ikke barna blir satt i bås. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2436400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg er imot å dele barna inn i grupper etter skoleflinkhet. Det er stigmatiserende, og dessuten mister både de svake og de flinke npe. De mister det å se at verden er slik at noen er flinke og trenger hjelp (noe de flinke kan gjøre og som gir dem verdifull læring), og de svake kan ha noe å strekke seg etter. Lærerne må finne andre måter å gi tilpasset opplæring, synes jeg. Gruppene burde vært mye mindre, og lærerne flere. Om disse gruppene med flinke og svake elever er på vei ut, det vet jeg ikke. Sikkert opp til hver enkelt lærer/skole. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2436492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Vi ble noen ganger inndelt etter kjønn i gym på ungdomsskolen. Det var de beste gymtimene synes jeg, uten "jeg er bedre enn deg i fotball-gutter". Ikke-kjønnsinndeling i kunst og håndverk har jeg imidlertid forståelse for. Da foretrekker jeg inndeling etter ferdigheter eller hva man ønsker å gjøre. Sløyd var yndlingsfaget mitt på barneskolen, og broren min er en racer på symaskinen. Jeg mente ikke at guttene skulle ha sløyd, og jentene strikking, men heller omvendt! De andre argumentene kjøper jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2436802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg mente ikke at guttene skulle ha sløyd, og jentene strikking, men heller omvendt! De andre argumentene kjøper jeg ikke. Hvilke andre argumenter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2437351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg synes både foreldre og elever kan bli litt vel hårsåre når det gjelder disse mestringsgruppene. Du kan jo sammenligne det med mange andre ting her i livet, som f.eks fotball. Du flytter jo oppover i divisjonene etterhvert som du mestrer mer. Vi er pålagt å gi tilpasset undervisning, og mange barn blir usynlige når man ser klassen under ett. I mestringsgrupper er det veldig lett å gi riktig type undervisning. På vår skole har vi kun mestringsgrupper i norsk og matematikk. I de andre fagene er det blandet. Jeg tror de "skoleflinke" synes det er godt å slippe å være ekstralærere i alle fag, men få møte andre på samme nivå. På samme måte tror jeg det kan være godt for de som sliter med å lese synes det er godt å få tilpassede oppgaver og å være sammen med andre som er på samme nivå. Her er de blant "likemenn" og behøver ikke å grue seg for å vise hva de kan/ikke kan. Jeg bruker ofte bildet av en trapp i samtale med elevene. Å lære er som å være i en trapp. Du kan gå oppover og nedover, og det er din egen innsats som gjør at du kommer deg noen vei. Det er ingen rulletrapp eller heis, men du må på egenhånd ta ansvar og jobbe med læringen. Jeg jobber mye med metalæring, lærer elevene om hvordan man lærer, hvorfor man lærer best på den ene eller andre måten, og hvordan de kan se om de har kommet noen vei. Jeg er tydelig på hva jeg krever av dem, og viser hvilke mål vi til enhver tid skal oppnå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2438128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg synes både foreldre og elever kan bli litt vel hårsåre når det gjelder disse mestringsgruppene. Du kan jo sammenligne det med mange andre ting her i livet, som f.eks fotball. Du flytter jo oppover i divisjonene etterhvert som du mestrer mer. Vi er pålagt å gi tilpasset undervisning, og mange barn blir usynlige når man ser klassen under ett. I mestringsgrupper er det veldig lett å gi riktig type undervisning. På vår skole har vi kun mestringsgrupper i norsk og matematikk. I de andre fagene er det blandet. Jeg tror de "skoleflinke" synes det er godt å slippe å være ekstralærere i alle fag, men få møte andre på samme nivå. På samme måte tror jeg det kan være godt for de som sliter med å lese synes det er godt å få tilpassede oppgaver og å være sammen med andre som er på samme nivå. Her er de blant "likemenn" og behøver ikke å grue seg for å vise hva de kan/ikke kan. Jeg bruker ofte bildet av en trapp i samtale med elevene. Å lære er som å være i en trapp. Du kan gå oppover og nedover, og det er din egen innsats som gjør at du kommer deg noen vei. Det er ingen rulletrapp eller heis, men du må på egenhånd ta ansvar og jobbe med læringen. Jeg jobber mye med metalæring, lærer elevene om hvordan man lærer, hvorfor man lærer best på den ene eller andre måten, og hvordan de kan se om de har kommet noen vei. Jeg er tydelig på hva jeg krever av dem, og viser hvilke mål vi til enhver tid skal oppnå. Dersom en slik gruppeinndeling skal fungere etter intensjonen, trenger man ikke da egentlig ganske mange ulike nivåer? Jeg tror at slike grupper kan være godt egnet for å gi tilpasset undervisning for mange elever, men samtidig kan det vel fort blir slik at dersom man tilhører den dårligste gruppa tidlig på høsten, så er man i den samme gruppa også når sommeren kommer, og det kan i såfall bli svært vanskelig å tilhøre noe annet enn den dårligste gruppen også neste skoleår - eller? Som vanlig er gruppeinndeling ok for de som ligger "midt" i gruppa, mens "utkantelevene" vel kan tendere til ikke i like stor grad å få tilpasset undervisning etter sitt behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2438175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Man hadde jo ikke trengt å dele inn sløyd og håndabeid etter kjønn hvis man delte inn etter ferdigheter. Da ville de gutta som hadde hengt med betefar i snekkerbua _og_ den jenta som hadde lært masse snekring av sin far eller mor vært i samme gruppe, og de jentene som likte godt å hekle og sy kunne være på gruppe med den gutten som hadde lørt å strikke av farmor. Hvis man delte kun etter kjønn kunne det blir kjedelig for den jenta som hadde lyst til å gjøre mer enn å spikke brødfjøl, eller den gutten som allerede kunne hekle grytekluter. ;-) Man klarer jo å gi andre oppgaver til dem som er flinkere enn de andre! Det er mer snakk om at jentene må få gjøre det på _sine_ premisser, og ikke på guttenes! Men vi kjører unisex-grupper på vår skole, altså! Jeg er sløydlæreren deres, og alle får oppgaver de må strekke seg litt for å klare!.-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300983-er-grueppene-etter-niv%C3%A5-p%C3%A5-vei-ut-av-skolen/#findComment-2438660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.