Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Jeg tror at foreldre som virkelig er interessert i skolegangen til barna også vil holde seg oppdaterte mht skolefag osv, selv om barnet ikke har med lekser hjem. Foreldre som er uinteresserte gidder antagelig ikke å sjekke leksene uansett?

Det har du sikkert rett i. Men det er nok også de som styres mer av samvittigheten enn av direkte interesse; blir det et system fra skolen som skal følges gjør de det, men kanskje uten den helt store entusiasmen. Altså, har ikke samvittighet til å la være.

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    6

  • laban

    5

  • Sofline

    5

  • mumitrollet

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Nei, dessverre er likestillingen hjemme hos oss et evig tema, der jeg maser og han sier at "han skal bli flinkere" uten at noe skjer. Klesvasket er hovedkonfliktområde. Samt måltider. Han tar seg gjeren er brødskive etter jobben og "glemmer" at vi andre har lyst på mat. Akkurat det egoistiske i det gjør meg helt rasende! Han har selv en hobby som krever endel tid, og han blir dødssur når han ikke får brukt tid på den. Han bruker jo mye mindre tid på den enn før, men jeg føler at jeg har lagt alle mine "greier" på hylla.

Han er med på leksene han også, det er ikke det. Der er han faktisk ganske flink....

Da synes jeg du finner deg i for mye fra hans side. At voksne folk har hobby er flott, men det er nå engang slik at den må vike mer eller mindre når man har andre viktigere ting. Og barna samt hjemmets ve og vel er viktigere. Hobbyen går ingen steder, den kan han ta opp igjen når det roer seg hjemme.

Og det du sier om mat - vel, det er jo ren og skjær egoisme, som du sier.

Forslag: Bli enige om helt klare ansvarsområder i heimen. Hvis klesvask er et vanskelig område, så bli enige om hvem som skal ha ansvaret. Tar du det, må han f.eks. ta all middagslaging og handling. Det viktigste er at du ikke tar hans oppgaver, uansett hvor jævlig du synes det er at det ikke blir gjort. Skal han vaske badet, så la det stå til han vasker badet. Slutt å rydde hans ting, hvis det er et stridens eple. Det er hardt, men det finnes ingen god måte å få han til å gjøre det på uten å sette hardt mot hardt.

Hvordan kan han synes det er flott at du oppgir alt ditt, og så bli sur fordi han ikke får drive fullt ut med sitt? Herregud, for ei type!

Å kunne trekke ut essensen i en tekst handler jo om å vise at man forstår det man leser, i stedet for å kun pugge noen fraser. Så akkurat DET er vel ganske greit?

Jo, men jeg synes det går for langt. Når man må lete etter både navn, sted og tid (i f.eks. en tekst om sjøveien til India) og teksten ikke er kronologisk, men starter omtrent med slutten, blir hele greia et rebusløp. Også en som i utgangspunktet er god til å lese, kan bli lei av sånt.

Gjest ViViola

Da må du gjøre som vi gjorde i helgen. Tok med noen vedpinner, grillmat og røre for å steke lapper. Hadde en super tur ved vannet. Koste oss skikkelig mens vi satt i sola. Og lapper stekt på bål er utrolig godt:-) Og en slik tur koster jammen ikke mye.

''Og lapper stekt på bål er utrolig godt:-)''

Forklar, er du snill... Hvordan, rent praktisk, steker du lapper på bål? Har du med plate, eller panne?

Du har virkelig gjort mye!

Mine tanker går da til barn som ikke har foreldre som kan sette seg ned å lære barnet sitt et fremmedspråk....

Det var et valgfag (2. fremmedspråk), så det var nok grunnen til at det ble prioritert så lavt.

Men for elevene er det minst like slitsomt å være tilstede i timer som går med til tull og tøys, enn i timer hvor de får undervisning.

Her i huset ser jeg an hva som er passe mengde lekser. Forrige uke ble det misforståelser på skolen slik at en lærer sendte med elevene enda mere lekser. Jeg protesterte til skolen fordi alt kom på flere lapper, og var dårlig lagt opp. Eks en link hun skulle finne. Hun måtte taste inn fire linjer med bokstever, også var den feil!

Nå har lærerene kommet med beklagelse, og takker foreldre for å være fornuftige å stoppe opp der de ser at de sitt barn har fått nok hjemmearbeid.

Hovedgrunnen til at jeg skreiv brev til skolen er fordi skolen (og foreldre) er opptatt av at barna skal få tillit til seg selv, at de klarer leksene selv uten foreldres hjelp. Så når de sender slike lekser, da blir jeg arg fordi det knekker selvtilliten de har bygget seg opp.

Om noe skulle endres ang lekser i fremtiden, så måtte det være å legge opp individuelle lekser, men det tar jo livet av en lærer som er hardt presset fra før. Alle barn har noe de kan øve mere på hjemme, stort sett, men det bør være slik at de kan gjøre mesteparten selv, altså forstå hoved delen.

Jeg sånn anlagt at dersom sola skinner etter masse regn, så sier jeg værsågod gå ut å lek. Lekseplanen blir somregel gjort til fulle hver uke. Mine har ukeplan.

Til deg efoll:

Mitt råd, snakk med skolen. Det er ikke sikkert at akkurat ditt barn _må_ gjøre den og den leksen. Det kan være like viktig for barnet å ha tid til andre ting.

En annen ting, bank i bordet eller i glasset, og si at dere skal ha et familieråd og fordel oppgaver til alle.

Annonse

Gjest togli

Det har du sikkert rett i. Men det er nok også de som styres mer av samvittigheten enn av direkte interesse; blir det et system fra skolen som skal følges gjør de det, men kanskje uten den helt store entusiasmen. Altså, har ikke samvittighet til å la være.

Det har du nok rett i!

Jeg ser for meg at det kan finnes andre muligheter for foreldrene å holde seg oppdaterte, men må nok gruble litt mer på det før jeg hiver ut av meg noe ;-)

Gjest ViViola

Det har du nok rett i!

Jeg ser for meg at det kan finnes andre muligheter for foreldrene å holde seg oppdaterte, men må nok gruble litt mer på det før jeg hiver ut av meg noe ;-)

He-he, skal du liksom være den som tenker før du slenger noe ut, nå da?! Blir jo urettferdig overfor oss andre, det da!

Gjest togli

Lekser er nòdvendig, uansett hvor klare og slitne barna og foreldrene er... Jeg forstàr godt de som er ute i fullstidsjobb og kommer hjem til et hus som trenger rydding, vasking, ogsà matlaging, etc. Pà toppen av dette skal foreldrene hjelpe slitne unger med leksene... Og det tar mye tid, spesielt nàr man har flere barn.

Vi har nettopp ansatt ei jente som er laererstudent til à komme hjem til oss 4 dager i uka. Da hjelper hun jenta vàr med alt av lekser, og de bruker 1 time hver dag.

Men vi ansatte henne fordi mannen min er ute i jobb til 7-8 om kvelden, og jeg er ikke saerlig stòdig i spansk, heller ikke valenciansk. Sà for at jenta vàr skal fà best mulig utbytte og laering av leksene, ansette vi denne laererstudenten.

Jeg synes det fungerer utmerket for oss, og jeg slapper bedre av mentalt, nà nàr jeg vet at leksene blir gjort riktig! Nàr de er ferdige for dagen, ser jeg over hva de har gjort, og hòrer henne i lesing, eller gangetabellen, som de nà laerer.

Her i Spania er det vanlig à ha en laerer/person som kommer hjem til deg og hjelper ungene med leksene. Kanskje det kunne vaert en idè for barn i Norge ogsà?

''Lekser er nòdvendig, uansett hvor klare og slitne barna og foreldrene er... ''

Hvorfor er det nødvendig? Hva lærer utslitte barn av å gjøre lekser? Hvordan blir stemningen hjemme når både barn og foreldre er utslitte?

''Her i Spania er det vanlig à ha en laerer/person som kommer hjem til deg og hjelper ungene med leksene. Kanskje det kunne vaert en idè for barn i Norge ogsà?''

Da kan jo strengt tatt barna like gjerne gjøre leksene på skolen som en slags forlenget skoledag (en time ekstra pr. dag f.eks.).

mumitrollet

Jo, men jeg synes det går for langt. Når man må lete etter både navn, sted og tid (i f.eks. en tekst om sjøveien til India) og teksten ikke er kronologisk, men starter omtrent med slutten, blir hele greia et rebusløp. Også en som i utgangspunktet er god til å lese, kan bli lei av sånt.

Meningen er vel kanskje ikke å lete etter opplysninger. Hva med å forsøke å lese teksten først, uten å vite hva man skal lete etter. Deretter forsøke å huske opplysningene. Meget god lse- og hukommelsestrening, det der.

Annonse

Meningen er vel kanskje ikke å lete etter opplysninger. Hva med å forsøke å lese teksten først, uten å vite hva man skal lete etter. Deretter forsøke å huske opplysningene. Meget god lse- og hukommelsestrening, det der.

Jeg er redd de fratar en som kanskje ER litt interessert i historie, mulighet for å ha glede av det h*n mestrer, ved å gjøre det til en komplisert leseoppgave. Innholdet i selve faget drukner i ullen innpakning.

Har man i lekse å skrive 10 faktasetninger, leter man i teksten etter 10 opplysninger av typen navn, årstall, sted osv. Man (dvs. de fleste) dobler ikke tidsforbruket ved først å pløye seg gjennom hele historien, og så lete opp noe av det man fikk med seg, for å få korrekte detaljer.

Jeg synes det er greit at ikke lærerbøkene består av bare faktabokser som skal pugges, jeg synes bare det blir bakvendt når det viktigste gjemmes bort i en tåkete presentasjon - og så får _elevene_ i lekse å fjerne tåken.

''Og lapper stekt på bål er utrolig godt:-)''

Forklar, er du snill... Hvordan, rent praktisk, steker du lapper på bål? Har du med plate, eller panne?

Har kjøpt en tur-stekepanne jeg bruker til dette. Kjøpte den på Obs. Den er beregnet til bruk på bål, og håndtaket kan "brettes" over panna.

Så først stekte jeg kyllingbiter, så ble det lapper. Mmmm.....

Ja, det var en god formulering. Mye nok til at de henger med og føler at foreldrene er interessert, og lite nok til at de lærer seg til å jobbe selvstendig og ha tro på seg selv at de klarer oppgaven.

Jeg ser at i den fasen hun i 1. er nå, trenger hun tett oppfølging i lesingen - hun kunne ikke lese i jula, men nå har hun skjønt det, og leser enkle ord og setninger, når hun er opplagt. Også i matte trenger hun tett oppfølging, og vi prøver å leke inn tallbegreper og enkle pluss-stykker, men her må vi følge opp mer enn det vi gjør, tror jeg. Skal på konferanse med henne til uka, og er spent.

Jeg har litt lett for å hjelpe litt for mye. Blir jo engasjert:-) Så nå har vi heller innført at vi jobber begge to, og at ho spør om ho lurer på noe. Jeg kan jobbe litt hjemmefra, og da er jeg på jobb også.

Gjest Elextra

Lekser er nòdvendig, uansett hvor klare og slitne barna og foreldrene er... Jeg forstàr godt de som er ute i fullstidsjobb og kommer hjem til et hus som trenger rydding, vasking, ogsà matlaging, etc. Pà toppen av dette skal foreldrene hjelpe slitne unger med leksene... Og det tar mye tid, spesielt nàr man har flere barn.

Vi har nettopp ansatt ei jente som er laererstudent til à komme hjem til oss 4 dager i uka. Da hjelper hun jenta vàr med alt av lekser, og de bruker 1 time hver dag.

Men vi ansatte henne fordi mannen min er ute i jobb til 7-8 om kvelden, og jeg er ikke saerlig stòdig i spansk, heller ikke valenciansk. Sà for at jenta vàr skal fà best mulig utbytte og laering av leksene, ansette vi denne laererstudenten.

Jeg synes det fungerer utmerket for oss, og jeg slapper bedre av mentalt, nà nàr jeg vet at leksene blir gjort riktig! Nàr de er ferdige for dagen, ser jeg over hva de har gjort, og hòrer henne i lesing, eller gangetabellen, som de nà laerer.

Her i Spania er det vanlig à ha en laerer/person som kommer hjem til deg og hjelper ungene med leksene. Kanskje det kunne vaert en idè for barn i Norge ogsà?

''Vi har nettopp ansatt ei jente som er laererstudent til à komme hjem til oss 4 dager i uka.''

Høres glimrende ut om det passer slik og om man har råd. Her i Norge ville det kostet minimum kr. 150 pr. time, og dermed blir det min. kr. 600 kr. i uken. Ingen formue kanskje, men mange vil nok synes 2400 kr. i måneden er mye å bruke på leksehjelp.

Gjest Elextra

Nå skjønner ikke jeg hvorfor mannen din ikke har mer ansvar hjemme i huset og med barna, men jeg kjenner jo ikke situasjonen deres. Jeg hadde neppe vært tilfreds (for å si det mildt) med det fulle ansvaret for hus og barn i tillegg til full jobb, i hvertfall ikke over tid. Nå har vi både vaskehjelp og deler på arbeidet ellers, så jeg er i en ganske annen situasjon.

Jeg er ganske ambivalent i forhold til lekser. Har selv en førsteklassing som jeg synes har i overkant mye; det forutsettes at det gjøres noe lekser hver dag. Men synes dog det er fint de har noe, slik at jeg/vi får fulgt med. Men de kunne godt hatt mindre enn det de har. Særlig noen typer oppgaver tar veldig tid hjemme hos oss, vi har en liten perfeksjonist.

Interessant artikkel, synes absolutt det er fint at dette blir tatt nærmere opp til vurdering.

mumitrollet

Jeg er redd de fratar en som kanskje ER litt interessert i historie, mulighet for å ha glede av det h*n mestrer, ved å gjøre det til en komplisert leseoppgave. Innholdet i selve faget drukner i ullen innpakning.

Har man i lekse å skrive 10 faktasetninger, leter man i teksten etter 10 opplysninger av typen navn, årstall, sted osv. Man (dvs. de fleste) dobler ikke tidsforbruket ved først å pløye seg gjennom hele historien, og så lete opp noe av det man fikk med seg, for å få korrekte detaljer.

Jeg synes det er greit at ikke lærerbøkene består av bare faktabokser som skal pugges, jeg synes bare det blir bakvendt når det viktigste gjemmes bort i en tåkete presentasjon - og så får _elevene_ i lekse å fjerne tåken.

Tror ikke vi blir enige om det der uansett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...