Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ingerfc

For ca et år siden fikk jeg plutselig et kløende utslett over hele kroppen. Dette var etter en avsluttet pencelinkur så jeg tenkte om det kunne ha en sammenheng. Utslettet ble bedre for hver dag og etter en uke var jeg helt fin igjen.Utenom i hårbunnen, det har jeg fortsatt.Små kuler/kviser kommer og går hele tiden og det klør!! Det er som om det bryter ut i perioder og at det er roligere perioder.Disse små utslettene kan også bryte ut særlig på bryst,men også i panne og nedover hårfestet. Har vært hos hudlege og han mente det kunne være seboreisk eksem og fikk en salve fungoral..Denne hjelper ikke.Utslettet forsvinner etter noen dager om jeg bruker kremen eller ikke. Skulle også ta en allergitest ble det sagt. Det som jeg lurer på er om dette kan ha en revmatisk sammenheng? Jeg er det siste året vært plaget av mye leddsmerter og tretthet.Artrose er til nå bekreftet,men er under utredning.Slår ikke ut på blodprøvene som jeg har tatt,men kan man da utelukke at det er en reumatisk årsak? Føler ikke legene vil høre snakk om eller gå videre med ting så lenge blodprøvene er ok. Men har hørt at det er ikke alltid det slår ut på dem? Dette er ikke et kjempestort problem, men syns det er så merkelig at jeg skal fortsette å klø og ha dette utslettet som kommer og går.Hadde jo vært greit å fått vite hvorfor, for det må jo være en årsak til det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301076-kl%C3%B8e-i-hodebunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du presenterer en ganske kompleks sykehistorie med forskjellige plager og lurer på om det finns noen god forklaring eller kjent sykdom som "passer". Som en generell kommentar vil jeg si at vi som leger daglig står i en sitasjon der vi må bruke alle våre kunnskaper, erfaringer og kreativitet for å forstå og se sammenhenger og holde det opp mot tilstander og sykdommer vi har lært om. Noen ganger er det slik at vi ser typiske "mønstre" som passer inn i vårt medisinske naturvitenskapelige "system" . Kunnskapene om dette er bygget opp gjennom flere tusen år og er basert på cellenes struktur og funksjon, fysiologi og biokjemi satt sammen i det menneskelige legeme og praktiseres idag i det man kaller "evidence based medicine". Dessverre er det slik at det fortsatt er mye som ikke kan forklares og som vi ikke kan forstå. Det kan også være slik at hver enkelt av oss som leger i vår menneskelige utilstrekkelighet noen ganger har manglende kunnskaper eller ikke får tak i budskapet fra pasienten eller den viktige detaljen som kan løse "gåten" . Av og til står vi overfor sykdomssammenhenger som ikke er oppdaget eller beskrevet. Og kanskje er det slik at det kan være flere forskjellige tilstander eller sykdommer som forekommer parallelt. Som lege havner man i denne typen utfordrende tankeprosesser daglig og vi må gjerne ta pasienten med på deler av "vandringen" for å komme frem til en forklaring eller "modell" som kan hjelpe pasienten til å forstå og håndtere sitt eget tilfelle med det vi i tillegg evt kan tilby av råd og medikamenter. Selv om det hos deg startet på en litt uvanlig måte etter penicillinkur, høres det ut som utslettet ditt er en "seborrhoisk" / talgkjertel variant dog med innslag av "kviser" som trekker i retning av en slags blanding med en annen talgkjertelsykdom som kalles rosacea og også kan finnes i hodebunnen. Talgkjertelsykdommene er ingen typisk del av leddsykdommer eller revmatiske sykdommer. Så i ditt tilfelle tror jeg leddsmertene og trettheten mest må sees på som et parallelt fenomen som må utredes og behandles der etter. En fellesnevner kan ha vært infeksjonen som medførte penicillinkuren og som kan ha satt i gang latente eller nye sykdomsprosesser i kroppen. "Arthrose" er gjerne en form for slitasje og behøver ikke bety aktiv rheumatisk sykdom, slår da gjerne heller ikke ut å blodprøvene. Seborrhe og rosacea skyldes bl a en overaktivitet i talgkjertelsystemet påvirket av arv, hormoner og med innslag av "naturlig" forekommende sopp(pityrosporum ovale) og midd (demoex follliculorum) i huden. Behandling kan være aktuelt med antibiotika i form av tetracyclin dersom kvisekomponenten er aktiv, men kan forstå det dersom du er skeptisk til ytteligere "penicillinkurer" . Det finnes også cortisonoppløsninger med en antimikrobiell komponent som kan være aktuelt å forsøke fordi de kan påvirke både kløen og "betennelsen" . Mange har også nytte av shampoene Vichy Dercos eller Bio+med tjære. Og Fungoral hjelper hos mange . Vil først og fremst anbefale deg å ta en prat med fastlegen din igjen for å få satt de forskjellige symptomene og tilstandene "på plass" og bli enige om en strategi fremover . Med hilsen fra Hudlegen .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301076-kl%C3%B8e-i-hodebunn/#findComment-2439124
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...