Gjest malimero Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hei. Jeg er en dame på 45 år som i september-07 skadet kneet mitt pga et lite hopp over en stein. Menisken min sprakk og det fremre korsbåndet mitt røk helt av, og korsbåndet her etterhvert festet seg under kneskålen min. I slutten av desember -07 ble jeg operert for menisken, men det ble ikke gjort noe med korsbåndet. Legene som er involvert er i tvil om jeg skal ha korsbåndsoperasjon pga min alder, og derav dårlig prognose til å bli helt bra i benet igjen. Jeg har fremdeles store smerter i kneet, og jeg kan ikke belaste det mye før jeg må ty til ganske sterke smertestillende for å fungere sånn passe greit. Jeg har gått til fysikalsk behandling siden slutten av september-07, og jeg trener fremdeles uten at det blir noe særlig godt resultat av det. Jeg har små barn som krever utrolig mye av meg, og jeg har en veldig krevende jobb som jeg ikke klarer å fungere i med det skadde kneet. Jeg lurer rett og slett på hva jeg kan gjøre i min situasjon? Bør jeg stå på å få korsbåndsoperasjon? Har vel fått forståelse av at jeg aldri vil bli helt bra igjen uansett hva jeg gjør, men det må da kunne være mulig å få det bedre enn det jeg har nå. Takker for svar. Hilsen en kjempefortvilet "ung" dame. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301083-menisk-og-korsb%C3%A5ndskade/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Korsbåndskade er vanskeligere å behandle enn meniskskade og jeg forstår din fortvilelse. Korsbåndet er viktig for knestabilitet og det er viktig for deg å huske at det finnes to forskjellige behandlingsstrategier. Det ene kalles "konservativ behandling" og består hovedsaklig av smertestillende, intensiv fysikalsk behandling og rehabilitering. Det andre består av operativ behandling som vil vanligvis omfattte rekonstruksjon av det gamle korsbåndet. De to forskellige behandlingsformene har forskjellige fordeler og ulemper og det kan derfor ofte vanskelig å velge riktig - både for legen og pasienten. Det er særlig faktorer som pasientens alder, aktivitetsnivå, størrelsen på skaden som vil være med på å bestemme om en operasjon skal vurderes. Det er ikke nødvendigvis at en operasjon ville være det beste i din situasjon og det er viktig å være tålmodig fordi "konservativ behandling" tar ofte lengre tid. Uansett er det viktigste å ha en god dialog med din spesialist - du må få mest mulig informasjon om hva sannsynligheten for å lykkes/mislykkes med en eventuell operasjon vil være i din situasjon. Samtidig er det viktig for din spesialist å få et totalbilde om behandlingen så langt og om den begrensede effekten av dette (som du beskriver). Det er kun etter en slik åpen diskusjon og dialog at du vil ha riktig forutsetning til å ta denne avgjørelsen. Ønsker deg lykke til med dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301083-menisk-og-korsb%C3%A5ndskade/#findComment-2438286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.