Gjest Isjaspasient Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Langvarige smerter i nedre del av korsrygg. Skarp smerte med stråling nedover benet. Smerten blir verre utover dagen, særlig hvis man går mye. MR og CT viser ingen åpenbare tegn på skiveutglidning eller annen form for avvik. "Nei, da må du bare forsøke å trene opp musklaturen i ryggen." - sier legen. Så leser jeg om personer der disse ryggplagene har blitt borte etter en antibiotikakur de har fått for noe annet. Jeg undersøker videre, og finner ut at dette er forskning som har pågått i England, og at dette er en reell behandlingsmetode der. Dette forundrer meg. Jeg sliter med slike smerter, men at dette kan skyldes en invortes infeksjon, det er jeg forundret over. Samtidig ser jeg en mulig løsning. Jeg har jo ikke inntrykk av at Norge er langt fremme når det gjelder ryggplager. Tror du at slike plager kan skyldes en bakterie? Har du hørt om den britiske forskningsrapporten? Utdrag fra den norske oversettelsen av rapporten: Forskere i England har funnet ut at 31 prosent av pasienter med isjas har en bakterie kalt Propionibacterium acnes. 51 prosent av de som hadde skiven fjernet hadde også denne bakterien. Hvis ryggsmertene skyldes infeksjon vil behandlingen være Zithromax, Biaxin or Dynabec antibiotika for flere måneder. Man venter nå på flere studier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301132-isjassmerter-for%C3%A5rsaket-av-en-bakterie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest + Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hvorfor ikke ta dette opp med lege og prøve Alt er jo bedre enn og gå rundt med vondter. Jeg hadde ikke latt noe være uprøvd - i hvertfall ikke hvis det handler om noe så enkelt som en antibiotikakur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301132-isjassmerter-for%C3%A5rsaket-av-en-bakterie/#findComment-2437412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Forskningen du refererer til ble trykket i Lancet i 2001 og det var stor medisinsk interesse for dette! Det er et spennende funn men såvidt jeg vet har det ikke kommet noe videre forskning som bekrefter dette i en større pasient populasjon eller som påviser at antibiotika behandling har definitivt gunstig effekt. Dessuten er det veldig viktig å huske at selv om forskere klarer å vise at 31 prosent av pasienter med isjas har en bakterie kalt Propionibacterium acnes betyr ikke dette nødvendig at det er bakterien som forårsaker ryggproblemene. Det er selvfølgelig en mulighet men det neste store skrittet må isåfall være å påvise en direkte årsaksammenheng. Et fundamentalt prinsipp i medisinsk forskning er at "assosiasjon er ikke det samme som årsaksammenheng" og dette er særlig relevant i dette sammenhenget. Dermed er min konklusjon: funnet er spennende men det gjenstår en betydelig forskningsinnsats for å bekrefte at det er selve infeksjonen som fører til ryggplagene og at behandling med antibiotika har en gunstig effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301132-isjassmerter-for%C3%A5rsaket-av-en-bakterie/#findComment-2441256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.