Gå til innhold

Er norsk skole en jenteskole?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mor til bare gutter

Jeg tror guttene trenger mere struktur og orden på hva de skal gjøre. De trenger å vite hva lekser de skal ha fra dag til dag og ikke ukeplaner. Dette har med at gutter er annerledes i hjernen enn jenter. Leste dette i et pedagogisk blad som jeg kikket i på et sted.

Ellers har også avisene skrevet litt om dette.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=61157

Gjest Blikkboks

Jeg tror guttene trenger mere struktur og orden på hva de skal gjøre. De trenger å vite hva lekser de skal ha fra dag til dag og ikke ukeplaner. Dette har med at gutter er annerledes i hjernen enn jenter. Leste dette i et pedagogisk blad som jeg kikket i på et sted.

Ellers har også avisene skrevet litt om dette.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=61157

Flott at du la til en link.

Iler inn og leser

Gjest ViViola

Jeg er jentemamma, og kjenner ikke så godt til det du beskriver. Men jeg ser jo av innlegg her og jeg hører hva mine guttemammavenninner sier, og jeg begynner å helle mer og mer til en kjønnsdelt skole i basisfagene.

Tror så gjerne at dagens skole favoriserer jenter, og det er ikke samfunnet tjent med. Samtidig - dersom dagens skole passer jenter godt, så er det jo ikke bra for dem at det endres. Derfor burde det kanskje være ulikt opplegg for gutter og jenter, og det er best gjennomførbart ved kjønnsdelte klasser.

Annonse

Jeg tror guttene trenger mere struktur og orden på hva de skal gjøre. De trenger å vite hva lekser de skal ha fra dag til dag og ikke ukeplaner. Dette har med at gutter er annerledes i hjernen enn jenter. Leste dette i et pedagogisk blad som jeg kikket i på et sted.

Ellers har også avisene skrevet litt om dette.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=61157

Men dette refererer til L97 og ikke Kunnskapsløftet som vi nå følger.. Sett bort fra det så er jeg nok enig i at skolene er tilrettelagt for jenter. Mye stillesitting og positiv respons til dem som samarbeider godt og er stille og rolige. Man kan imidlertid være heldig og få en lærer som gjør mange praktiske forsøk i klasserommet og fokuserer på konkrete og praktiske oppgaver. Det passer ofte guttene bedre.

Jeg er jentemamma, og kjenner ikke så godt til det du beskriver. Men jeg ser jo av innlegg her og jeg hører hva mine guttemammavenninner sier, og jeg begynner å helle mer og mer til en kjønnsdelt skole i basisfagene.

Tror så gjerne at dagens skole favoriserer jenter, og det er ikke samfunnet tjent med. Samtidig - dersom dagens skole passer jenter godt, så er det jo ikke bra for dem at det endres. Derfor burde det kanskje være ulikt opplegg for gutter og jenter, og det er best gjennomførbart ved kjønnsdelte klasser.

Elever er forskjellige. Sannsynligvis vil du i en enkelt klasse kunne finne like store forskjeller innad i guttegruppen som mellom jenten og guttene. Derfor er jeg i mot deling på grunnlag av kjønn, men er derimot sterk tilhenger av differensiert undervisning basert på den enkeltes behov.

Min erfaring er at det store innslaget av kvinnelige lærere i barneskolen i perioder kan medføre at små gutter blir dårlig behandlet. Som når f.eks. taklinger på fotballbanen innenfor fotballens regelverk blir ansett av "slem oppførsel" av lærere uten greie på fotball...*s*

Gjest ViViola

Elever er forskjellige. Sannsynligvis vil du i en enkelt klasse kunne finne like store forskjeller innad i guttegruppen som mellom jenten og guttene. Derfor er jeg i mot deling på grunnlag av kjønn, men er derimot sterk tilhenger av differensiert undervisning basert på den enkeltes behov.

Min erfaring er at det store innslaget av kvinnelige lærere i barneskolen i perioder kan medføre at små gutter blir dårlig behandlet. Som når f.eks. taklinger på fotballbanen innenfor fotballens regelverk blir ansett av "slem oppførsel" av lærere uten greie på fotball...*s*

Jeg ser at ren kjønnsdeling slår feil ut for "urolige" jenter og rolige gutter, men jeg tror at kjønnsdeling tross alt er bedre enn slik det drives i dag. Min pliktoppfyllende jente brukes som buffer i forhold til de urolige guttene, noe som ikke gjør hennes hverdag veldig god (nå har jeg nektet dette, da, så hun slipper det nå).

Forøvrig tror jeg du har rett i at skolen er blitt for kvinnedominert, og at kvinner i større grad krever rolig-søt-og-snill-oppførsel av guttene. Det blir selvfølgelig helt feil.

Jeg ser at ren kjønnsdeling slår feil ut for "urolige" jenter og rolige gutter, men jeg tror at kjønnsdeling tross alt er bedre enn slik det drives i dag. Min pliktoppfyllende jente brukes som buffer i forhold til de urolige guttene, noe som ikke gjør hennes hverdag veldig god (nå har jeg nektet dette, da, så hun slipper det nå).

Forøvrig tror jeg du har rett i at skolen er blitt for kvinnedominert, og at kvinner i større grad krever rolig-søt-og-snill-oppførsel av guttene. Det blir selvfølgelig helt feil.

Jeg har ikke tro på at kjønnsdeling løser problemene med læringsutbytte. Dette må gjøres ved å ta tak i den enkelte elevs behov. Flinke og snille jenter skal ikke brukes for å skape ro, men også gutter "misbrukes" på tilsvarende måter.

Videre mener jeg det er feil signal å sende til unger at kjønn gjør dem så forskjellige at de ikke kan lære matte sammen.

Hvis skolen gis tilstrekkelige ressurser av både menneskelig og materiell karakter til å tilpasse undervisningen til hver enkelt, så tror jeg vi har en god skole. Etter min erfaring så foregår det også svært mye godt arbeid i norsk skole i dag, selv om mange unntak finnes.

Gjest en lærer

Jeg tror ikke løsningen er å skille elevene ad, men å senke kravene i læreplanen. Det er et hals over hode-jag i skolen i dag, med målark og måloppnåelse og plenty av pensum som alle skal kunne. Jeg begynte å jobbe i skolen under L97, og da var skolen etter min mening mer enn i dag en skole for begge kjønn. Vi hadde en metodevariasjon som kom alle barna til gode, jente/gutt, rolig/aktiv osv. Nå hører jeg kollegaer som klager om de skal på uteskolen, for slikt har de ikke tid til lenger, for det er så mange mål som skal oppfylles etter den nye planen.

Om vi sammenligner oss med skoler i andre land som oppnår høyere faglige score enn Norge, kan vi også se at Norge har høyere trivsel blant elevene. Hva som skjer med trivselen etter noen år med Kunnskapsløftet kan være interessant.

Gjest ViViola

Jeg har ikke tro på at kjønnsdeling løser problemene med læringsutbytte. Dette må gjøres ved å ta tak i den enkelte elevs behov. Flinke og snille jenter skal ikke brukes for å skape ro, men også gutter "misbrukes" på tilsvarende måter.

Videre mener jeg det er feil signal å sende til unger at kjønn gjør dem så forskjellige at de ikke kan lære matte sammen.

Hvis skolen gis tilstrekkelige ressurser av både menneskelig og materiell karakter til å tilpasse undervisningen til hver enkelt, så tror jeg vi har en god skole. Etter min erfaring så foregår det også svært mye godt arbeid i norsk skole i dag, selv om mange unntak finnes.

Ideelt sett er din løsning den beste, å gi hver enkelt elev individuell behandling. Det vil kreve enormt mye ressurser, og jeg er neimen ikke sikker på om Norge har så mange tilstrekkelig gode lærere tilgjengelig - ensi vil klare å få det.

Å dele klassene kjønnsvis i basisfagene tror jeg ikke gir et så enormt dårlig signal til ungene. De blir fort vant til at de er ulike kjønn, eksempelvis deles de fort i kjønn hva idrett angår. Jeg snakker her om norsk og matte i hovedsak, ikke alle fag.

Annonse

Ja, som mor til både jente og gutt har jeg lenge irritert meg over dette.

Jeg tror problemet er at det er for få mannlige lærere i skolen.

Min sønn går nå i 9-ende klasse. I ett år på barneskolen hadde de en mannlig lærer og dette merket jeg godt på sønnen min. Han lærte mye og hadde mye å fortelle etter .f.eks turdagene. Han ble veldig interesert i naturfag dette året og mye lærte de ute i naturen. Året etter da den mannlige læreren hadde sluttet, ble det slutt på disse turene.

Siden har han kun hatt kvinnelige lærere.

På ungdomsskolen merket jeg forskjellen på hvordan gutten og jeg jenta ble dømt forskjellig i karaktersettingen. Spesielt i norskfaget.

Sønnen min har en nesten feilfri norsk og får alltid skryt for dette, men får likevel 2 karakterer svakere enn datteren min fordi han skriver guttestil. Guttestiler blir dårligere dømt hos kvinnelige lærere. Stilene hans er ikke dårligere enn det hennes var i samme alder, men det er mindre følelser og mer action.

Også i heimkunnskap (nå mat og helse som det heter) blir han dømt 2 karakterer dårligere enn henne, enda det er han som har det store kokkeinteressen her i huset. Forstå det den som kan.

I Gym skjer det samme, enda det er han som har vært mest interesert i idrett gjennom alle år. For henne har det vært musikken.

Ja, som mor til både jente og gutt har jeg lenge irritert meg over dette.

Jeg tror problemet er at det er for få mannlige lærere i skolen.

Min sønn går nå i 9-ende klasse. I ett år på barneskolen hadde de en mannlig lærer og dette merket jeg godt på sønnen min. Han lærte mye og hadde mye å fortelle etter .f.eks turdagene. Han ble veldig interesert i naturfag dette året og mye lærte de ute i naturen. Året etter da den mannlige læreren hadde sluttet, ble det slutt på disse turene.

Siden har han kun hatt kvinnelige lærere.

På ungdomsskolen merket jeg forskjellen på hvordan gutten og jeg jenta ble dømt forskjellig i karaktersettingen. Spesielt i norskfaget.

Sønnen min har en nesten feilfri norsk og får alltid skryt for dette, men får likevel 2 karakterer svakere enn datteren min fordi han skriver guttestil. Guttestiler blir dårligere dømt hos kvinnelige lærere. Stilene hans er ikke dårligere enn det hennes var i samme alder, men det er mindre følelser og mer action.

Også i heimkunnskap (nå mat og helse som det heter) blir han dømt 2 karakterer dårligere enn henne, enda det er han som har det store kokkeinteressen her i huset. Forstå det den som kan.

I Gym skjer det samme, enda det er han som har vært mest interesert i idrett gjennom alle år. For henne har det vært musikken.

Nå minnet du meg om en hendelse fra da jeg gikk på vgs (20 år siden!). Vi hadde en teoretisk prøve i gym/helse og jeg og en av gutta hadde akkurat samme resultat, men fikk ulike karakterer! Han var knakende god i gymtimene, jeg var noe mer avslappet det innrømmer jeg glatt. Alikevel skulle ikke det spille inn på den teoretiske prøven, men det gjorde det altså. Vi var flere som prøve å få læreren til å forstå at dette var totalt urimelig, men det nådde ikke inn...

Nå minnet du meg om en hendelse fra da jeg gikk på vgs (20 år siden!). Vi hadde en teoretisk prøve i gym/helse og jeg og en av gutta hadde akkurat samme resultat, men fikk ulike karakterer! Han var knakende god i gymtimene, jeg var noe mer avslappet det innrømmer jeg glatt. Alikevel skulle ikke det spille inn på den teoretiske prøven, men det gjorde det altså. Vi var flere som prøve å få læreren til å forstå at dette var totalt urimelig, men det nådde ikke inn...

Ja, jeg tror lærerene lett blir påvirket av deres generelle syn på eleven.

Min datter er skoleflonk i alle fag, men det rimer ikke i det hele tatt at hun skal ha 6 (ikke det at jeg vil klage)i f.eks heimkunnskap, mens han bare får 4.

Det er han som er kokken i familien.

Ergo de blir påvirket av hvordan de ligger an sånn ellers.

Nå minnet du meg om en hendelse fra da jeg gikk på vgs (20 år siden!). Vi hadde en teoretisk prøve i gym/helse og jeg og en av gutta hadde akkurat samme resultat, men fikk ulike karakterer! Han var knakende god i gymtimene, jeg var noe mer avslappet det innrømmer jeg glatt. Alikevel skulle ikke det spille inn på den teoretiske prøven, men det gjorde det altså. Vi var flere som prøve å få læreren til å forstå at dette var totalt urimelig, men det nådde ikke inn...

Jeg kan ikke huske at vi hadde prøver i gymmen, og vi hadde for det meste kjønnsdelt gym, så forskjellsbehandling mlm kjønnene var det derfor ikke.

Men karakterer i gym blir jo ganske håpløst, da, særlig når man sa (ihvertfall dengangen) at karakterer skulle gis etter innsats og ikke evne. Det var jo bare bullshit, for det var utallige eksempler på at lærerne favoriserte elevene som gjorde det bar i "sin" idrett på fridtida (lite sted...)

De gymlærerne som var ivrige på langrenn ga S til langrennsstjernene, mens året etterpå fikk man kanskje en gymlærer som var håndballtrener, og da var det håndballstjernene som fikk S.....

Jeg har ikke tro på at kjønnsdeling løser problemene med læringsutbytte. Dette må gjøres ved å ta tak i den enkelte elevs behov. Flinke og snille jenter skal ikke brukes for å skape ro, men også gutter "misbrukes" på tilsvarende måter.

Videre mener jeg det er feil signal å sende til unger at kjønn gjør dem så forskjellige at de ikke kan lære matte sammen.

Hvis skolen gis tilstrekkelige ressurser av både menneskelig og materiell karakter til å tilpasse undervisningen til hver enkelt, så tror jeg vi har en god skole. Etter min erfaring så foregår det også svært mye godt arbeid i norsk skole i dag, selv om mange unntak finnes.

Enig med deg.

Jeg tror ikke løsningen er å skille elevene ad, men å senke kravene i læreplanen. Det er et hals over hode-jag i skolen i dag, med målark og måloppnåelse og plenty av pensum som alle skal kunne. Jeg begynte å jobbe i skolen under L97, og da var skolen etter min mening mer enn i dag en skole for begge kjønn. Vi hadde en metodevariasjon som kom alle barna til gode, jente/gutt, rolig/aktiv osv. Nå hører jeg kollegaer som klager om de skal på uteskolen, for slikt har de ikke tid til lenger, for det er så mange mål som skal oppfylles etter den nye planen.

Om vi sammenligner oss med skoler i andre land som oppnår høyere faglige score enn Norge, kan vi også se at Norge har høyere trivsel blant elevene. Hva som skjer med trivselen etter noen år med Kunnskapsløftet kan være interessant.

Jeg er så enig, så enig!

Gjest jentemamman

Min erfaring er at det er en gutteskole. I min datters klasse er det så mye bråk at lærerne bare konsentrerer seg om bråkmakerne, som i hovedsak er gutter.

Jeg har selv sittet bakerst i klasserommet og observert 3 hele dager fordi jenta mi hadde vondt i magen hver kveld, og nektet å gå på skolen om morgenen.

Det jeg observerte var et vanvittig kaos, hvor lærerne overhodet ikke kastet så mye som et blikk på de som satt rolig. Ingen ros, ingen oppmuntring, ingen trøst, ingen undervisning.

Og det VAR faktisk guttene som herja rundt, og på den måten fikk all den oppmerksomhet de måtte ønske seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...