Gå til innhold

Er norsk skole en jenteskole?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke løsningen er å skille elevene ad, men å senke kravene i læreplanen. Det er et hals over hode-jag i skolen i dag, med målark og måloppnåelse og plenty av pensum som alle skal kunne. Jeg begynte å jobbe i skolen under L97, og da var skolen etter min mening mer enn i dag en skole for begge kjønn. Vi hadde en metodevariasjon som kom alle barna til gode, jente/gutt, rolig/aktiv osv. Nå hører jeg kollegaer som klager om de skal på uteskolen, for slikt har de ikke tid til lenger, for det er så mange mål som skal oppfylles etter den nye planen.

Om vi sammenligner oss med skoler i andre land som oppnår høyere faglige score enn Norge, kan vi også se at Norge har høyere trivsel blant elevene. Hva som skjer med trivselen etter noen år med Kunnskapsløftet kan være interessant.

Jeg tror det hadde tjent alle, både jenter og gutter, at de hadde vært adskilt i klasserommet. Jeg tror jenter og gutter trenger helt forskjellig undervisningsopplegg og undervisningsmetoder for å ha nytte av undervisningen.

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg kan ikke huske at vi hadde prøver i gymmen, og vi hadde for det meste kjønnsdelt gym, så forskjellsbehandling mlm kjønnene var det derfor ikke.

Men karakterer i gym blir jo ganske håpløst, da, særlig når man sa (ihvertfall dengangen) at karakterer skulle gis etter innsats og ikke evne. Det var jo bare bullshit, for det var utallige eksempler på at lærerne favoriserte elevene som gjorde det bar i "sin" idrett på fridtida (lite sted...)

De gymlærerne som var ivrige på langrenn ga S til langrennsstjernene, mens året etterpå fikk man kanskje en gymlærer som var håndballtrener, og da var det håndballstjernene som fikk S.....

På videregående delte de gmkarakteren i tre like deler - evne, innsats og teori.

Jeg hadde 6 på teorieen, 5 i innsats og 4-5 i evne. Og fikk da en 5'er- Synes det var en rettferdig måte å bedømme på. Aner ikke hvordan det gjøres nå.

Husker læreren vi hadde i tegning i 7, klasse. Alle jentene unntatt ei fikk M, alle guttene unntatt én fikk G. Gjett om det var rettferdig da?

På videregående delte de gmkarakteren i tre like deler - evne, innsats og teori.

Jeg hadde 6 på teorieen, 5 i innsats og 4-5 i evne. Og fikk da en 5'er- Synes det var en rettferdig måte å bedømme på. Aner ikke hvordan det gjøres nå.

Husker læreren vi hadde i tegning i 7, klasse. Alle jentene unntatt ei fikk M, alle guttene unntatt én fikk G. Gjett om det var rettferdig da?

Ja, det er ikke fritt for at det kan bli litt trynefaktor ute og går...:-(

Gjest det er snudd på hodet!

Det kommer vel an på hvordan man ser det. Jeg er drittlei gutteforeldre som ikke lærer sønnene sine verken evne til empati eller det å klare å holde kjeft i 10 minutter av gangen, og som kommer med unnskyldningen "du må huske at de er gutter....". Jeg har brødre, jeg har nevøer, og de har klart seg og klarer seg godt på skolen uten å måtte lage baluba og ødelegge roen i klassen til enhver tid.

De konsekvensene guttene som ikke kan oppføre seg får for mine jenter er mildt sagt irriterende. Mye av dagen går med til å holde guttene i sjakk, jenter blir brukt som buffer for bråkete gutter, og guttene ødelegger klassemiljøet med banning, blotting, ærting og diverse andre festligheter.

Dette er ikke skolens skyld. Dette er foreldrenes skyld. Det gjelder ikke alle guttene, naturligvis. De fleste gutter klarer seg, og blir verken skoletapere eller noe annet.

Det blir temmelig latterlig, synes jeg, å snakke om at skolen er tilpasset for mye til jentene etter de siste reformene. Før var det enda strengere krav til ro i skolen, hardere avstraffelser, og høyere krav. Dersom det er stillesitting og gutters "lopper i blodet" som var problemet, ville de ikke klart det i tidligere tider heller. Maktfordelingen i samfunnet, menn innehar fremdeles de fleste maktposisijoner både i offentlig og privat sektor, tyder på at det ikke var til hinder for gutter før. Er de plutselig blitt så sarte og fått SÅ vanskelig for å kunne innordne seg de siste årene, altså?

Det er dessuten påfallende at bare gutta får en liten "dropp" i prestasjonene, så hyler man opp. Kanskje kommer faktis feks overrepresentasjonen man nå ser i høyere utdanning at jenter rett og slett av at jenter klarer seg bedre, ikke av at gutter klarer seg dårligere? Men det skal man selvfølgelig ikke ha noe av....

Stakkars småguttene våre....

Gjest det er snudd på hodet!

Ja, jeg tror lærerene lett blir påvirket av deres generelle syn på eleven.

Min datter er skoleflonk i alle fag, men det rimer ikke i det hele tatt at hun skal ha 6 (ikke det at jeg vil klage)i f.eks heimkunnskap, mens han bare får 4.

Det er han som er kokken i familien.

Ergo de blir påvirket av hvordan de ligger an sånn ellers.

Det tror jeg dessverre du har helt rett i.

Da jeg gikk på videregående, hadde jeg en venn som fikk 6 i matte, fysikk og kjemi. Helt velfortjent. Men han fikk også 6 i religion og norks hoved - og sidemål. Gjett hvem som fikk 3 på begge norskeksamnene, mens jeg som bare hadde 4 holdt meg i begge.

Norskkarakterene var opplagt farget av de andre sekserne hans.

hidi, the scorpion

Det tror jeg dessverre du har helt rett i.

Da jeg gikk på videregående, hadde jeg en venn som fikk 6 i matte, fysikk og kjemi. Helt velfortjent. Men han fikk også 6 i religion og norks hoved - og sidemål. Gjett hvem som fikk 3 på begge norskeksamnene, mens jeg som bare hadde 4 holdt meg i begge.

Norskkarakterene var opplagt farget av de andre sekserne hans.

Tror jeg ingenting på! Karakterer viser hva eleven er god på i snitt, mens eksamen viser hva eleven kan prestere der og da!

Annonse

Gjest det er snudd på hodet!

Tror jeg ingenting på! Karakterer viser hva eleven er god på i snitt, mens eksamen viser hva eleven kan prestere der og da!

Så du mener at når noen får 6 i standpunkt over ett år, så er det riktig. Selv om han falt med et brak til 3 i begge norskfagene ved eksamen, og de aller fleste andre holdt seg på standpunkt, eller endret en karakter opp/ned?

Har man 6 i standpunkt, skal det nesten ikke gå an å falle 3 karakterer på eksamen dersom det ikke er noe spesielt fatt. Og så lenge det var høyst uvanlig, så tror jeg nok at det var trynefaktoren som spilte inn, gitt. Det er jeg faktisk helt sikker på.

hidi, the scorpion

Så du mener at når noen får 6 i standpunkt over ett år, så er det riktig. Selv om han falt med et brak til 3 i begge norskfagene ved eksamen, og de aller fleste andre holdt seg på standpunkt, eller endret en karakter opp/ned?

Har man 6 i standpunkt, skal det nesten ikke gå an å falle 3 karakterer på eksamen dersom det ikke er noe spesielt fatt. Og så lenge det var høyst uvanlig, så tror jeg nok at det var trynefaktoren som spilte inn, gitt. Det er jeg faktisk helt sikker på.

Og jeg er totalt uenig i dine observasjoner! Ville mye heller ansatt en med seks i snitt enn en med seks på eksamen...

Jeg kjøper rettogslett ikke din argumentasjon, smaker for mye av misunnelse!

Gjest mor til bare gutter

Det kommer vel an på hvordan man ser det. Jeg er drittlei gutteforeldre som ikke lærer sønnene sine verken evne til empati eller det å klare å holde kjeft i 10 minutter av gangen, og som kommer med unnskyldningen "du må huske at de er gutter....". Jeg har brødre, jeg har nevøer, og de har klart seg og klarer seg godt på skolen uten å måtte lage baluba og ødelegge roen i klassen til enhver tid.

De konsekvensene guttene som ikke kan oppføre seg får for mine jenter er mildt sagt irriterende. Mye av dagen går med til å holde guttene i sjakk, jenter blir brukt som buffer for bråkete gutter, og guttene ødelegger klassemiljøet med banning, blotting, ærting og diverse andre festligheter.

Dette er ikke skolens skyld. Dette er foreldrenes skyld. Det gjelder ikke alle guttene, naturligvis. De fleste gutter klarer seg, og blir verken skoletapere eller noe annet.

Det blir temmelig latterlig, synes jeg, å snakke om at skolen er tilpasset for mye til jentene etter de siste reformene. Før var det enda strengere krav til ro i skolen, hardere avstraffelser, og høyere krav. Dersom det er stillesitting og gutters "lopper i blodet" som var problemet, ville de ikke klart det i tidligere tider heller. Maktfordelingen i samfunnet, menn innehar fremdeles de fleste maktposisijoner både i offentlig og privat sektor, tyder på at det ikke var til hinder for gutter før. Er de plutselig blitt så sarte og fått SÅ vanskelig for å kunne innordne seg de siste årene, altså?

Det er dessuten påfallende at bare gutta får en liten "dropp" i prestasjonene, så hyler man opp. Kanskje kommer faktis feks overrepresentasjonen man nå ser i høyere utdanning at jenter rett og slett av at jenter klarer seg bedre, ikke av at gutter klarer seg dårligere? Men det skal man selvfølgelig ikke ha noe av....

Stakkars småguttene våre....

"Dette er ikke skolens skyld. Dette er foreldrenes skyld"

Dette synes jeg var en meget sneversynt holdning. Det kan være mange årsaker til at gutter blir bråkete. Selvsagt kan det skyldes foreldrene men ikke nødvendigis. En forklaring kan være at skolen er for feminin og ustrukturert at det hos gutter kan bli et problem som igjen fører til uro. For det andre kan det like godt være lærere og barnehagepersonell som har lært guttene dårlig folkeskikk. Selv har jeg erfart lærere som har oppført seg dårlig mot elevene og ikke vist elevene respekt. Hvordan skal elevene vise respekt om ikke læreren gjør det? De er viktige forbilder for elevene akkuratt som foreldrene.

villbringebær

Jeg deltok på et seminar i regi av Psykologisk Fakultet på universitetet for en stund sida. Dette var et seminar som tok for seg kognitive utviklingsstudier av barn i grunnskolen. Der ble det tatt fram mange eksempler på at skolen i Norge (og en del andre land, spesiellt nord i Europa, skal sies) er dårlig tilrettelagt spesiellt for gutter. Det handler om at undervisningsoppleggene og lærebøkene samt metodikkene er tilpasset en forståelse av læring som passer dårlig for guttene. De blir urolige, klarer ikke konsentrere seg fordi de ikke blir klar over egen mestringsfølelse, og kort oppsummert handler det i stor grad om at gutters hjerner og jenters hjerner utvikler seg forskjellig. Jentene er vinnerne og guttene taperne, desverre. Og alle forsøk på å gjøre "lek om til læring" viser seg desverre å falle igjennom, for i det lange løp er det ikke den type metodikk guttehjernene trenger for å få forståelse av ting.

Dette kunne jeg skrevet mer om, men det blir jo fryktelig langt!... Hvis noen vil snakke mer om dette kan vi godt det. Spennende saker!

Jeg tror ikke løsningen er å skille elevene ad, men å senke kravene i læreplanen. Det er et hals over hode-jag i skolen i dag, med målark og måloppnåelse og plenty av pensum som alle skal kunne. Jeg begynte å jobbe i skolen under L97, og da var skolen etter min mening mer enn i dag en skole for begge kjønn. Vi hadde en metodevariasjon som kom alle barna til gode, jente/gutt, rolig/aktiv osv. Nå hører jeg kollegaer som klager om de skal på uteskolen, for slikt har de ikke tid til lenger, for det er så mange mål som skal oppfylles etter den nye planen.

Om vi sammenligner oss med skoler i andre land som oppnår høyere faglige score enn Norge, kan vi også se at Norge har høyere trivsel blant elevene. Hva som skjer med trivselen etter noen år med Kunnskapsløftet kan være interessant.

Men det blir jo helt feil å endre kravene i læreplanen! Bruk heller mindre tid på prosjekt og gruppearbeid.. Skal elevene lære MINDRE?

Jeg tror de mer gammeldagse arbeidsformene passet bedre for mange av de yngste guttene.

Før i tiden (jeg selv gikk på skolen på 60- og 70-tallet) hadde man veldig tradisjonell undervisning de første årene. Derfra til dit, alle skal skrive 6 linjer, og kan du bokstaven fra før, får du skrive den ekstra pent. Tempo kunne også være et poeng, spesielt når vi øvde på gangetabellen. Sånt appellerer til småguttenes konkurranseinstinkt, som mange av dem (men ikke alle) har i irriterende grad.

Akkurat i den alderen vi nå har skolestart, er det ganske stor forskjell på modenhetsnivået på gutter og jenter. Det er ikke for ingenting at den gangen man kunne velge mellom barnehage og førskole for seksåringene, søkte svært mange jenteforeldre datteren inn i førskolen, mens guttene i stor grad ble igjen i barnehagen og fikk et år til uten krav om å sitte på noen pult.

Nå er det i tillegg ganske krevende arbeidsformer fra dag 1. De skal legge planer, følge opp målark, jobbe i prosjekter osv. Jeg tror flere jenter enn gutter er modne for dette når de er 5-7 år. Guttene tar det igjen senere, problemet er at de da kan ha vendt seg til at det de gjør på skolen, er å surre rundt, etter å ha gjort dette i flere år. Jeg tror mange av dem ville fått bedre arbeidsvaner og større læringseffekt med mer "gammeldags" undervisning.

Det er også et savn at det ikke er flere menn i skolen, mine unger har vært heldig der og hatt mange mannlige lærere.

Annonse

Gjest det er snudd på hodet!

"Dette er ikke skolens skyld. Dette er foreldrenes skyld"

Dette synes jeg var en meget sneversynt holdning. Det kan være mange årsaker til at gutter blir bråkete. Selvsagt kan det skyldes foreldrene men ikke nødvendigis. En forklaring kan være at skolen er for feminin og ustrukturert at det hos gutter kan bli et problem som igjen fører til uro. For det andre kan det like godt være lærere og barnehagepersonell som har lært guttene dårlig folkeskikk. Selv har jeg erfart lærere som har oppført seg dårlig mot elevene og ikke vist elevene respekt. Hvordan skal elevene vise respekt om ikke læreren gjør det? De er viktige forbilder for elevene akkuratt som foreldrene.

Hvis foreldrene gjør jobben sin, klarer ikke en barnehageansatt eller lærer i verden å gjøre et barn til et bråkete, uempatisk menneske. Foreldre har ALLTID ansvaret for å hanke inn barnet, dersom det er på feil spor. Det kan være vanskelig og hardt å ta evt. konflikter med skole, barnehage, dårlige lærere, men det er foreldrenes ansvar at barna deres oppfører seg skikkelig.

Og - hva i alle dager er en feminin skole? Hva betyr det? Skolehverdagen består mye i å sitte stille ja, og jobbe med oppgaver - på egen hånd og sammen med andre. Sånn har det alltid vært, hvorfor er det NÅ blitt til at dette betyr at det er en "feminin skole": Dessuten - når en ser på alt annet som endres i samfunnet, feks oppløsning av familier, foreldre som ikke tar ansvar, barn som bruker mer tid på data og tv enn tidligere, tilgang til narkotika, alkohol og sex fra stadig yngre alder - er det gitt at det er SKOLEN som er ansvarlig for at gutter blir skoletapere, altså? Jeg vil si at DET er en sneversynt holdning.

Det går ikke ann å se på skolesektoren atskilt fra andre deler av samfunnet,. og det går ikke an å legge skylda på skolen fordi gutter ikke klarer å innordne seg.

Læring krever masse av barna - evne til konsentrasjon, respekt for andre, flinke lærere, men ikke minst gode hjemmemiljøer. Men det er skolen som får skylda, uansett hvor mange andre ting som er i endring.

Stakkars lærere! De har en utakknemlig, umulig jobb!

Gjest det er snudd på hodet

Og jeg er totalt uenig i dine observasjoner! Ville mye heller ansatt en med seks i snitt enn en med seks på eksamen...

Jeg kjøper rettogslett ikke din argumentasjon, smaker for mye av misunnelse!

Dummeste jeg har hørt. Ikke minst er det ustyrtelig naivt å tro at lærere er upåvirkelige for trynefaktor med mer.

Jeg fikk også flere karakterer på trynefaktor, forresten - religion, for eksempel. Snill jente som kunne leksene sine.... Jeg var ingen 6-er kandidat i det faget, egentlig. Jeg var det derimot i matematikk, men da beholdt jeg standpunkten på eksamen.

Når det er stort sprik mellom standpunktkarakterer og eksamenskaraktere, er det noe feil. Uansett i hvilken retning det går.

Hvis du virkelig mener at det er normalt å gå ned 3 karakterer på 2 norkseksamner, når det slett ikke var noe trend blant elevene at det gikk ned, så kan du gjerne få leve videre i din illusjon om at trynefaktor ikke teller.

Jeg finnes ikke misunnelig på denne fyren, faktisk er jeg samboer med ham nå. Men vi er begge helt enige om at den norsk-bedømmingen hans var basert på trynefaktoren - han har aldri skrevet spesielt godt norsk, og gjør det heller ikke nå. Men det er mange år siden, så kanskje systemet har endret seg.

Gjest det er snudd på hodet

Jeg deltok på et seminar i regi av Psykologisk Fakultet på universitetet for en stund sida. Dette var et seminar som tok for seg kognitive utviklingsstudier av barn i grunnskolen. Der ble det tatt fram mange eksempler på at skolen i Norge (og en del andre land, spesiellt nord i Europa, skal sies) er dårlig tilrettelagt spesiellt for gutter. Det handler om at undervisningsoppleggene og lærebøkene samt metodikkene er tilpasset en forståelse av læring som passer dårlig for guttene. De blir urolige, klarer ikke konsentrere seg fordi de ikke blir klar over egen mestringsfølelse, og kort oppsummert handler det i stor grad om at gutters hjerner og jenters hjerner utvikler seg forskjellig. Jentene er vinnerne og guttene taperne, desverre. Og alle forsøk på å gjøre "lek om til læring" viser seg desverre å falle igjennom, for i det lange løp er det ikke den type metodikk guttehjernene trenger for å få forståelse av ting.

Dette kunne jeg skrevet mer om, men det blir jo fryktelig langt!... Hvis noen vil snakke mer om dette kan vi godt det. Spennende saker!

Jeg opplever at beskrivelse om prosjektskole og arbeidsplaner i småtrinnet er sterkt overdrevet. Mine barn har gått i forskjellige skoler, og ikke på noen av dem har selvstendig arbeid og prosjektplaner vært noen stor del av småskolehverdagen. Og mine beskriver dessuten at det er når barna skal jobbe med egne oppgaver at det blir vanskeligst for gutta å henge med og konsentrere seg. Og det å jobbe på den måten er sannelig ikke noe nytt.

For øvrig blir jeg stadig imponert over evnen man har til å skylde på skolen for alt som er galt. Skolen har forandret seg de siste årene, men det er andre tendenser i samfunnet som er mye tydeligere enn endringen i skolen. Det kan vel hende at ting henger sammen, og at resultatene i skolen er konsekvenser av ytre endringer like mye som av skolen i seg selv.

Dummeste jeg har hørt. Ikke minst er det ustyrtelig naivt å tro at lærere er upåvirkelige for trynefaktor med mer.

Jeg fikk også flere karakterer på trynefaktor, forresten - religion, for eksempel. Snill jente som kunne leksene sine.... Jeg var ingen 6-er kandidat i det faget, egentlig. Jeg var det derimot i matematikk, men da beholdt jeg standpunkten på eksamen.

Når det er stort sprik mellom standpunktkarakterer og eksamenskaraktere, er det noe feil. Uansett i hvilken retning det går.

Hvis du virkelig mener at det er normalt å gå ned 3 karakterer på 2 norkseksamner, når det slett ikke var noe trend blant elevene at det gikk ned, så kan du gjerne få leve videre i din illusjon om at trynefaktor ikke teller.

Jeg finnes ikke misunnelig på denne fyren, faktisk er jeg samboer med ham nå. Men vi er begge helt enige om at den norsk-bedømmingen hans var basert på trynefaktoren - han har aldri skrevet spesielt godt norsk, og gjør det heller ikke nå. Men det er mange år siden, så kanskje systemet har endret seg.

''...norkseksamner...''

'' - han har aldri skrevet spesielt godt norsk, og gjør det heller ikke nå.''

Snakk for deg sjøl! *LOL*

Først og fremst: Jeg reagerer _veldig_ på at ordet jenteskole blir brukt som et skjellsord. Og ordet gutteskole likestilt med noe som er bedre. Det er lite konstruktivt og virker sutrete og defensivt.

Når det er sagt, så stemmer det sikkert at en del av de endringene som er gjort i norsk skole, passer typiske jenter mye bedre enn de passer typiske gutter. I tillegg kommer det faktum at jentene i stor grad har inntatt typiske guttearenaer og lært seg typiske gutteferdigheter, både i idretten, jobbsitasjoner, skole osv, uten at guttene på tilsvarende måte har kommet seg opp og fram når det gjelder det typiske feminine. Det er helt greitt å være guttejente, og foreldre kan si med stolthet i stemmen at "Snuppa har alltid vært en guttejente" men fri og bevare meg for å ha en feminin gutt gitt....! Det er jo dritflaut må vite, både for gutten selv og for foreldrene. Tenk hvis ungen skulle bli homo - Iiik!! Her har først og fremst (gutte)foreldre, men også skolen og samfunnet for øvrig en jobb å gjøre.

Dette ble kanskje en avsporing, men er likevel relevant i forhold til det du sier syns jeg.

Det kommer vel an på hvordan man ser det. Jeg er drittlei gutteforeldre som ikke lærer sønnene sine verken evne til empati eller det å klare å holde kjeft i 10 minutter av gangen, og som kommer med unnskyldningen "du må huske at de er gutter....". Jeg har brødre, jeg har nevøer, og de har klart seg og klarer seg godt på skolen uten å måtte lage baluba og ødelegge roen i klassen til enhver tid.

De konsekvensene guttene som ikke kan oppføre seg får for mine jenter er mildt sagt irriterende. Mye av dagen går med til å holde guttene i sjakk, jenter blir brukt som buffer for bråkete gutter, og guttene ødelegger klassemiljøet med banning, blotting, ærting og diverse andre festligheter.

Dette er ikke skolens skyld. Dette er foreldrenes skyld. Det gjelder ikke alle guttene, naturligvis. De fleste gutter klarer seg, og blir verken skoletapere eller noe annet.

Det blir temmelig latterlig, synes jeg, å snakke om at skolen er tilpasset for mye til jentene etter de siste reformene. Før var det enda strengere krav til ro i skolen, hardere avstraffelser, og høyere krav. Dersom det er stillesitting og gutters "lopper i blodet" som var problemet, ville de ikke klart det i tidligere tider heller. Maktfordelingen i samfunnet, menn innehar fremdeles de fleste maktposisijoner både i offentlig og privat sektor, tyder på at det ikke var til hinder for gutter før. Er de plutselig blitt så sarte og fått SÅ vanskelig for å kunne innordne seg de siste årene, altså?

Det er dessuten påfallende at bare gutta får en liten "dropp" i prestasjonene, så hyler man opp. Kanskje kommer faktis feks overrepresentasjonen man nå ser i høyere utdanning at jenter rett og slett av at jenter klarer seg bedre, ikke av at gutter klarer seg dårligere? Men det skal man selvfølgelig ikke ha noe av....

Stakkars småguttene våre....

Min bror som er lærer på ungdomsskolen mener det er jentene som er den største utfordringen, da de kan være ganske frekke og lager mye faenskap seg i mellom.

Ja, jeg tror lærerene lett blir påvirket av deres generelle syn på eleven.

Min datter er skoleflonk i alle fag, men det rimer ikke i det hele tatt at hun skal ha 6 (ikke det at jeg vil klage)i f.eks heimkunnskap, mens han bare får 4.

Det er han som er kokken i familien.

Ergo de blir påvirket av hvordan de ligger an sånn ellers.

Det tror jeg nok kan stemme og stemte i hvertfall for meg. Jeg fikk 6 i historie fordi jeg var god i tysk. Det er det egentlig ingen tvil om, jeg hadde ikke nok kunnskaper i historie til å fortjene en 6-er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...