Gå til innhold

røyking og graviditet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En røyk pr. dag er veldig lite, men blir det kun med èn røyk, lurer jeg på. Og trenger i såfall vedkommende denne ene røyken?

Røyking forhindrer viktig oksygen til fosteret.

''men blir det kun med èn røyk, lurer jeg på.''

Godt spørsmål! En venninne unnskyldte seg med at hun hadde kuttet ned røykingen til én om dagen, men problemet var vel at hun med den ene hver dag opprettholdt suget/avhengigheten, så da det plustelig skjedde masse stressende ting i livet hennes i siste trimester, økte hun på...:-(

Barnet ble tatt med hastekeisersnitt et par uker før tiden fordi hun følte lite liv, og det var på håret barnet overlevde.

hidi, the scorpion

''men blir det kun med èn røyk, lurer jeg på.''

Godt spørsmål! En venninne unnskyldte seg med at hun hadde kuttet ned røykingen til én om dagen, men problemet var vel at hun med den ene hver dag opprettholdt suget/avhengigheten, så da det plustelig skjedde masse stressende ting i livet hennes i siste trimester, økte hun på...:-(

Barnet ble tatt med hastekeisersnitt et par uker før tiden fordi hun følte lite liv, og det var på håret barnet overlevde.

Helt enig! Å kutte ut røyken helt er det sunneste alternativet. Personlig ville jeg aldri tro på en person, som sa at de bare røykte en om dagen, røyk er avhengighet, ikke frivillig basert!

Faktisk er det slik at erfarene jordmødre kan se det på nyfødte babyer om mammen har røyka eller ikke. Babyer til røykende foreldre er mindre, har dårligre utviklede lunger, får abstinenser etter fødselen (de er jo også avhengig av røyken) og har høyere puls i løpet av svangerskapet. Altså ingen grunn til å begynne å røyke dersom du skulle bli gravid!

Annonse

Gjest Angela26

Faktisk er det slik at erfarene jordmødre kan se det på nyfødte babyer om mammen har røyka eller ikke. Babyer til røykende foreldre er mindre, har dårligre utviklede lunger, får abstinenser etter fødselen (de er jo også avhengig av røyken) og har høyere puls i løpet av svangerskapet. Altså ingen grunn til å begynne å røyke dersom du skulle bli gravid!

De kan ikke alltid se det. Det blir fòdt mange friske barn til termin, der mora ròykte under svangerskapet. Sà ròyking under svangerskapet kan skade fosteret, men ikke alltid. ( Lav fòdselsvekt, fòdt fòr termin, fàr astma, osv.) Men det beste er helt klart à stumpe ròyken nàr man gàr gravid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...