Gå til innhold

Skifte til større vinduer i huset. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi kjøpte oss et hus for litt over 1 år siden, og skal nå bytte 4 vinduer i 2. etg. Vinduene som er der fra før, er av helt annen størrelse enn de nye, og det er der problemet ligger.

Vi tenkte å spare penger på å gjøre jobben selv, vi har verktøyet og vinduene osv. trenger bare å få hjelp til å sette de inn.

De vinduene som skal inn er bredere og litt kortere enn de som er der fra før. Så vi må blant annet skjære ut veggen for å få plass til de nye.

Er det noen som vet om en "oppskrift" på bytting av vinduer av annen størrelse? Finner bare bytting av vinduer med samme størrelse her på nettet....

Eller er det noen som kjenner noen driver med dette, og kan gi oss et prisforslag på hva det kan koste å få noen til å gjøre dette for oss?

Vi har tenkt på å ta en ringerunde til snekkerfirmaer hvis vi finner ut at det blir for vanskelig å gjøre det selv. Men vi vil gjerne greie det selv, da det sikkert koster flesk.

Takker for alle svar!

Fortsetter under...

Er det ikke bedre å bestille/kjøpe vinduer i samme størrelse som de gamle.... Dere har vel en grunn, men det høres jo spesielt ut?

Skjønner at det hadde vært enklere å bestille vinduer i samme størrelse, men det finnes faktisk ikke lenger. Hvis man ikke får de spesiallagd, kanskje. Men det vil vi ikke heller. De er avlange og veldig smale. Rare vinduer egentlig.

Så det skal bli godt å bytte de. Gamle og slitte er det også. De er fra huset ble bygd, og kan nesten ikke åpnes lenger engang.

Men kanskje best som morsan sier, at det ikke er så lurt å rote med det selv...

Skjønner at det hadde vært enklere å bestille vinduer i samme størrelse, men det finnes faktisk ikke lenger. Hvis man ikke får de spesiallagd, kanskje. Men det vil vi ikke heller. De er avlange og veldig smale. Rare vinduer egentlig.

Så det skal bli godt å bytte de. Gamle og slitte er det også. De er fra huset ble bygd, og kan nesten ikke åpnes lenger engang.

Tja, dere kan jo være adskillig mer hendig enn husbonden og meg, da, så det er ikke sikkert at min erfaring passer for dere;-)

Annonse

Dersom dere ikke er svært dyktige, så risikerer dere å forårsake store skader på huset gjennom manglende innsikt og dårlig håndverksmessig arbeide. Det handler både om at viktige strukturer i husets fasade kan bli skadet når dere lager større åpning til vinduene, og at vannskader kan oppstå i etterkant dersom dere ikke får til korrekte detaljer ved innsetting av det nye vinduet.

Ta kontakt med en byggmester, og få vedkommende til å se på huset og de nye vinduene. Dere kan evt. diskutere hvorvidt dere kan gjøre deler av jobben selv under veiledning av fagmann.

Lykke til :-)

Dette er egentlig ikke så veldig vanskelig, dere må bygge opp igjen reisverk som passer det nye vinduet, så dere må åpne veggen endel, sånn at dere kommer til.

Men det spørs hvor handy dere er.

Det er ikke alle som er så handy som deg vet du, handymannen vår! ,o)

mumitrollet

Det må vel søkes kommunen (?) om man skal endre størrelsen på vinduene? Eller er jeg på vidda nå?

Joda, formelt sett, fordi det er "fasadeendring". Men det er vel ingen som gidder å gjøre det dersom det ikke er snakk om dramatiske endringer, vel...

Joda, formelt sett, fordi det er "fasadeendring". Men det er vel ingen som gidder å gjøre det dersom det ikke er snakk om dramatiske endringer, vel...

Nja... Hvis det er snakk om å skifte ut originale vinduer med noe helt annet så vil jeg tro kommunen er interessert i å få en søknad først. Men dette er absolutt ikke mitt bord så jeg vet ikke! :o)

mumitrollet

Hvordan dere skal lage større hull til vinduene kommer an på mange ting, bl.a. hvilke materialer huset er bygget i, hvor strøm og vann går osv. Dere bør vurdere å skaffe hjelp tild et. Å sette inn nye vinduer er ikke så vanskelig, bare pass på å få alt på linje og i vater, og bruk godt med byggeskum.

mumitrollet

Nja... Hvis det er snakk om å skifte ut originale vinduer med noe helt annet så vil jeg tro kommunen er interessert i å få en søknad først. Men dette er absolutt ikke mitt bord så jeg vet ikke! :o)

Med mindre det er snakk om autentiske 1800-tallsvinduer elle rnoe tror neppe kommunen kommer til å sette i verk noen tiltak selv om man ikke har søkt. Men det er jo opp til hver enkelt.

Jeg skal skifte ut et kjellervindu med et litt større og har ikke tenkt å spørre noen om lov til det.

Annonse

Det må vel søkes kommunen (?) om man skal endre størrelsen på vinduene? Eller er jeg på vidda nå?

Vi har søkt om det da, for vi har byttet ut nesten alle vinduene i første etasje, og skal sette inn verandadør etterhvert som vi skal bygge veranda. Så søkinga til kommunen er i orden :)

Bare de dumme vinduene i 2. etg som lager problemer her.... hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...