Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 40år og har ønsket meg barn i 10år men mannen min har ikke vært "klar" før nå. Vi har prøvd i 3mnd . Ble gravid på 3 forsøk.Spontanaborterte i 5uke. Er veldig lei meg nå. Bør jeg være optimist på at jeg kan klare å bli gravid igjen ? Evt komme jeg bare til å miste igjen? Vil alderen min på 40år ødelegge for mitt høyeste ønske? Har hatt regelmessige 27 dagers sykluser disse 3mnd vi prøvde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301302-40%C3%A5r-og-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan se positivt på at du i hvert fall kan bli gravid (både mannen din og du er fertile). Spontanabort er veldig vanlig og det finnes knapt en kvinne som ikke selv har spontanabortert eller har flere venninner som har opplevd det.

Det at du hadde en spontanabort sier ingenting om din evne til å bære fram et barn. Man betrakter det først som et mulig problem om man har mistet tre ganger på rad.

Så bare prøv igjen. Masse lykke til :)

Risikoen for spontanabort er litt større for deg enn for yngre kvinner. Men den er høy for alle.

Det er egentlig et større problem at man ikke klarer å bli gravid, i den alderen. Så på den måten var det svært positivt at dere klarte det så raskt. Det er bare å forsøke igjen.

Jeg hadde én spontanabort og én vellykket graviditet etter at jeg ble 38. Minsten ble født like før jeg fylte 40. Svangerskapet var helt problemfritt, bortsett fra tidlige småblødninger - noe som også er svært vanlig.

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Det tar lengre tid å bli gravid når man er i din alder, og risiko for abort er stor, ca 50%. Men det betyr igjen at det er 50% sjanse for at det går bra! Det er altså bare å prøve igjen. Det er positivt at du så fort ble gravid, la oss håpe det skjer igjen. Problemet med den eldre kvinner er at deres egg er ved å bli gamle, noen lar seg ikke befrukte og noen utvikler seg ikke videre, det blir abort. Det er dessverre ikke noe man kan gjøre for å bedre på det forholdet. Ha samleie 2-3 ganger per uke og husk at de fruktbare dager er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...