Gjest felix2 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 hei. Kvinne på 52 som har mye smerter i brystet. Har fått superangst. Har tatt ekg hos fastlegen som var normalt, var også å tok en arbeidsEKG (sykkel) som også var normal. Har fått tatt en døgnmåling av blodtrykket som jeg mener er for høy 159/90 kolesterol på 6,5 som også er høyt. Men får bare beskjed om å legge om min livstil. Det er ikke lett, for når jeg har de smertene sittende midt i brystet, og bak i ryggen, samt jeg blir kvalm og svimmel, så klart jeg tror det er noe galt. Jeg kan merke smertene viss jeg går en tur og det forteller meg at noe er galt. Fra å være en aktiv person har jeg nå blitt en som ikke tørr å bevege meg. Jeg har også begynt å drikke hver dag, litt rødvin demper smertene. Jeg har gitt opp min fatlege, men det må jo finnes noen undersøkelser som kan avkrefte hjertesykdom? Men inntil jeg får det så er livet mitt ødelagt. Jeg sitter bare hjemme, og tørr ikke gjøre noen ting, for det er reelle smerter jeg kjenner i brystet. Jeg blir sliten bare å ta en dusj. Smertene er klemmende, sviende, og de slipper taket etter en stund når jeg holder meg i ro. Nå har det vært skrevet mye om hjertesykdom når det gjelder kvinner, men vi blir ikke tatt på alvor. Hva skal jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareetforslag Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hva mener du må til for at du skal tas på alvor da? Hvilke undersøkelser føler du må gjøres for at du skal betrygges? Du har tatt EKG, arbeids-EKG, døgnmåling av blodtrykk (som du mener er litt høyt), kolestrol (kolestrol som du mener er litt høyt). Du har fått beskjed om at alt er i orden og at du trenger litt trening/aktivitet - dette vil senke både blodtrykk og kolestrolet ditt. Som igjen vil føre til mindre bekymring hos deg. Du sier du har begynt og drikke litt, fordi det demper smertene. Da er det mye som tyder på at dette er muskulært og eventuelt betinget av at du er engstelig. Nå vet jeg mye om og engste seg for hjertelidelser og samtidig ikke tørre trene, fordi man faktisk er redd for at det skal medføre økte plager og i værste fall forverre noe man tror er en hjertesykdom. Problemet er jo bare at ser man logisk på det er det stikk motsatt. Ved og ikke røre på deg øker mulighetene for hjertekar-lidelser betraktelig. Så har vi den dørstokken da - hvordan skal man med reell angst klare og bryte et tankemønster når man samtidig kjenner de fysiske symptomene. Jeg er ikke i tvil om at du kjenner dem, men jeg tviler på, etter undersøkelsene, at de har med hjertet ditt og gjøre. Da må det i tilfelle være en meget godt skjult hjertelidelse du har. I mitt tilfelle ble et rekreasjonsopphold løsningen på denne frykten. Jeg fikk i 4 uker trene under oppsyn, det ble lagt stor vekt på min angst. Det ble fokusert på kostholdet, trening i moderate mengder og jeg fikk samtidig behandling for min angst underveis. Jeg var redd, jeg gråt, jeg var sikker på at jeg skulle dø når jeg presset meg igjennom dette. Selv om jeg selvsagt var grundig utredet på forhånd i likhet med deg. Jeg dro fra dette stedet 4 kilo lettere, med lavere kolestrol og et smil rundt munnen. Jeg tror faktisk du trenger hjelp til og komme i gang, god hjelp og trygge omgivelser. Du er nå inne i en spiral som bare kommer til og gjøre deg dårligere. Du har startet selvmedisinering (vin), vi vet jo hvor det kan føre. Du forholder deg passiv til dette - du bør være aktiv, for og forebygge det du "tror" du har. Jeg håper virkelig du kan få forklart legen din viktigheten av at du blir tatt på alvor og at han/hun ser på hvilke muligheter som finnes for og bistå deg slik at du kommer i gang med trening. Det er vondt og engste seg - men det er også begrenset hvor mye du kan undersøkes for at du skal forsikres om at du ikke er syk. Jeg tror ikke det fungerer med ytterligere undersøkelser heller. Du trenger og se at trening/aktivitet ikke skader deg i praksis, men at det vil gagne deg. Be om hjelp til det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2439826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hva mener du må til for at du skal tas på alvor da? Hvilke undersøkelser føler du må gjøres for at du skal betrygges? Du har tatt EKG, arbeids-EKG, døgnmåling av blodtrykk (som du mener er litt høyt), kolestrol (kolestrol som du mener er litt høyt). Du har fått beskjed om at alt er i orden og at du trenger litt trening/aktivitet - dette vil senke både blodtrykk og kolestrolet ditt. Som igjen vil føre til mindre bekymring hos deg. Du sier du har begynt og drikke litt, fordi det demper smertene. Da er det mye som tyder på at dette er muskulært og eventuelt betinget av at du er engstelig. Nå vet jeg mye om og engste seg for hjertelidelser og samtidig ikke tørre trene, fordi man faktisk er redd for at det skal medføre økte plager og i værste fall forverre noe man tror er en hjertesykdom. Problemet er jo bare at ser man logisk på det er det stikk motsatt. Ved og ikke røre på deg øker mulighetene for hjertekar-lidelser betraktelig. Så har vi den dørstokken da - hvordan skal man med reell angst klare og bryte et tankemønster når man samtidig kjenner de fysiske symptomene. Jeg er ikke i tvil om at du kjenner dem, men jeg tviler på, etter undersøkelsene, at de har med hjertet ditt og gjøre. Da må det i tilfelle være en meget godt skjult hjertelidelse du har. I mitt tilfelle ble et rekreasjonsopphold løsningen på denne frykten. Jeg fikk i 4 uker trene under oppsyn, det ble lagt stor vekt på min angst. Det ble fokusert på kostholdet, trening i moderate mengder og jeg fikk samtidig behandling for min angst underveis. Jeg var redd, jeg gråt, jeg var sikker på at jeg skulle dø når jeg presset meg igjennom dette. Selv om jeg selvsagt var grundig utredet på forhånd i likhet med deg. Jeg dro fra dette stedet 4 kilo lettere, med lavere kolestrol og et smil rundt munnen. Jeg tror faktisk du trenger hjelp til og komme i gang, god hjelp og trygge omgivelser. Du er nå inne i en spiral som bare kommer til og gjøre deg dårligere. Du har startet selvmedisinering (vin), vi vet jo hvor det kan føre. Du forholder deg passiv til dette - du bør være aktiv, for og forebygge det du "tror" du har. Jeg håper virkelig du kan få forklart legen din viktigheten av at du blir tatt på alvor og at han/hun ser på hvilke muligheter som finnes for og bistå deg slik at du kommer i gang med trening. Det er vondt og engste seg - men det er også begrenset hvor mye du kan undersøkes for at du skal forsikres om at du ikke er syk. Jeg tror ikke det fungerer med ytterligere undersøkelser heller. Du trenger og se at trening/aktivitet ikke skader deg i praksis, men at det vil gagne deg. Be om hjelp til det! Hei. Takker for svaret du ga. Men jeg vet at arbeidsEKG og vanlig EKG ikke gir et svar. Du mener også at mitt blodtrykk og kolesterol er normalt...? Noe det ikke er, jeg vet det er for høyt. Jeg vet jo også at rødvin er et middel som bare demper smerten der og da. Men det er "morsomere" å ha det vondt når man er ruset, for da slipper man angsten. Nå har de skrevet nokså mye om smerter og hjertet når det gjelder kvinner, og de er nokså langt unna det som gjelder den manlige delen. Jeg er ikke noen "pyse" som skriker opp til vanlig. Men hadde du følt de smertene jeg får midt i brystet ved aktivitet så hadde nok de fleste reagert. Jeg ber ikke om sympati, men jeg ber om en utredning utover det som er en belastningsEKG. Jeg kan selvfølgelig trosse smertene som du sier, men jeg tørrrrrr ikke. Jeg har gitt opp. Så jeg vil ikke lenger oppsøke lege, så får tiden vise. Men mitt liv er pr. i dag som følger: Eter en dusj om morningen er jeg tungpustet, gå ut og nyte solen er utelukket. Så jeg holder meg hjemme. Har forsøkt å rusle litt rundt, men smertene kommer... og da stikker jeg hjem. Har du noen gode tips til meg så står jeg med åpne hender og tar i mot, for jeg har ikke noe liv lenger. Klem fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2441224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareetforslag Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hei. Takker for svaret du ga. Men jeg vet at arbeidsEKG og vanlig EKG ikke gir et svar. Du mener også at mitt blodtrykk og kolesterol er normalt...? Noe det ikke er, jeg vet det er for høyt. Jeg vet jo også at rødvin er et middel som bare demper smerten der og da. Men det er "morsomere" å ha det vondt når man er ruset, for da slipper man angsten. Nå har de skrevet nokså mye om smerter og hjertet når det gjelder kvinner, og de er nokså langt unna det som gjelder den manlige delen. Jeg er ikke noen "pyse" som skriker opp til vanlig. Men hadde du følt de smertene jeg får midt i brystet ved aktivitet så hadde nok de fleste reagert. Jeg ber ikke om sympati, men jeg ber om en utredning utover det som er en belastningsEKG. Jeg kan selvfølgelig trosse smertene som du sier, men jeg tørrrrrr ikke. Jeg har gitt opp. Så jeg vil ikke lenger oppsøke lege, så får tiden vise. Men mitt liv er pr. i dag som følger: Eter en dusj om morningen er jeg tungpustet, gå ut og nyte solen er utelukket. Så jeg holder meg hjemme. Har forsøkt å rusle litt rundt, men smertene kommer... og da stikker jeg hjem. Har du noen gode tips til meg så står jeg med åpne hender og tar i mot, for jeg har ikke noe liv lenger. Klem fra meg Hei igjen Jeg forsøkte vel og gi deg noen råd i forrige innlegg - trening i trygge omgivelser, feks et rekreasjonsoppholdt. Eventuelt "aktiv på dagtid", hvis du er sykemeldt, under rehab eller ufør. Totalkolesterolet ditt er ikke for høyt. Jeg tok mitt forrige uke og på labarket står det ref. verdi over 50 år 3.9-7.8. Det er mye hysteri rundt kolestrol og derfor tenker du kanskje at det bør være under 5 (fordi det er så mye snakk om det). Men skal du se på kolesterolet må du se hvor stor del av det totale som er det gode og hvor stor del som er av det dårlige. Ved innaktivitet øker det dårlige og det gode synker. Dette kan måles via blodprøver. Blodtrykket ditt er lett forhøyet, men ikke farlig høyt (så jeg antar du ikke får medisiner for og senke det). Og igjen trening/aktivitet vil senke det. Det kan også være lett forhøyet, fordi du er redd. Eller det kan være alderen din, jeg vet ikke hva et normalt blodtrykk er etter fyllte 50. Jeg vil gjerne stille deg følgende spørsmål, pga av dine brystsmerter og tungpust. Hva tror du feiler deg? Tror du at du har daglige hjerteinfarkt? Tror du du står i fare for og få et i nær fremtid? Tror du at du har en hjertefeil - som bør utredes med grundige undersøkelser? Kan du ha angst? (som er kjent for og gi brystsmerter. Kan det være muskulært (spenninger som gjør at brystet ditt knyter seg? Rett og slett: hva tror du dette skyldes? Jeg vil anbefale deg et nytt legebesøk, evnt bytte lege, hvis du ikke blir tatt på alvor, for du er virkelig inne i en vanskelig og vond sirkel. Og dette bør tas på alvor. Du er i ferd med og bli invalidisert av din egen bekymring og også i ferd med og skaffe deg et tilleggsproblem i form av alkohol. Du kan be om et 24-timers EKG, evnt. ukes-EKG. De går neppe lengre i undersøkelsene hvis de ikke mistenker innsnevringer av årer eller lignende. Men dette bør også være nok - spørsmålet er jo om du slår deg til ro med det??? Hvor lenge har du vært inaktiv? Altså levd slik du lever nå, som en fange i ditt eget hjem? Du kunne hatt nytte av et beroligende medikament for og tørre og utfordre deg selv, men jeg "tror" du lett ville komme til og bruke det feil - og derfor er det som med vinen noe som kan skaffe deg et problem til. Har du noen nære du kan snakke med om dette? Noen som kan bistå deg litt, som du er trygg på? Men alt starter hos din lege - så bestill en time og start forfra - han/hun er der for og hjelpe deg. Fortell grundig hvordan din hverdag fortoner seg, din selvmedisinering, at du ikke kommer deg ut på egenhånd etc. Jeg tror virkelig som jeg nevnte i forrige svar at et rehabiliteringsopphold ville være midt i blinken for deg Jeg forstår at dette er vanskelig, jeg undervurderer ikke smertene dine og jeg skulle ønske du virkelig tok et tak for og få tilbake livet ditt. Jeg ser at du trenger hjelp til det og den hjelpen finnes - hvis du ber om den. Klem fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2441357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareetforslag Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hei. Takker for svaret du ga. Men jeg vet at arbeidsEKG og vanlig EKG ikke gir et svar. Du mener også at mitt blodtrykk og kolesterol er normalt...? Noe det ikke er, jeg vet det er for høyt. Jeg vet jo også at rødvin er et middel som bare demper smerten der og da. Men det er "morsomere" å ha det vondt når man er ruset, for da slipper man angsten. Nå har de skrevet nokså mye om smerter og hjertet når det gjelder kvinner, og de er nokså langt unna det som gjelder den manlige delen. Jeg er ikke noen "pyse" som skriker opp til vanlig. Men hadde du følt de smertene jeg får midt i brystet ved aktivitet så hadde nok de fleste reagert. Jeg ber ikke om sympati, men jeg ber om en utredning utover det som er en belastningsEKG. Jeg kan selvfølgelig trosse smertene som du sier, men jeg tørrrrrr ikke. Jeg har gitt opp. Så jeg vil ikke lenger oppsøke lege, så får tiden vise. Men mitt liv er pr. i dag som følger: Eter en dusj om morningen er jeg tungpustet, gå ut og nyte solen er utelukket. Så jeg holder meg hjemme. Har forsøkt å rusle litt rundt, men smertene kommer... og da stikker jeg hjem. Har du noen gode tips til meg så står jeg med åpne hender og tar i mot, for jeg har ikke noe liv lenger. Klem fra meg En ting til Be om en sjekk av stoffskiftet ditt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2441367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 En ting til Be om en sjekk av stoffskiftet ditt Takk igjen for svar. Jeg er så glad for at jeg har fått svar fra en som har opplevd det samme som meg. Skulle ha kommet med mere info. men det blir litt vanskelig på et åpent nettforum. Hvordan jeg skal få videre kontakt med deg... Man kan vel ikke utveksle nettadresse her inne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2441846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareetforslag Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Takk igjen for svar. Jeg er så glad for at jeg har fått svar fra en som har opplevd det samme som meg. Skulle ha kommet med mere info. men det blir litt vanskelig på et åpent nettforum. Hvordan jeg skal få videre kontakt med deg... Man kan vel ikke utveksle nettadresse her inne? Jeg har sett folk legge ut mailadresen sin her, men hvor lurt det er vet jeg ikke. Det er det jo slik at hvem som helst kan kontakte det. Det dumme er jo at man ikke får slettet sitt eget innlegg, for da kunne vi jo eventuelt utvekslet raskt og slettet igjen med en gang. Hvor mye info du vil legge ut her er jo selvsagt opp til deg, du er jo anonym. Ingen vet jo hvem vi er her inne, bortsett fra på nickene man bruker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2441935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei igjen Jeg forsøkte vel og gi deg noen råd i forrige innlegg - trening i trygge omgivelser, feks et rekreasjonsoppholdt. Eventuelt "aktiv på dagtid", hvis du er sykemeldt, under rehab eller ufør. Totalkolesterolet ditt er ikke for høyt. Jeg tok mitt forrige uke og på labarket står det ref. verdi over 50 år 3.9-7.8. Det er mye hysteri rundt kolestrol og derfor tenker du kanskje at det bør være under 5 (fordi det er så mye snakk om det). Men skal du se på kolesterolet må du se hvor stor del av det totale som er det gode og hvor stor del som er av det dårlige. Ved innaktivitet øker det dårlige og det gode synker. Dette kan måles via blodprøver. Blodtrykket ditt er lett forhøyet, men ikke farlig høyt (så jeg antar du ikke får medisiner for og senke det). Og igjen trening/aktivitet vil senke det. Det kan også være lett forhøyet, fordi du er redd. Eller det kan være alderen din, jeg vet ikke hva et normalt blodtrykk er etter fyllte 50. Jeg vil gjerne stille deg følgende spørsmål, pga av dine brystsmerter og tungpust. Hva tror du feiler deg? Tror du at du har daglige hjerteinfarkt? Tror du du står i fare for og få et i nær fremtid? Tror du at du har en hjertefeil - som bør utredes med grundige undersøkelser? Kan du ha angst? (som er kjent for og gi brystsmerter. Kan det være muskulært (spenninger som gjør at brystet ditt knyter seg? Rett og slett: hva tror du dette skyldes? Jeg vil anbefale deg et nytt legebesøk, evnt bytte lege, hvis du ikke blir tatt på alvor, for du er virkelig inne i en vanskelig og vond sirkel. Og dette bør tas på alvor. Du er i ferd med og bli invalidisert av din egen bekymring og også i ferd med og skaffe deg et tilleggsproblem i form av alkohol. Du kan be om et 24-timers EKG, evnt. ukes-EKG. De går neppe lengre i undersøkelsene hvis de ikke mistenker innsnevringer av årer eller lignende. Men dette bør også være nok - spørsmålet er jo om du slår deg til ro med det??? Hvor lenge har du vært inaktiv? Altså levd slik du lever nå, som en fange i ditt eget hjem? Du kunne hatt nytte av et beroligende medikament for og tørre og utfordre deg selv, men jeg "tror" du lett ville komme til og bruke det feil - og derfor er det som med vinen noe som kan skaffe deg et problem til. Har du noen nære du kan snakke med om dette? Noen som kan bistå deg litt, som du er trygg på? Men alt starter hos din lege - så bestill en time og start forfra - han/hun er der for og hjelpe deg. Fortell grundig hvordan din hverdag fortoner seg, din selvmedisinering, at du ikke kommer deg ut på egenhånd etc. Jeg tror virkelig som jeg nevnte i forrige svar at et rehabiliteringsopphold ville være midt i blinken for deg Jeg forstår at dette er vanskelig, jeg undervurderer ikke smertene dine og jeg skulle ønske du virkelig tok et tak for og få tilbake livet ditt. Jeg ser at du trenger hjelp til det og den hjelpen finnes - hvis du ber om den. Klem fra meg Hei igjen. Jeg skulle gjerne reist på rehablitering, men jeg klarer jo ikke å bevege meg mere enn 500 m hjemmenfra. Det hjelper ikke at noen er med meg i bilen. Du spurte om stoffskift? Jeg har knutestruma, og stoffskifte er lavt. Men det går opp og ned, derfor vanskelig å behandle. Jeg vet selvfølgelig ikke om de smertene jeg kjenner er fra hjerte, men de kommer midt i brystet, og jeg har smerter bak i ryggen, samt ut i venstre arm. Så selvfølgelig er alle mine smerter relatert til det man leser om hjerte, og det gjør meg redd. At jeg nå har angst, ja det har jeg fått pga disse smertene. Hva som skal overbevise meg? Kanskje en bedre utredning, men det virker som at min fastlege mener at jeg er nok utredet. Jeg føler meg nå som en hypokonder som syter og klager, men jeg lover at det er jeg ikke. Selvfølgelig kan jeg leve med smertene viss det ikke er hjerte, for da slipper jeg ihvertfall å tro jeg kommer til å dø. Du har gitt meg tilbakemeldinger som jeg er kjempeglad for, og jeg skal prøve å takle smertene å si til meg selv: Det jeg frykter mest... Det skaper jeg. Det var et ordtak jeg fant, men det er kanskje riktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2442401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei igjen. Jeg skulle gjerne reist på rehablitering, men jeg klarer jo ikke å bevege meg mere enn 500 m hjemmenfra. Det hjelper ikke at noen er med meg i bilen. Du spurte om stoffskift? Jeg har knutestruma, og stoffskifte er lavt. Men det går opp og ned, derfor vanskelig å behandle. Jeg vet selvfølgelig ikke om de smertene jeg kjenner er fra hjerte, men de kommer midt i brystet, og jeg har smerter bak i ryggen, samt ut i venstre arm. Så selvfølgelig er alle mine smerter relatert til det man leser om hjerte, og det gjør meg redd. At jeg nå har angst, ja det har jeg fått pga disse smertene. Hva som skal overbevise meg? Kanskje en bedre utredning, men det virker som at min fastlege mener at jeg er nok utredet. Jeg føler meg nå som en hypokonder som syter og klager, men jeg lover at det er jeg ikke. Selvfølgelig kan jeg leve med smertene viss det ikke er hjerte, for da slipper jeg ihvertfall å tro jeg kommer til å dø. Du har gitt meg tilbakemeldinger som jeg er kjempeglad for, og jeg skal prøve å takle smertene å si til meg selv: Det jeg frykter mest... Det skaper jeg. Det var et ordtak jeg fant, men det er kanskje riktig. Hei igjen Aha du har stoffskifteproblemer ja. Da har vi nok mye av forklaringen på problemene dine, særlig fordi du ikke er stabilt regulert. Det tok i grunn ikke så lang tid før jeg var inne på tanken om at det kunne være årsaken, jeg har det nemlig selv. Og har opplevd mye av det du beskriver av plager. Når jeg er hyper har jeg angst og det svir og brenner i brystet bare jeg beveger meg noen meter, dette skyldes økt puls ved aktivitet. Det stråler oppover og ut i øvre del av armene. Når jeg er lav har jeg smerter i brystet, ofte trykk eller vondt i brystbenet. Ved aktivitet blir tungpust et problem, da lungevevet ikke tar opp nok oksygen hurtig nok. Ved både høyt og lavt har jeg altså mange av de plagene du beskriver hos deg selv. Jeg tror rett og slett at problemene dine er relatert til stoffskiftet ditt jeg og ikke hjerteproblematikk. Det er jo en kjent faktor at stoffskiftet påvirker alle organer i kroppen. Angsten er din største fiende i dette tilfellet og tro meg får du hjelp til aktivitet vil du bli bedre. Du vil allikevel kunne oppleve symptomer, men du vil bli mindre redd hvis de dukker opp. De blir omgjort til ubehagelig i stedet for farlige. Og du merker de sjeldnere, fordi du holder på med noe. Altså du blir mindre fokusert på din egen kropp. Når jeg reiste på rekreasjon var jeg så utmattet at jeg bare orket noen runder frem og tilbake på stuegulvet og en tur ut i selskap med noen jeg var trygg på. Jeg var som deg overbevist om at jeg hadde et hjerteproblem. Jeg har ikke tall på hvor mange EKGer jeg har tatt, både 24-timers, belastning og de vanlige enkle. Fordi jeg har vært redd, redd og redd. Jeg var livredd for og reise på dette oppholdet og måtte ha med meg ledsager. Men tro meg når jeg sier at dette endret alt for meg. Jeg trener i dag 5-6 ganger i uken, dvs går turer på 1 time i høyt tempo. Jeg har symptomer, men er mindre redd. Jeg blir selvsagt alltid engstelig når jeg kjenner noe i brystet. Det er normalt og være redd når man tror det er noe galt med hjertet sitt. Min lege var også i starten usikker på hvordan han skulle forholde seg til plagene mine, fordi jeg hadde så mye folk vanligvis ikke har ved stoffskifteproblematikk. I dag blir jeg derimot tatt på alvor når jeg sliter. En god lege er viktig. Kanskje det er en ide at du bytter og starter med blanke ark? Det er utrolig viktig at du blir tatt på alvor og at nødvendige undersøkelser blir gjort, så du kan roe deg ned. Noen ganger har det en utrolig effekt bare og bli trodd og hørt. Vel, jeg er nå veldg sikker på at dine plager er relatert til stoffskiftet ditt. Derav også litt høyere blodtrykk, og høyere kolestrol også. Begge deler er kjent ved denne sykdommen. Jeg vil råde deg til og følge stoffskiftet ditt ca hver 3. måned og prøve og få det så stabilt som mulig ved og regulere medisinene. Det er viktig at du også følger jern, B-12 og blodsukker. D-vitaminet er også viktig. Du skulle kanskje hatt en time hos endokrinolog som er spesialist på dette området. Da hadde du fått litt klarhet i hvor vanlig plagene du her er ved denne sykdommen. Du får handle i forhold til hva du makter, men ikke bli sittende passiv og redd. Les litt om høyt og lavt stoffskifte på nettet. Sonjas stoffskifteforum vil du feks kunne møte mange med stoffskitelidelser og du kan stille spørsmål omkring dine plager. Da vil du se at det er mange som kjenner seg igjen. Angsten er din værste fiende, men også svært vanskelig og bli kvitt. Men du kan klare det Fint ordtak 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2442663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei igjen Aha du har stoffskifteproblemer ja. Da har vi nok mye av forklaringen på problemene dine, særlig fordi du ikke er stabilt regulert. Det tok i grunn ikke så lang tid før jeg var inne på tanken om at det kunne være årsaken, jeg har det nemlig selv. Og har opplevd mye av det du beskriver av plager. Når jeg er hyper har jeg angst og det svir og brenner i brystet bare jeg beveger meg noen meter, dette skyldes økt puls ved aktivitet. Det stråler oppover og ut i øvre del av armene. Når jeg er lav har jeg smerter i brystet, ofte trykk eller vondt i brystbenet. Ved aktivitet blir tungpust et problem, da lungevevet ikke tar opp nok oksygen hurtig nok. Ved både høyt og lavt har jeg altså mange av de plagene du beskriver hos deg selv. Jeg tror rett og slett at problemene dine er relatert til stoffskiftet ditt jeg og ikke hjerteproblematikk. Det er jo en kjent faktor at stoffskiftet påvirker alle organer i kroppen. Angsten er din største fiende i dette tilfellet og tro meg får du hjelp til aktivitet vil du bli bedre. Du vil allikevel kunne oppleve symptomer, men du vil bli mindre redd hvis de dukker opp. De blir omgjort til ubehagelig i stedet for farlige. Og du merker de sjeldnere, fordi du holder på med noe. Altså du blir mindre fokusert på din egen kropp. Når jeg reiste på rekreasjon var jeg så utmattet at jeg bare orket noen runder frem og tilbake på stuegulvet og en tur ut i selskap med noen jeg var trygg på. Jeg var som deg overbevist om at jeg hadde et hjerteproblem. Jeg har ikke tall på hvor mange EKGer jeg har tatt, både 24-timers, belastning og de vanlige enkle. Fordi jeg har vært redd, redd og redd. Jeg var livredd for og reise på dette oppholdet og måtte ha med meg ledsager. Men tro meg når jeg sier at dette endret alt for meg. Jeg trener i dag 5-6 ganger i uken, dvs går turer på 1 time i høyt tempo. Jeg har symptomer, men er mindre redd. Jeg blir selvsagt alltid engstelig når jeg kjenner noe i brystet. Det er normalt og være redd når man tror det er noe galt med hjertet sitt. Min lege var også i starten usikker på hvordan han skulle forholde seg til plagene mine, fordi jeg hadde så mye folk vanligvis ikke har ved stoffskifteproblematikk. I dag blir jeg derimot tatt på alvor når jeg sliter. En god lege er viktig. Kanskje det er en ide at du bytter og starter med blanke ark? Det er utrolig viktig at du blir tatt på alvor og at nødvendige undersøkelser blir gjort, så du kan roe deg ned. Noen ganger har det en utrolig effekt bare og bli trodd og hørt. Vel, jeg er nå veldg sikker på at dine plager er relatert til stoffskiftet ditt. Derav også litt høyere blodtrykk, og høyere kolestrol også. Begge deler er kjent ved denne sykdommen. Jeg vil råde deg til og følge stoffskiftet ditt ca hver 3. måned og prøve og få det så stabilt som mulig ved og regulere medisinene. Det er viktig at du også følger jern, B-12 og blodsukker. D-vitaminet er også viktig. Du skulle kanskje hatt en time hos endokrinolog som er spesialist på dette området. Da hadde du fått litt klarhet i hvor vanlig plagene du her er ved denne sykdommen. Du får handle i forhold til hva du makter, men ikke bli sittende passiv og redd. Les litt om høyt og lavt stoffskifte på nettet. Sonjas stoffskifteforum vil du feks kunne møte mange med stoffskitelidelser og du kan stille spørsmål omkring dine plager. Da vil du se at det er mange som kjenner seg igjen. Angsten er din værste fiende, men også svært vanskelig og bli kvitt. Men du kan klare det Fint ordtak Hei Soulshine Takk for svaret. Jeg ble så glad over det du skrev at jeg nesten begynte å gråte. Jeg har ikke blitt behandlet med medisiner, fordi prøvene varierer, men fikk beskjed sist jeg var hos legen at jeg skulle ta nye blodprøver om et par mnd. Tenk om det er svaret på "faenskapet" Nå er jeg så lei av sviende smerter i brystet og mellom skulderbladene. Pusset vinduer i dag, og svetten randt og smertene kom etter bare noen minutter. Jeg trosset smertene og gjorde jobben ferdig, men endte opp som et slakt. Nå skal jeg gå til legen min rett over påske og legge frem det som er skrevet, så får jeg bare håpe at ting blir gjort. Igjen. TUSEN TAKK og mange klemmer fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2443135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei Soulshine Takk for svaret. Jeg ble så glad over det du skrev at jeg nesten begynte å gråte. Jeg har ikke blitt behandlet med medisiner, fordi prøvene varierer, men fikk beskjed sist jeg var hos legen at jeg skulle ta nye blodprøver om et par mnd. Tenk om det er svaret på "faenskapet" Nå er jeg så lei av sviende smerter i brystet og mellom skulderbladene. Pusset vinduer i dag, og svetten randt og smertene kom etter bare noen minutter. Jeg trosset smertene og gjorde jobben ferdig, men endte opp som et slakt. Nå skal jeg gå til legen min rett over påske og legge frem det som er skrevet, så får jeg bare håpe at ting blir gjort. Igjen. TUSEN TAKK og mange klemmer fra meg Hei og så flink du har vært da Selv om det tydelig kostet har du nå nypussede vinduer. Det er mer enn jeg kan skryte av Det har vært en inaktiv dag her i dag - puh! Nå ser du jo at jeg skriver under 2 nick her, soulshine er mitt opprinnelige - det andre bruker jeg når jeg bare vil komme med med et forslag (bareetforslag). Jeg er sikker på at ting blir bedre for deg etterhvert bare du får litt klarhet i saker og ting og husk at og gråte litt er forløsende i en vanskelig og fortvilet situasjon. Det er der du er nå, men du skal se dette snart går i riktig retning. Gi meg gjerne tilbakemelding når du får sjekket opp ting, det er eventuelt bare og skrive på innlegget så får jeg svaret. Nå ønsker jeg deg en så god helg du kan ha Stor klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2443312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hei og så flink du har vært da Selv om det tydelig kostet har du nå nypussede vinduer. Det er mer enn jeg kan skryte av Det har vært en inaktiv dag her i dag - puh! Nå ser du jo at jeg skriver under 2 nick her, soulshine er mitt opprinnelige - det andre bruker jeg når jeg bare vil komme med med et forslag (bareetforslag). Jeg er sikker på at ting blir bedre for deg etterhvert bare du får litt klarhet i saker og ting og husk at og gråte litt er forløsende i en vanskelig og fortvilet situasjon. Det er der du er nå, men du skal se dette snart går i riktig retning. Gi meg gjerne tilbakemelding når du får sjekket opp ting, det er eventuelt bare og skrive på innlegget så får jeg svaret. Nå ønsker jeg deg en så god helg du kan ha Stor klem Hei igjen. Lørdag lå det et brev i postkassen. Henvisning til time. Da skal jeg inn til ultralyd, (ekkodobler). Vet ikke helt hva det innebærer, men det er vel en prøve som min lege ba om for 2 mnd. siden. Når jeg får tatt den, så har jeg tatt EKG + belastningsEKG og blodprøver, så får jeg bare håpe at den ultralyden jeg skal ta forteller noe? Håper du nå svarer meg at viss den er grei, så må jeg bare å begynne å bevege meg ute igjen. Gå på tur å nyte livet. Jeg lover å skrive tilbake. Klem fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2444091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hei igjen. Lørdag lå det et brev i postkassen. Henvisning til time. Da skal jeg inn til ultralyd, (ekkodobler). Vet ikke helt hva det innebærer, men det er vel en prøve som min lege ba om for 2 mnd. siden. Når jeg får tatt den, så har jeg tatt EKG + belastningsEKG og blodprøver, så får jeg bare håpe at den ultralyden jeg skal ta forteller noe? Håper du nå svarer meg at viss den er grei, så må jeg bare å begynne å bevege meg ute igjen. Gå på tur å nyte livet. Jeg lover å skrive tilbake. Klem fra meg Heisannn Så bra da Ekko doppler er scanning av hjertet ditt. Har vært igjennom den selv - helt ufarlige greier. Det forteller mye om hjertets status og hvordan det fungerer og ser ut. Jeg vet at den testen kommer til og vise at alt er i orden og at du skal ta fatt på livet ditt igjen er det ingen tvil om Jeg håper imidlertid at den gir deg trygghet nok til at du gjør det Ser frem til og høre fra deg igjen. Lykke til på testen og riktig god påske Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2444097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei igjen Aha du har stoffskifteproblemer ja. Da har vi nok mye av forklaringen på problemene dine, særlig fordi du ikke er stabilt regulert. Det tok i grunn ikke så lang tid før jeg var inne på tanken om at det kunne være årsaken, jeg har det nemlig selv. Og har opplevd mye av det du beskriver av plager. Når jeg er hyper har jeg angst og det svir og brenner i brystet bare jeg beveger meg noen meter, dette skyldes økt puls ved aktivitet. Det stråler oppover og ut i øvre del av armene. Når jeg er lav har jeg smerter i brystet, ofte trykk eller vondt i brystbenet. Ved aktivitet blir tungpust et problem, da lungevevet ikke tar opp nok oksygen hurtig nok. Ved både høyt og lavt har jeg altså mange av de plagene du beskriver hos deg selv. Jeg tror rett og slett at problemene dine er relatert til stoffskiftet ditt jeg og ikke hjerteproblematikk. Det er jo en kjent faktor at stoffskiftet påvirker alle organer i kroppen. Angsten er din største fiende i dette tilfellet og tro meg får du hjelp til aktivitet vil du bli bedre. Du vil allikevel kunne oppleve symptomer, men du vil bli mindre redd hvis de dukker opp. De blir omgjort til ubehagelig i stedet for farlige. Og du merker de sjeldnere, fordi du holder på med noe. Altså du blir mindre fokusert på din egen kropp. Når jeg reiste på rekreasjon var jeg så utmattet at jeg bare orket noen runder frem og tilbake på stuegulvet og en tur ut i selskap med noen jeg var trygg på. Jeg var som deg overbevist om at jeg hadde et hjerteproblem. Jeg har ikke tall på hvor mange EKGer jeg har tatt, både 24-timers, belastning og de vanlige enkle. Fordi jeg har vært redd, redd og redd. Jeg var livredd for og reise på dette oppholdet og måtte ha med meg ledsager. Men tro meg når jeg sier at dette endret alt for meg. Jeg trener i dag 5-6 ganger i uken, dvs går turer på 1 time i høyt tempo. Jeg har symptomer, men er mindre redd. Jeg blir selvsagt alltid engstelig når jeg kjenner noe i brystet. Det er normalt og være redd når man tror det er noe galt med hjertet sitt. Min lege var også i starten usikker på hvordan han skulle forholde seg til plagene mine, fordi jeg hadde så mye folk vanligvis ikke har ved stoffskifteproblematikk. I dag blir jeg derimot tatt på alvor når jeg sliter. En god lege er viktig. Kanskje det er en ide at du bytter og starter med blanke ark? Det er utrolig viktig at du blir tatt på alvor og at nødvendige undersøkelser blir gjort, så du kan roe deg ned. Noen ganger har det en utrolig effekt bare og bli trodd og hørt. Vel, jeg er nå veldg sikker på at dine plager er relatert til stoffskiftet ditt. Derav også litt høyere blodtrykk, og høyere kolestrol også. Begge deler er kjent ved denne sykdommen. Jeg vil råde deg til og følge stoffskiftet ditt ca hver 3. måned og prøve og få det så stabilt som mulig ved og regulere medisinene. Det er viktig at du også følger jern, B-12 og blodsukker. D-vitaminet er også viktig. Du skulle kanskje hatt en time hos endokrinolog som er spesialist på dette området. Da hadde du fått litt klarhet i hvor vanlig plagene du her er ved denne sykdommen. Du får handle i forhold til hva du makter, men ikke bli sittende passiv og redd. Les litt om høyt og lavt stoffskifte på nettet. Sonjas stoffskifteforum vil du feks kunne møte mange med stoffskitelidelser og du kan stille spørsmål omkring dine plager. Da vil du se at det er mange som kjenner seg igjen. Angsten er din værste fiende, men også svært vanskelig og bli kvitt. Men du kan klare det Fint ordtak Hei igjen. Nå maser mine nærmeste om at jeg skal spørre deg om du kjenner noen ENDOKRINOLOGER i Oslo, som jeg event. kan ta kontakt med? Har aldri hørt om den titelen før.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2445320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei igjen. Nå maser mine nærmeste om at jeg skal spørre deg om du kjenner noen ENDOKRINOLOGER i Oslo, som jeg event. kan ta kontakt med? Har aldri hørt om den titelen før.... Hei igjen Endokrinologene i Oslo holder til på Aker Sykehus (hormonlaboratoriet) og du trenger rekvisjon fra din lege for og få time hos en av de. Hvordan har du det om dagene? Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2445343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei igjen. Nå har jeg forsøkt å skrive ut dine meldinger til meg, men det går ikke. Jeg tenkte jeg skulle ta de med opp til min fysioter. som ble veldig opptimist når jeg fortalte hva du skrev. Hun kjent meg i mere enn 30 år og er like fortvilet som meg over de smertene jeg har. Fant ut at svarene dine er så velskrevet at jeg burde ta de med til henne, men som sagt det går ikke. Det er vel en sikkerhet doktoronline har, og det er at det er deres eiendom. Skulle gjerne tatt de med til min lege også. Dersom meldingene var sendt direkte til meg utenom doktor online, så kunne jeg ha skrevet de ut. Har du en mulighet til å sende de direkte til min Epost som er: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2447257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei igjen. Nå har jeg forsøkt å skrive ut dine meldinger til meg, men det går ikke. Jeg tenkte jeg skulle ta de med opp til min fysioter. som ble veldig opptimist når jeg fortalte hva du skrev. Hun kjent meg i mere enn 30 år og er like fortvilet som meg over de smertene jeg har. Fant ut at svarene dine er så velskrevet at jeg burde ta de med til henne, men som sagt det går ikke. Det er vel en sikkerhet doktoronline har, og det er at det er deres eiendom. Skulle gjerne tatt de med til min lege også. Dersom meldingene var sendt direkte til meg utenom doktor online, så kunne jeg ha skrevet de ut. Har du en mulighet til å sende de direkte til min Epost som er: [email protected] Det er da ikke noe problem å skrive ut herfra? Bare merk området du vil skrive ut, høyreklikk og klikk på skriv ut. Har gjort det mange ganger jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2447306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brysk-38 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Heisannn Så bra da Ekko doppler er scanning av hjertet ditt. Har vært igjennom den selv - helt ufarlige greier. Det forteller mye om hjertets status og hvordan det fungerer og ser ut. Jeg vet at den testen kommer til og vise at alt er i orden og at du skal ta fatt på livet ditt igjen er det ingen tvil om Jeg håper imidlertid at den gir deg trygghet nok til at du gjør det Ser frem til og høre fra deg igjen. Lykke til på testen og riktig god påske Klem Hei igjen. Nå har jeg tatt nye stoffskifteprøver... Denne gangen så lå det i øvre grense TSH 0,61 og FT4 19,4. Forrige måling lå jeg alt for lavt... Legen sa følgende: Det er vanskelig å behandle når det svinger fra lavt til høyt. Da er jeg like langt. Men skal ta Ekko på fredag, så da får du en ny melding. Fikk foresten blodtrykksmedisiner, da de målte det til 185/110 så jeg får vel starte med det, selv om jeg vet at jeg var mere enn redd når det ble målt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2450323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hei igjen. Nå har jeg tatt nye stoffskifteprøver... Denne gangen så lå det i øvre grense TSH 0,61 og FT4 19,4. Forrige måling lå jeg alt for lavt... Legen sa følgende: Det er vanskelig å behandle når det svinger fra lavt til høyt. Da er jeg like langt. Men skal ta Ekko på fredag, så da får du en ny melding. Fikk foresten blodtrykksmedisiner, da de målte det til 185/110 så jeg får vel starte med det, selv om jeg vet at jeg var mere enn redd når det ble målt. Hei igjen Du bør be om og få tatt en TRAS og anti-TPO prøve for og avdekke litt mer av dette med stoffskiftet ditt. Se om det bare er svingninger eller om du produserer antistoffer. Hvor lenge er det siden du tok prøver forrige gang? Hva slag blodtrykksdempende fikk du? Jeg hadde ventet med og begynne og ta de til etter hjerteundersøkelsen jeg - da får du snakke med en spesialist og han/hun kan jo måle blodtrykket ditt på nytt under undersøkelsen. Og du kan rådføre deg med en person til før du starter opp Ønsker deg lykke til på undersøkelsen og ser frem til og høre fra deg igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301355-brystsmerter/#findComment-2450556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.