Gå til innhold

Hvorfor offentliggjøres alle navnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at det var spesielt, men dette er nok en litt annen sak, siden disse soldatene tjente på tysk, dvs etter majoritetens oppfatning, 'feil' side.

Nettopp. Dette utgjør en stor forskjell.

Gjest Kayia
Skrevet

Nettopp. Dette utgjør en stor forskjell.

Ikke sant! I regionen jeg kom fra var det faktisk flere av etterkommernes familier som skiftet navn etter krigen. Jeg gikk på gymnaset med en av barnebarna til en norsk soldat på tysk side, og var en av veldig få som visste hvem hans farfar var. Dette var et fullstendig tabubelagt tema for denne familen, og så vidt jeg vet er dette ennå ukjent for folk i hjembyen min.

Gjest prust
Skrevet

Ikke sant! I regionen jeg kom fra var det faktisk flere av etterkommernes familier som skiftet navn etter krigen. Jeg gikk på gymnaset med en av barnebarna til en norsk soldat på tysk side, og var en av veldig få som visste hvem hans farfar var. Dette var et fullstendig tabubelagt tema for denne familen, og så vidt jeg vet er dette ennå ukjent for folk i hjembyen min.

Ja, dette med krigen kan være tabubelagt ennå, så lang tid etter...

Min svigermors far var tysk soldat, men det blir aldri snakket åpent om, selv om hun noen få ganger har åpnet seg bittelitt omkring dette de siste tre-fire årene.

Og jeg vet aldri helt hva jeg skal svare barna mine når de spør hva bestemors foreldre het....

Skrevet

Jeg er så overrasket over at offentliggjøringen ikke ser ut til å ha vakt oppsikt i andre medier. Men det er visst ikke så mange som har lagt merke til det, eller i allefall så blir folk jeg snakker med overrasket over hele saken når jeg tar den opp.

Skrevet

Veldig rart.

Kikket på listen, og så jammen 3 navn som jeg "kjenner igjen" (kjenner til familiene, sannsynligvis. Uvanlige navn, som stemmer med by de kommer fra).

Gjest Kayia
Skrevet

Ja, dette med krigen kan være tabubelagt ennå, så lang tid etter...

Min svigermors far var tysk soldat, men det blir aldri snakket åpent om, selv om hun noen få ganger har åpnet seg bittelitt omkring dette de siste tre-fire årene.

Og jeg vet aldri helt hva jeg skal svare barna mine når de spør hva bestemors foreldre het....

Ja det er fremdeles vanskelig dette, og det vil det nok fortsette å være så lenge mennesker som opplevde krigen lever. I dag ble Julius Paltiel, en av de få norske jøder som overlevde Auschwitz gravlagt i Trondheim, og med han døde en av norgens viktigste formidlere av livet i en konsentrasjonsleir kunne være.

Jeg tror det er viktig å snakke om dette, aldri glemme, men det er også viktig å jobbe for at gjenlevende skal slippe å sitte igjen med skam nå i dag. Den jobben må man ta fatt i nå syns jeg, slik at eksempelvis du kan fortelle ungene dine hva besteforlderene het, og hvilke valg og vurderinger de gjorde i sin samtid - og da uten at det har noe med dere og deres valg å gjøre, sant!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...