pcdama Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 Håper du kan hjelpe meg med mitt problem. Jeg er en jente på 27 år som helt siden jeg fikk mensen har hatt den regelmessig. Jeg har vært plaget med store smerte i forbindelse med mensen, gikk derfor på p-pillen marvelon i ca 2 år (for ca 4 år siden). Etter at jeg sluttet med p-pillen har menssmertene vært svært redusert. Problemet er; jeg har nå misten mensen. jeg har ikke hatt den på ca 8 måneder. jeg har tidvis smerter i underlivet, kjennes nesten ut som menssmerter. Jeg har lest litt om PCOS på sidene deres og lurer på om det er det som feiler meg. Jeg har fått sterk hårvekst på innsiden av lårene og på haken (men dette kan vel komme med alderen, har generell sterk hårvekst...). Jeg har melkedannelse i brystene (når jeg klemmer på vorten kommer det en dråpe eller to med hvis veske). Har hatt det i ca 4 år. En lege fortalte meg en gang at dette var normalt (?). Jeg skulle i følge vekttabeller veie 69 kilo, men veier 78, så jeg er jo litt overvektig. Jeg har helt siden puberteten vært plaget med kviser eller byller som kommer med jevne mellomrom på innsiden av lårene, nær skrittet ( har aldri kviser ellers på kroppen) Er dette PCOS? Eller er det en hormonforstyrrelse? Eller er det andre løsninger? Kan man bli helt frisk? Jeg har lest om emnet på sidene her, men har ikke forstått alt helt... Jeg har ikke vært hos lege for disse problemene (det er bare en lege i kommunen og jeg har ikke noe godt forhold til han, har derfor ikke lyst til å gå til GU hos han) Håper du kan komme med et svar som gjør meg litt roligere. Jeg er jo klar over at jeg nok må oppsøke lege, men det hadde vært fint med litt forhåndskunnskap. Hvilke undersøkelser og test vil lege gjøre. Hva er behandlingen osv? På forhånd tusen takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30139-hva-er-det-som-feiler-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Du bør absolutt få en sjekk, det kan være forhøyet prolaktin som gir deg melkesekresjon og som stopper mensen og det kan være PCOS. Du behøver ikke nødvendigvis gynekologisk undersøkelse for disse problemer, be evt om henvisning til gynekolog da det er vanlig å gjøre ultralydsundersøkelse.. Se vedlegg. PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg. Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes. De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene. Behandlingen avhenger av problemet: · Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera. · Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes). · Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!). · Man har gjort forsøk med ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon') å brenne hull i eggstokkene for å bedre mulighet for graviditet og for å normalisere hormonforstyrrelser · Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag). · Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen. Støttegruppe for kvinner med PCOS: http://www.egroups.com/members/PCOSsupport Prolaktin er et hormon som produseres i hypofysen hos alle. Under graviditet og amming stiger produksjonen og stimulerer melkeproduksjonen i brystet. Det fører også til at hormonproduksjonen i eggstokken hemmes, og det medfører at menstruasjonen kan utebli ved at eggløsningen hemmes. Det er forklaringen på at mensen stopper opp hos ammende kvinner og at de derfor ikke kan bli gravide. Noen produserer for mye prolaktin utenom graviditet, og de kan få melkesekresjon (man kan presse litt melk ut fra brystet) og menstruasjonen stopper. Prolaktin kan øke ved stoffskifteforstyrrelser eller ved bruke av spesielle nervemedisiner. Stress kan også øke prolaktin. I meget sjeldne tilfeller et det en godartet svulst på hypofysen som er årsak til den økte produksjon av hormonet, men da er nivået meget høyt. En slik svulst behandles med tabletter og går da tilbake, så det er sjelden at man behøver å operere. En blodprøve vil avsløre mengden av prolaktin, CT eller MR (en slags røntgen-undersøkelse) av hypofysen vil avsløre om det foreligger en svulst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30139-hva-er-det-som-feiler-meg/#findComment-120317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pcdama Skrevet 4. september 2001 Forfatter Del Skrevet 4. september 2001 Du bør absolutt få en sjekk, det kan være forhøyet prolaktin som gir deg melkesekresjon og som stopper mensen og det kan være PCOS. Du behøver ikke nødvendigvis gynekologisk undersøkelse for disse problemer, be evt om henvisning til gynekolog da det er vanlig å gjøre ultralydsundersøkelse.. Se vedlegg. PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg. Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes. De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene. Behandlingen avhenger av problemet: · Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera. · Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes). · Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!). · Man har gjort forsøk med ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon') å brenne hull i eggstokkene for å bedre mulighet for graviditet og for å normalisere hormonforstyrrelser · Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag). · Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen. Støttegruppe for kvinner med PCOS: http://www.egroups.com/members/PCOSsupport Prolaktin er et hormon som produseres i hypofysen hos alle. Under graviditet og amming stiger produksjonen og stimulerer melkeproduksjonen i brystet. Det fører også til at hormonproduksjonen i eggstokken hemmes, og det medfører at menstruasjonen kan utebli ved at eggløsningen hemmes. Det er forklaringen på at mensen stopper opp hos ammende kvinner og at de derfor ikke kan bli gravide. Noen produserer for mye prolaktin utenom graviditet, og de kan få melkesekresjon (man kan presse litt melk ut fra brystet) og menstruasjonen stopper. Prolaktin kan øke ved stoffskifteforstyrrelser eller ved bruke av spesielle nervemedisiner. Stress kan også øke prolaktin. I meget sjeldne tilfeller et det en godartet svulst på hypofysen som er årsak til den økte produksjon av hormonet, men da er nivået meget høyt. En slik svulst behandles med tabletter og går da tilbake, så det er sjelden at man behøver å operere. En blodprøve vil avsløre mengden av prolaktin, CT eller MR (en slags røntgen-undersøkelse) av hypofysen vil avsløre om det foreligger en svulst. hei mette takk for svar tidligere, det gjorde at jeg kom meg til legen. det viste seg at jeg hadde høyt nivå av prolaktin, 2130 (hva er egentlig normalt?). Jeg har også vært i CT, men de fant ingenting der. jeg fikk noen tabeletter av legen som jeg skal gå på i 3 mnd før de skal ta en ny sjekk. det jeg lurer på er; hva skyldes dette egentlig? Legen sa også noe om at de andre hormonnivåene var blitt lave pga så høyt prolaktinnivå. rettes dette automatisk opp når prolaktinen er senket? er det fare for sterilitet? Legen sa også at det kan ta opp til to år før hormonnivået er normalt igjen, hva skyldes det? Vil de andre plagene mine også forsvinne når prolaktinnivået blir normalt? på forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30139-hva-er-det-som-feiler-meg/#findComment-133412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.