Gå til innhold

Diverse plager med huden

Anbefalte innlegg

Gjest lei__25

Hei! Jeg er en jente på 25 år. Jeg har hatt 3 tilfeller av reaksjoner, som legene er usikre på er matallergi eller ikke. Ingen allergi er påvist(jeg har tatt mange blodprøver, gastroskopi og røntgen), og det ligger ikke noe sånt i familien. Jeg har ikke hovnet opp, men har hatt en ekstrem brenning i munnen og ganen (ca en gang i uken gjennom 4 mnd) og en konstant trykkfølelse i halsen. Jeg har tatt allergitabletter, uten merkbar endring. Alt i alt har dette ført til et dårlig kosthold, hvor jeg på det verste bare spiste et par skåler barnegrøt per dag. Jeg gikk ned 7 kg i vekt på få mnd (fra 58 til 51kg), men har nå lagt på meg 4 kg igjen og spiser mer normalt. I tillegg har jeg fått påvist PCOS, og bruker diane p-piller. Har fått en del sjenerende hårvekst på kroppen, men er usikker på hvilken behandling som er best for å fjerne denne. Jeg har utviklet angst der denne situasjonen totalt sett har vært en utløsende faktor, og det preger meg mye i hverdagen. Er stresset og engstelig hele tiden, og tror at selv at mange av reaksjonene jeg har skyldes dette. Kontaktet psykolog tidlig, og går nå i gruppeterapi, men føler det hjelper meg lite. Gjennom dette året har også huden forandret seg veldig. Av redsel for allergi bruker jeg ikke kremer eller shampoer (utenom neutral), eller lypsyl og er plaget av tørr, sviende og kløende hud. Har aldri reagert spesielt på kosmetikk av noe slag. Har tidligere hatt sopp på ryggen, og denne har nå slått seg opp igjen på halsen.Kan også nevne at jeg etter sommeren for 2 år siden også hadde store hvite merker på ryggen, men disse gikk over, og jeg regner med de kom pga solen. Leggene er fulle av småsår fordi jeg klør så mye. Blir generelt sett veldig rød i huden når jeg klør meg, det blir sår med påfølgende stygge arr. Leppene mine er tørre konstant, og overleppen er delt i 2 pga en rift som går fra utsiden og inn mot tannkjøttet. Jeg har av og til hatt en varmefølelse i ansiktet, og det føles som rett etter en hard treningsøkt. Det brenner og jeg blir knallrød, uten grunn. Den siste uken har det utviklet seg 2 sår på leppene, et lite ved enden av riften og et stort på nedsiden av leppen etter en lengre periode med tørre lepper. Ble veldig hoven på halve leppen nede, hadde veldig sviing og såret besto av små væskende, gule nupper i en klynger, og det var rødt rundt kanten. Nå er det er stor skorpe på såret og det svir ikke så mye lenger. Som resultat av dette fikk jeg en hard knute under haken på v.side. Men nå har jeg merker en ny liten kul på størrelse med en drue, rett under hakespissen, litt nedpå halsen. Jeg visste ikke at det var kjertler der, og er bekymret. Har forøvrig ikke vondt i området, og har god allmenntilstand generelt. Kollegaer har kommentert at jeg er veldig blek i ansiktet, og jeg føler at huden min generelt sett ser "livløs" ut. Er mørk i fargene ellers, og blir fort brun i solen. Som du ser, her er det mye "snacks" å ta tak i! Jeg er frustrert, vil hjelpe meg selv men vet ikke hvordan jeg skal gripe an situasjonen. Håper du kan gi en helhetsvurdering av situasjonen og symptomene og komme med råd om hva jeg bør gjøre videre. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301401-diverse-plager-med-huden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...