Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mumitrollet

Det hevdes under her at det knapt finnes en kvinne som ikke har spontantabortert eller har flere venninner som har gjort det. Er det virkelig så vanlig? Jeg er 36 år og har stor omgangskrets med flere fortrolige venninner. Kjenner bare til 1 som har spontantabortert. Er det vi som er så spesielle?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301423-s%C3%A5-vanlig-med-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg "oppdaget" utrolig mange etter at jeg selv var åpen om min spontanabort. Fra min egen bestemor, sjefen på jobben, bekjente på fritidsaktiviteter og venninner.

Husk også at det er mange som ikke vet om at de har spontanabortert fordi de ikke har tatt test eller har kommet så kort at de tror det er en litt forsinket mens.

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jeg har spontanabortert selv, og vet om flere av mine venninner som har gjort det samme.

Men jeg ville ikke visst at jeg spontanaborterte hvis det ikke hadde vært for at sykehuset sjekket om jeg var gravid i forbindelse en undersøkelse jeg skulle ta.

mumitrollet

Jeg "oppdaget" utrolig mange etter at jeg selv var åpen om min spontanabort. Fra min egen bestemor, sjefen på jobben, bekjente på fritidsaktiviteter og venninner.

Husk også at det er mange som ikke vet om at de har spontanabortert fordi de ikke har tatt test eller har kommet så kort at de tror det er en litt forsinket mens.

De som ikke vet om de har spontanabortert kan vel umulig være med verken i statistikk eller i uttalelsen som dannet grunnlag for mitt spørsmål?

Hva er forresten forskejllen på spontanabort og MA?

De som ikke vet om de har spontanabortert kan vel umulig være med verken i statistikk eller i uttalelsen som dannet grunnlag for mitt spørsmål?

Ved SA får man blødninger og fosteret og "tilbehøret" støtes til slutt ut av kroppen.

MA står for "missed abortion", dvs. at fosteret er dødt og utviklingen stoppet, men det skjer ikke noe mer. Det kan derfor ta tid før det blir klart at det har gått galt. MA er sjeldnere enn SA, men statistisk telles de nok sammen.

Et par av de jeg kjenner har funnet ut at det muligens var en spontanabort i ettertid, etter at de har vært gravide på nytt og gjenkjent symptomene.

Gjest ViViola

Spontanabort: Da støtes det døde fosteret ut av livmoren.

Missed Abortion: Fosteret dør i magen, men kroppen støter det ikke ut.

Jeg gikk 6 uker med et dødt foster i magen, jeg ble sykere og sykere uten å forstå hvorfor. Trodde det var en stresset jobbsituasjon som gjorde meg syk. Etter 6 uker begynte jeg å blø, og fikk sterke magekramper. Måtte ha utskrapning. Fosteret sluttet å leve i uke 8, men ikke før i uke 14 ble det tatt ut.

Gjest hos oss

Jo, disse tallene er statistikk, ikke reelle talte spontanaborter. man har altså regnet seg frem til at 1 av 6 befruktede egg ender i spontanabort, men _mange_ av disse spontanabortene oppleves bare som en forsinket eller kraftig mens av kvinnen.

Jeg har opplevd en slik spontanabort (fire dager etter jeg testet positivt, så i praksis var det bare en tre-fire dagers forsinket mens). Hadde jeg ikke testet så fort, ville jeg ikke visst det.

Jeg omtaler det ikke som en spontanabort til folk jeg kjenner, det er liksom et begrep som er forbeholdt noe mer dramatisk enn det jeg opplevde. Hadde jeg vært en del lenger på vei, hadde det vært noe helt annet, både fysisk og psykisk.

Annonse

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...