Gå til innhold

Voksen jente med acne og sebore.....

Anbefalte innlegg

Gjest dksjgfaklgjgølkgjklds

Jeg er ei voksen jente på 38 år som bruker Zyrona som p-pille og for huden. Da jeg sluttet på p-pillen Marvelon som 26- åring fikk jeg mye acne og en enorm talgproduksjon. Jeg vasket håret på morgenen og på ettermiddagen var det fett. Ansiktet skinte av fett! Jeg fikk også sebore i hodebunnen, kviser på rygg og i ansiktet. Jeg ble psykisk preget av dette. Jeg røyker ikke, men har til tider migrne og har lest at p-piller og migrene ikke er så heldig kombinasjon. Jeg tok opp dette med legen min og fikk da en p-pille med lavt østrogeninnhold, da blusset kvisene og seboreen opp. Jeg beynte derfor på Zyrona igjen. Jeg har kjempefin hud nå, ikke en kvise! Spørsmålet er om jeg kan fortsette å bruke Zyrona eller Diane i min alder, jeg bruker det i hovedsak på grunn av huden. Eller burde jeg sluttte og begynne med annen behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301430-voksen-jente-med-acne-og-sebore/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det følger forskjellige typer overveielser og avveininger med bruk av forskjellige typer medikamenter . Slik du beskriver det med kvisetendens og seborrhe, fet hud og fett hår, høres det ut som du enten har en "androgen-overvekt", dvs litt mer mannlige kjønnshormoner enn "normalt" eller at talgkjertelsystemet ditt er veldig ømfintlig for det som finnes av slike hormoner hos deg. Så det trenger ikke nødvendigvis være noe å finne på blodprøvene. Zyrona/ Diane inneholder et såkalt antiandrogen , cyproteronacetat i tillegg til de vanlige p- pille hormonene. Dette antiandrogenet blokkerer androgen hormonpåvirkning av talgkjertlene, derfor mindre talg og mindre kviser. Effekten av Diane/Zyrona kan være ganske variabel fra person til person og det kan ta lang tid før det virker. Hos deg ser det ut som det er nettopp dette medikamentet som skal til for både å hemme kviser , seborrhe og fett hår. Det er ingen av de andre acne-medikamentene som dekker det samme terapeutiske området . Antibiotika som tetracyclin kan hemme kvisene , men ikke serborrhe og fet hud/hår. Roaccutane som brukes for alvorlige kviser kan gi varig effekt på det , men talgproduksjonen tar seg vanligvis opp igjen. Migrenen kan du bare finne ut av ved å observere . Får du ikke spesielt hyppigere anfall enn før, synes jeg ikke det bør være noe hinder. Så da ender det egentlig opp med å sette generell risiko bruk av Diane/Zyrona i din alder opp mot de plagene du ille ha hatt uten. Jeg synes du bør kunne benytte det opplegget du har nå som fungerer så bra i hvertfall et par år til i første omgang. I den forbindelse kan det også være aktuelt å avstemme med gynekolog i forbindlese med en undersøkelse/ gjennomgang. Hvor vidt tendensen til mindre acne og seborrhe vil bli mindre med årene , er usikkert . Men du kan i hvertfall skyve det litt foran deg . Skulle du slutte på Diane/Zyrona på et tidspunkt , får man bare se hvordan det utvikler seg, evt forsøke diverse lokalbehandling. Lykke til ! Hilsen fra Hudlegen .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...